Antreprenorii români se uită tot mai atent către digitalizare. Roxana Epure Co-Owner și managing partner la NextUp, fostul Ciel România, ne-a vorbit despre importanța digitalizării pentru o companie, despre cum avansează tehnologia, dar și despre schimbările de mentalitate din rândul antreprenorilor români.
Cât de importantă este digitalizarea pentru o companie care vrea sa facă profit?
Digitalizarea este extrem de importantă pentru orice companie care activează pe piața liberă, în primul rând ca să existe și doar apoi ca să fie profitabilă. Un soft potrivit te ajută să vezi unde pierzi bani și unde este mai mare potențialul de dezvoltare, să previzionezi vânzările, să ști exact cât să te „întinzi”. O să vezi cine face treabă și cine e doar ocupat, o să înțelegi care sunt procesele ce trebuie optimizate și unde se fac pași laterali, fără valoare pentru client sau companie. Dacă făceai afaceri intuitiv înainte de pandemie, sigur nu-ți e clar acum cum stai și care sunt pașii următori corecți pentru stabilizare și chiar creștere.
În ce măsură afacerile din țara noastră au înțeles importanța digitalizării?
Unii au înțeles post digitalizare pentru că au experimentat procesul în mod direct. Alții au înțeles când au văzut că au rezultate mai slabe decât competitorii lor care s-au digitalizat. Pandemia a dus la digitalizare forțată mai ales în retail, mulți dintre clienții noștri aveau un soft în spate, care să le gestioneze produsele la vânzare, dar nu aveau un site sau nu integraseră încă cele două sisteme.
Un alt factor care influențează acum decizia de digitalizare este forța de lucru insuficientă. Asta a dus la înțelegerea realității și anume că automatizarea, respectiv preluarea de către un soft a unei acțiuni umane repetitive, îți scutește timp, pe care îl poți dedica altor sarcini de lucru, care nu pot fi automatizate. Din păcate, oamenii de afaceri români acționează într-un ritm destul de lent, însă asta se va schimba în următorii ani, sub presiunea concurenței, pe care o reprezintă deja categoria afacerilor digitalizate.
A avut loc o schimbare a mentalității cu privire la importanța sistemelor tehnologice din cadrul unei companii?
Tot mai mulți antreprenori înțeleg că tehnologia ajută. Ce ar merge schimbat este că pregătirea pentru implementarea unui soft nou este obligatorie și laborioasă. Proprietarii de business trebuie să-și aloce timp să organizeze procesele din propria organizație, pentru ca apoi să le poată transpune într-un produs tehnologic eficient. Doar așa pot obține valoare reală in procesul de implementare a unui soft.
S-a văzut o creștere a vânzărilor sistemelor din portofoliul companiei odată cu declanșarea pandemiei?
Da, s-a văzut mai clar pe nișele de retail online și producție. Acolo oamenii au reacționat cel mai rapid pentru a-și adapta procesele unor noi obiceiuri de cumpărare și pentru a câștiga timp, promptitudine, exactitate în livrarea rezultatului finit, astfel încât să ofere servicii de calitate în condiții complet diferite față de trecut.
Tehnologia avansează cu rapiditate. Cât de greu este pentru o companie din acest domeniu să țină pasul cu inovațiile?
Acesta este jocul din industria noastră. Nu poți niciodată să consideri că ai terminat treaba, prin urmare nu ai de ce să fii speriat de inovația permanentă. Are sens să-ți cunoști piața și să-i prezici cât mai exact nevoile viitoare. Dacă poți să faci asta îți vei concentra eforturile exact acolo unde contează, respectiv acolo unde aduci valoare maximă organizațiilor client.
Noi investim acum în produse cloud based, în automatizări și inteligență artificială, deoarece credem că oferind acest tip de servicii și produse venim cât mai bine în întâmpinarea nevoilor antreprenorilor din România. Lucrăm cu gândul de a-i ajuta încă de azi să-și dezvolte sau stabilizeze businessul, să le facem viața cât mai ușoară.
Care considerați că sunt principalele provocări ale anului în curs?
Cea mai importantă provocare cred că este să găsești oamenii potriviți, să-i poți recruta la timp, să-i păstrezi aproape pe perioada inducției și onboardingului. Avem nevoie de colegi calificați cam în orice domeniu de la programare la vânzări, de la administrativ la customer service
Ce noi proiecte de dezvoltare are în plan CIEL și care sunt bugetele alocate pentru acestea?
Cel mai important proiect al nostru este investiția în dezvoltarea și adaptarea softurilor pentru afacerile locale, cele care vor să facă pasul următor către creștere, stabilizare sau scalare. Investim în softuri noi web-based, în tehnologii moderne care să aducă hyper-automation și inteligența artificială la îndemâna antreprenorului local, astfel încât grija lui să fie pâlnia de vânzări.
Anul acesta alocăm peste 1 milion de euro în dezvoltarea de noi tehnologii, dar și în rebranding. Chiar de la începutul acestei luni, Ciel România a devenit NextUp. Astfel, ne propunem să ne adaptăm nevoilor din ce in ce mai complexe ale antreprenorilor. După ce am încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 1,6 milioane euro, în creștere cu 15% față de 2022, pentru 2022, compania targetează o creștere de peste 30% a cifrei de afaceri și o cotă de piață de 50% în ceea ce privește afacerile locale.