4.5 C
București
joi, 14 noiembrie 2024
AcasăEconomieAutoConsecințele Aspririi Legilor Privind Emisiile: Mașinile Vechi, Poluante Migrează spre Est

Consecințele Aspririi Legilor Privind Emisiile: Mașinile Vechi, Poluante Migrează spre Est

Impactul asupra mediului al mașinilor poluante devine un subiect din ce în ce mai dezbătut. Vehiculele care au emisii mari de CO2 contribuie în mod semnificativ la poluarea aerului, la crearea de smog și acumularea de gaze cu efect de seră în atmosferă. Ca urmare, reducerea de pe drumuri a numărului de mașini vechi care au emisii ridicate a devenit o preocupare esențială la nivel global.

Asociația Automotive Intelligence lucrează activ pentru a rezolva această problemă și pentru a îmbunătăți calitatea mașinilor rulate de pe piețele din întreaga lume. În țări precum România, unde vârsta medie a vehiculelor rulate este printre cele mai ridicate din UE, îmbunătățirea stării în care se află mașinile rulate și a performanței emisiilor lor este de o importanță capitală pentru a crea un viitor mai sustenabil și mai sănătos.

Cum ajung vehiculele poluante pe drumurile din România, prezentând un risc nu numai pentru planetă, ci și pentru sănătatea și bunăstarea oamenilor?

De ce piețele din Est absorb mașinile vechi cu emisii mai ridicate de CO2?

Multe țări din Europa de Vest sunt fruntașe când vine vorba despre implementarea politicilor de reducere a poluării care încurajează adoptarea vehiculelor cu emisii scăzute sau cu combustibil alternativ. În comparație cu țările din Europa de Est, unde multe abia au început să facă pași către metode mai curate de transport, în Vest veți găsi adesea reglementări mai stricte privind emisiile și taxe mai mari pentru mașinile poluante, ceea ce face vânzarea de mașini second hand la nivel local mai dificilă.

Un alt motiv pentru care occidentalii văd Europa de Est ca piața ideală pentru vânzarea de mașini second hand sunt potențialele cheltuieli viitoare. Întreținerea mașinile poluante, de obicei aceste fiind și cele cu emisii ridicate și cu o eficiență mai scăzută a combustibilului, este mai costisitoare pe termen lung. Motoarele și componentele mașinilor mai vechi sunt mai predispuse la uzură mecanică, nu au sisteme avansate de control al emisiilor și, prin urmare, ar putea avea nevoie mai des de reparații și de teste. Pe parcursul utilizării, acest tip de vehicule consumă și mai mult combustibil pentru a parcurge distanțe similare.

În timp ce șoferii din Vest aleg să nu investească în astfel de mașini, mulți estici poate că pur și simplu nu au puterea de cumpărare pentru a achiziționa vehicule mai noi și mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil. Prin urmare, mașinile mai vechi și mai ieftine devin mai accesibile unui segment mai mare de populație.

De asemenea, occidentalii își schimbă mai repede prioritățile deoarece au integrat o nevoie tot mai pronunțată de sustenabilitate în viața lor de zi cu zi, inclusiv în sectorul auto. De exemplu, scandalul „Dieselgate” al Volkswagen din SUA, când s-a descoperit că gigantul auto folosea un „dispozitiv de înfrângere” în anumite vehicule, permițându-le să emită nivele mult mai mari de poluanți nocivi decât cele permise de lege, a avut nu numai consecințe financiare, ci a contribuit de asemenea la o schimbare semnificativă a atitudinii consumatorilor față de vehiculele diesel.

„Exportarea tuturor acestor vehicule mai vechi din țările occidentale este reciproc avantajoasă atât pentru șoferii din Vest, deoarece parcurile lor auto devin mai curate, cât și pentru cei din Est. Șoferii de pe piețele estice beneficiază de o selecție mai largă atunci când piața de mașini second hand este reîmprospătată cu livrări noi din Europa de Vest” – explică Matas Buzelis, președintele Asociației Automotive Intelligence.

Românii găsesc căi să ocolească reglementările mai stricte

În ciuda preocupărilor crescânde referitoare la mediu, prevalența mașinilor vechi pe piața de mașini second hand din România este încă ridicată. Românii cumpără vehicule poluante din diverse motive, inclusiv factori financiari, culturali și sociali, și din lipsa reglementărilor legale.

