După jaful dat de compania City Insurance care a costat statul român la final aproape 2 miliarde de euro, se pare că bulgarii de la Euroins sunt pe cale să îi urmeze. Momentan, această companie acuză statul român că îi pune bețe în roate. Cert este că șoferii trebuie să suporte o nouă rundă de scumpiri cu aproape 40%.
Acționarul principal al Euroins a declarat că suspectează că statul român vrea să preia administrarea companiei, statul urmând să fie „un administrator de rea credință”. Hristov a invocat un raport al ASF, care semnalează mari probleme de solvabilitate. Assen Hristov a și dezvăluit suma reclamată de ASF, spunând însă că deficitul de solvabilitate e numai invenția autorității. „E impresia că acestei companii i-ar putea lipsi aproximativ 400 de milioane de euro”, a spus patronul Euroins, notează Liberatea.ro.
Dacă facem legătura cu noile tarife anunțate recent de ASF, cumva are legătură pentru că odată intrat în faliment și acest principal jucător, ceilalți vor începe să facă speculații, așa că statul român a vrut să preia controlul și să impună propriile tarife pentru ca restul asiguratorilor să nu înceapă să dicteze ei prețurile.
Marcel Ciolacu, președintele PSD, a anunțat deja această știre încă din 8 martie, însă indirect.
„E posibil să fie un faliment anunțat, sunt ferm convins că Guvernul României va interveni, cum a mai făcut acest lucru o dată. Vicepreședintele de la ASF a solicitat o întâlnire cu mine, am înțeles că președintele ASF a solicitat întâlnire cu primul-ministru. Există semnale pe piață că ar putea exista un faliment”, a declarat Marcel Ciolacu.
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) transmite o scrisoare către președintele Camerei Deputaților, Marcel Ciolacu. Transportatorii cer măsuri rapid în privința societății Euroins și arată că această societate de asigurări are conturile goale, ceea ce anunță un faliment de proporții.
„Domnule Președinte Marcel Ciolacu, nu mai putem pune batista pe țambal asa cum Parlamentul României, Direcția Națională Anticorupție și DIICOT au procedat până acum, în jaful numit City Insurance. Cei 10 milioane de șoferi din România care astăzi plătesc un preț al RCA majorat cu 200%, la care se adaugă majorarea prețului RCA cu încă 40% de zilele trecute, vor să știe vinovații. Acest popor, care anul viitor se prezintă la urnele de vot, merită mai mult respect din partea instituțiilor românești!” – a declarat Vasile Ștefănescu, Președinte COTAR.
Conturile Euroins sunt goale
”Inevitabilul despre care COTAR a atras atenția în mod repetat, în ultimii ani, s-a produs!
Executorii judecătorești se află deseori în situația de a nu mai găsi bani în conturile societății Euroins, existând suspiciuni că acești bani sunt transferați de către asigurător în afara țării.
Ca efect al dezastruoasei supravegheri a pieței de asigurări desfășurată în ultimii ani, care a permis falimentul asigurătorului City Insurance și dispariția din conturile din România ale acestui asigurător a peste 1 miliard de euro, fără ca reasiguratorul societății City Insurance să plătească măcar un leu, astăzi asistăm la reeditarea acelui episod, cu un nou protagonist de același calibru.
Doar că între timp, prețurile RCA au crescut cu 200%, până acum câteva zile, când ASF a anunțat noi scumpiri cu până la 40% ale acestui produs de lux, dar obligatoriu.
COTAR atarge atenția că încă de anul trecut executorii judecătorești s-au aflat de multe ori în situația de a nu mai găsi bani în conturile societății Euroins, atunci când încearcă să pună în executare hotărâri judecătorești prin care instanțele obligă asigurătorul rău-platnic la plata sumelor datorate către păgubiți.”, mai arată COTAR.
Euroins neagă spusele COTAR și amenință cu proces
,,Euroins România plătește zilnic, în medie, daune de aproximativ 7 milioane de lei, iar conturile noastre bancare sunt perfect capabile să mențină acest ritm”, au declarat reprezentanții companiei pentru România Liberă.
Mai mult, compania spune va deschide o acțiune în justiție împotriva acestei asociații pentru dezinformare, calomnie, defăimare și instigare împotriva Euroins România.
,,COTAR mai menționează ca aceste informații false provin din surse interne, cu alte cuvinte angajați neloiali. Indiferent de metodologia lipsită de etică utilizată pentru a colecta informații false, îi sfătuim să verifice calitatea surselor lor.
Euroins a încercat în repetate rânduri, dar fără succes, să aducă atât COTAR, cât și instituțiile interesate de soarta asigurărilor din Romania, inclusiv UNSAR, la masa dialogului pentru a identifica împreună cu autoritățile române calea de urmat în vederea restabilirii unui context funcțional”, au mai spus oficialii Euroins.
Euroins deține în acest moment aproape jumătate din clienți, respectiv aproximativ 2,8 milioane, ceea ce înseamnă că șoferii vor rămâne din nou ai nimănui și vor trebui să-și găsească noi asiguratori, însă despăgubirile de la suporta statul român.
„După acest proces de analiză a impactului falimentului City Insurance, o companie care deţinea o cotă de piaţă de peste 43%, este limpede că avem de-a face cu cel mai complex faliment al unei companii româneşti. Totalul expunerii unui număr de aproximativ 1.600 de creditori se ridică la peste 9 miliarde de lei. Mai departe urmează să finalizăm şi să prezentăm creditorilor primele concluzii privind cauzele şi împrejurările care au condus la falimentul companiei. De asemenea, vom trece la etapa evaluării patrimoniului şi vom continua demersurile de recuperare a creanţelor“, potrivit lui Paul Dieter Cîrlănaru, CEO al CITR.
Este inevitabil să nu vorbim din nou de scumpiri de sută la sută așa cum s-a întâmplat în urma falimentului City Insurance. Pe scena politică au apărut deja atacuri între partide și chiar certuri în Coaliție, se cere demisia conducerii ASF, Guvernul a propus varianta plafonării prețului la polițelor RCA, doar că atenția în cazul unor scumpiri și ulterior plafonări cu siguranță că vorbim evident de creșteri de prețuri.
Euroins, sub aripa BERD
ASF a aprobat pe 8 februarie proiectul de achiziţie al Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) prin care dobândeşte o participaţie calificată indirectă în capitalul social al Euroins.
„Acest proces de achiziţie în valoare totală de 42 de milioane de euro între Eurohold şi BERD a început în septembrie 2021. El confirmă încrederea continuă a BERD în soliditatea companiei şi în profesionalismul managementului său”, au declarat reprezentantii Euroins România.
În acest moment dacă se va ajunge în primă fază la o scumpire de 40%, pe piața polițelor RCA nu va mai exista nicio asigurare mai mică de 1.000 de lei.
Doar că șoferii nu vor plăti doar RCA, ci și rovinieta care va include în preț norma de poluare a mașinilor și vor fi scumpiri și aici. Se vorbește despre o rovinietă care va ajunge să coste mii de lei pe an.