Scandalul iscat în domeniul serviciilor auto, între companiile care oferă asigurări RCA și cele care execută reparații de autovehicule, începe a fi “arbitrat” de autoritățile statului.
Drept răspuns la întrebările ziarului „România liberă”, Consiliul Concurenței ne-a confirmat, ieri, că a luat act de semnalele lansate în mass-media (inclusiv în ziarul nostru) cu privire la tendința unor unități de service auto de a majora nejustificat tarifele. Aceste tarife, după majorare, sunt plătite inițial de firmele de asigurări auto, dar în final cel păgubit este proprietarul mașinii, întrucât viitoarea lui asigurare auto va fi mai scumpă.
“Consiliul Concurenței a primit mai multe informări privind practica unor unități service auto de a majora devizele de reparație, în raport cu tarifele medii de pe piață. Aspectele semnalate sunt în analiza autorității de concurență, inclusiv în cadrul investigației privind posibile înțelegeri între companii active în sectorul serviciilor de întreținere și reparare a autovehiculelor prin stabilirea prețurilor, discount-urilor și a altor condiții de tranzacționare”, ne-a precizat Consiliul Concurenței.
“Investigația, declanșată din oficiu, vizează posibile practici anticoncurențiale privind serviciile de reparare a autovehiculelor asigurate și de aici interacțiunea pieței de reparații cu piața pe care activează societățile de asigurare”, subliniază Consiliul Concurenței. Această investigație este încă în desfășurare, dar rezultatele ei urmează a fi făcute publice după finalizarea anchetei.
Aceasta nu este prima tentativă a Consiliului Concurenței de a descâlci scandalul din domeniul serviciilor asigurate și prestate pentru autovehicule. Începând de acum trei ani, Consiliul Concurenței a efectuat un lanț de inspecții inopinate la sediile unor companii din sectorul auto, precum și la societăţi care încheie asigurări auto. Doar în anul 2019, 11 societăți de profil – atât din domeniul auto cât și din asigurări – au fost verificate de Consiliul Concurenței.
“Investigația, declanșată din oficiu, vizează posibile practici anticoncurențiale privind serviciile de reparare a autovehiculelor asigurate și de aici interacțiunea pieței de reparații cu piața pe care activează societățile de asigurare”
Bogdan Chirițoiu,
Președintele Consiliului Concurenței
“Tarifele practicate de service-uri sunt stabilite în acord cu prevederile legale, ținând cont de natura, tipul și calitatea serviciilor prestate, iar pentru toate sumele încasate sunt achitate impozite și taxe care alimentează bugetul de stat”
Florin Pandele,
Administrator companie de service auto
Cine poate tranșa litigiul dintre firmele de asigurări și reparatorii auto?
Cele două părți sunt într-un evident conflict de interese care ar putea fi soluționat fie de Autoritatea de supraveghere a asigurărilor (ASF), fie de Consiliul Concurenței.
Ce riscuri produce această situație?
Unele firme de asigurări pot fi împinse spre faliment, iar costul primelor obligatorii RCA ar ajunge să fie majorat din ce în ce mai mult, fără ca posesorii de mașini să aibă vreun avantaj din această situație.
Consiliul Concurenței ne-a precizat că inspecţiile inopinate pe care le realizează “sunt autorizate de Curtea de Apel Bucureşti şi sunt justificate de necesitatea obţinerii tuturor informaţiilor şi documentelor necesare clarificării posibilelor practici anticoncurenţiale analizate. Inspecţiile inopinate reprezintă o etapă importantă în cadrul procedurilor de investigare a unui posibil comportament anticoncurenţial, efectuarea acestora nereprezentând o antepronunţare în ceea ce priveşte vinovăţia companiilor”.
Astfel, Florin Pandele, administratorul unui grup de service auto și vicepreședinte al COTAR, ne-a semnalat faptul că, “deși există o piață de asigurari teoretic supravegheată de o instituție așa-zis specializată, deși există o formulă de calcul a unui tarif RCA care are caracter obligatoriu și un tarif de referință comunicat semestrial și public de către ASF, întâlnim pe piață diferențe uriașe de costuri pentru același produs RCA, același autovehicul și, practic, același risc asigurat. Prețurile practicate de asiguratori în astfel de ipoteze diferă chiar și de 11 ori”.
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a anunțat, ieri, printr-un comunicat de presă, că potrivit datelor oficiale, publicate de ASF, “dauna medie pentru daune materiale a crescut cu 1% în anul 2020. În concluzie, prețul RCA nu ar trebui să crească cu mai mult de 1-2%”. Potrivit COTAR, dauna medie achitată în anul 2019 de firmele de asigurări către unitățile de service auto a fost de 4.942 de lei.
Chestiunea suspectă, sesizată de altfel și de Consiliul Concurenței, este însă faptul că “există situaţii în care se solicită un anumit preţ dacă cheltuielile de reparaţii sunt achitate de proprietar şi se solicită un preţ mai mare dacă reparaţiile sunt achitate de compania de asigurări”. “Unul dintre obiectivele Autorității de Concurență este ca prețul poliței RCA să nu crească, să nu devină o povară mai mare pentru persoane fizice, cât si persoane juridice. Orice cost suplimentar, inclusiv pentru reparații, influențează în final prețul poliței de asigurare și din acest motiv, Autoritatea consideră că ar trebui introdus un preț de referință pentru ora de manoperă”, ne-a precizat Consiliul Concurenței.