Criza sanitară a dat peste cap și industria auto care, în ciuda faptului că are cereri uriașe, este la un pas de colaps. Tot mai multe fabrici de semi-conductori din țări sărace au cam sistat producțiile, pe fondul restricțiilor și a îmbolnăvirilor de covid, fapt ce afectează întreaga industrie auto și nu numai.
Cele două mari fabrici din țara noastră, Dacia Renault și Ford, se confruntă cu probleme încă de la debutul pandemiei. Acestea au trimis în repetate rânduri mii de oameni în șomaj din cauza crizei de semi-conductori. Cea mai recentă situație la Dacia a fost în urmă cu 10 zile când a trimis în șomaj tehnic 90% din angajați, adică aproximativ 14.000 de persoane. În tot acest timp, salariații sunt plătiți cu 85% din salariu, însă nu știm cât mai poate dura această criză și cum vor fi suportate plățile în condițiile în care gigantul auto nu mai are vânzări, deși cererile sunt uriașe.
„Este o situaţie de incertitudine, care nu poate fi prevăzută. Lipsesc piese electronice, calculatoare, casetofoane, ceea ce noi numim, la modul general componente electronice”, a declarat liderul sindical Dacia, Viorel Ungureanu, pentru agenția News.
De cealaltă parte, Uzina Ford de la Craiova are aceeași poveste. Zilele acestea, în fabrică se lucrează într-un singur schimb din trei, atât în secția de producție vehicule, cât și în cea de producție motoare. Angajații vor primi o indemnizație care reprezintă 78% din salariul de bază și vor beneficia și de celelalte drepturi prevăzute de lege pentru astfel de situații, conform Contractului Colectiv de Muncă în vigoare.
Problema din industrie este la nivel global
În Spania, Mercedes Benz a închis temporar o fabrică din orașul Vitoria. Skoda a anunţat că din 18 octombrie va reduce semnificativ sau chiar va opri producţia până la finalul anului, din cauza deficitului global de cipuri, care afectează industria auto. Cei mai mari producători auto americani, General Motors şi Ford Motor, vor reduce din nou producţia în America de Nord, din cauza deficitului de semiconductori, iar multe modele au fost temporar oprite din producție și nu a fost avansată o dată la care vor fi reluate. Acest lucru a pus presiune pe piața auto second-hand. Anul acesta au fost înregistrate scumpiri față de anul trecut. Prețurile mașinilor germane second hand au avut o creștere cu 3.000 de euro comparativ cu anul precedent, arată datele publicația firmenauto.de. Nu doar penuria de microcipuri a pus pe butuci industria auto. Prețul aluminiului a atins cel mai ridicat nivel în mai bine de 10 ani, după o lovitură de stat în Guineea, unul dintre principalii exportatori mondiali de bauxită, minereul din care se obține aluminiul, metal esențial în multe industrii, de la piese auto până la telefoane mobile.
Problemele se țin lanț
Cel mai recent raport al Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) arată că numărul înmatriculărilor de autoturisme noi în Europa a scăzut cu 25,2% în septembrie, în timp ce România a raportat un declin de 17,8%. În sectorul auto din UE sunt 14,6 milioane de angajaţi, reprezentând 6,7% din toate locurile de muncă din blocul comunitar. De asemenea, 11,5% din locurile de muncă din industria UE – aproximativ 3,7 milioane – sunt în sectorul auto, conform datelor ACEA. Potrivit unui raport, producătorii auto ar putea înregistra pierderi de circa 210 miliarde de dolari, în acest an, din cauza perturbărilor din lanţurile de aprovizionare, dar şi a deficitului global de semiconductori. Deficitul global de cipuri ar putea persista încă doi-trei ani este părerea experților care cred că situația va dura cel puțin până în 2023. Totodată, lipsa de cipuri nu este cauzată doar de blocajul din întreaga lume de la începutul pandemiei, ci și a companiilor care stochează provizii, mai ales pe fondul războiului comercial dintre SUA și China.