De exemplu, mulți români consideră că este mai atrăgător să cumpere o mașină mai veche din cauza prețurilor mici și a taxelor mai mici la achiziționarea mașinii. Mașinile mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil și mai ecologice, cum ar fi vehiculele electrice sau hibridele, sunt mai scumpe la achiziție decât vehiculele tradiționale cu motor cu combustie internă (ICE), ceea ce face ca mașinile mai vechi care au prețuri mai accesibile să fie prima alegere a șoferilor. Decizia este mai mult întărită de costurile mai mici ale forței de muncă în comparație cu țările occidentale, care duc la reparații auto ieftine.

Un alt factor determinant pentru cumpărarea mașinilor vechi în România este absența zonelor cu emisii scăzute (LEZ). În ariile fără LEZ, mașinile mai vechi „nu au nevoie” să îndeplinească standardele moderne de emisii și pot circula liber; prin urmare, ar putea avea o valoare de piață încă ridicată. Cu toate acestea, pentru a depăși reglementările existente, unele persoane ar putea încerca să-și înmatriculeze vehiculele poluante în regiuni sau orașe care se bucură de reglementări privind emisiile sau o aplicare a legii mai blânde.

Unii cetățeni români ocolesc taxele de mediu înmatriculându-și mașinile în Bulgaria, exploatând o breșă transfrontalieră de reducere a costurilor, care le permite ulterior să conducă mașini mai poluante înapoi în România.” spune Andrei Ursuleanu, CEO la Joydev. Platforma de comerț electronic carmira.ro promovează adoptarea mașinilor noi și eco în România.

Factorii culturali și sociali modelează, de asemenea, preferințele individuale și societale atunci când se cumpără mașini mai vechi, deoarece influențează percepțiile și valorile oamenilor legate de deținerea vehiculelor. De exemplu, anumite tipuri de mașini pot fi văzute ca un simbol al statutului social sau au conotații culturale specifice, ceea ce duce la achiziționarea de mașini mai vechi și poluante.

De ce este necesar ca șoferii să ia consumul de combustibil și emisiile în considerare

Cumpărarea unei mașini vechi pe care ți-o poți permite poate părea o idee bună la început, dar această achiziție poate avea un impact semnificativ atât asupra mediului, cât și asupra portofelului tău. Un kilometraj mai ridicat și solicitarea motorului cauzată de arderea ineficientă duc adesea la uzură sporită, ceea ce la rândul său crește în timp costurile cu întreținerea și cu reparațiile. Ca să nu mai vorbim despre corelația dintre eficiența scăzută a combustibilului și creșterea prețurilor la combustibil.

Mai mult, mașinile vechi pot avea mai multe înregistrări istorice de accidente. Această tendință este datorată progreselor tehnologice înregistrate de mașinile noi, standardelor diferite de siguranță, integrității structurale a unui vehicul, uzurii naturale etc. Prin urmare, mașinile mai vechi sunt de obicei mai puțin fiabile și mai predispuse la defecțiuni mecanice sau defecțiuni care cresc probabilitatea accidentelor.

Dincolo de aspectele financiare și de siguranță, vehiculele cu consum și emisii mai mari reduc eforturile de combatere a schimbărilor climatice, contribuind, de asemenea, în mod semnificativ la problemele de sănătate cauzate de poluanții nocivi.

Dacă vă gândiți să cumpărați o mașină rulată, este recomandat să cercetați în detaliu istoricul acesteia, să-i faceți o inspecție amănunțită și să acordați prioritate eficienței, caracteristicilor de siguranță și întreținerii acesteia pentru a contribui la o planetă mai sănătoasă, culegând astfel și roadele cheltuielilor mai reduse de întrebuințare.

Cristina Corpaci
Cristina Corpaci
Din iulie 2021 m-am alăturat echipei România Liberă, unde sunt editor și editorialist economic.
Cele mai citite

Colo Colo câștigă Supercupa din Chile, într-un meci terminat abia după 276 de zile de la primul fluier!

Supercupa din Chile dintre Colo Colo și Huachipato a fost reluată și încheiată după 276 de zile de la suspendarea inițială, finalizându-se cu victoria...

S-a aflat cauza decesului lui Silviu Prigoană

Omul de afaceri Silviu Prigoană a murit în urma unui infarct – este concluzia medicilor legiști. Procurorul va închide dosarul după ce va analiza...

Sadiq Khan, primarul Londrei, îl acuză pe Donald Trump de rasism și islamofobie

Primarul laburist al Londrei, Sadiq Khan, i-a reproşat preşedintelui ales al SUA, Donald Trump, că l-a atacat în timpul primului său mandat (2017-2021) din...
Ultima oră
Pe aceeași temă