6.9 C
București
joi, 30 ianuarie 2025
AcasăEconomieAdevărul despre produsele la ofertă. Ce spune Paul Anghel, ANPC? - Interviu

Adevărul despre produsele la ofertă. Ce spune Paul Anghel, ANPC? – Interviu

Biletele de avion și alte produse cu discount sunt o oportunitate financiară pentru consumatori, dacă sunt oferite în mod onest de comerciant, susține Paul Silviu Anghel, directorul ANPC.

 

Consumatorii nu ar trebui aleagă, mai cu seamă produse alimentare, care aveau un preț mare și acum sunt la ofertă, ci trebuie să aibă grijă să nu își pună în pericol sănătatea. Biletele de avion sunt o oportunitate dacă sunt oferite în mod onest de comerciant, după cum ne-a declarat directorul Asociației Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC), într-un interviu acordat cotidianului național „România Liberă”. 

RL: Cât de rentabil este să cumpărăm alimente la ofertă?

ANPC: Reducerile sunt asociate în mintea consumatorilor cu faptul că se economisesc bani la bugetul propriu. Este de presupus că un preț mare înseamnă și produse de calitate, dar experiența ne-a demonstrat că nu întotdeauna este așa. De aceea, consumatorii nu ar aleagă, mai cu seamă produse alimentare, care aveau un preț mare și acum sunt la ofertă, ci trebuie să aibă grijă să nu își pună în pericol sănătatea. Verificarea calității produselor alimentare și a durabilității acestora, gândirea sustenabilă și durabilă privind bugetul propriu sunt elementele necesare în educația consumatorilor. 

 

RL: Tot despre oferte, ce părere aveți despre bilete de avion, cazare și alte produse cu discount?  

ANPC: Biletele de avion, cazarea și alte produse cu discount sunt o oportunitate financiară pentru consumatori, dacă sunt oferite în mod onest de comerciant. Conform Legii 363/2007 privind practicile comerciale incorecte, o practică comercială este considerată ca fiind acţiune înşelătoare dacă aceasta conţine informaţii false sau, în orice situaţie, inclusiv în prezentarea generală, induce în eroare sau este susceptibilă să inducă în eroare consumatorul mediu să ia o decizie de tranzacţionare pe care altfel nu ar fi luat-o. În consecință, la orice reduceri oferite într-o campanie promoțională, comerciantul are obligația de a informa corect și complet consumatorul, să respecte întocmai ceea ce anunță, atât în cazul magazinelor fizice cât și în cele online.

 

RL: Știu că în alte țări, sezonul reducerilor este mult mai amplu. La noi, am observat că sunt reduceri fictive sau nesemnificative.

ANPC: Până în prezent acest domeniu al reducerilor de preț nu a fost în mod unitar reglementat la nivel UE, prin Directiva 2161/2019, denumită Directiva Omnibus. Astfel, conform modificării, orice notificare de reducere a prețului trebuie să indice clar prețul aplicat anterior de comerciant. Prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de comerciant în perioada ultimelor 30 de zile înainte de data aplicării reducerii de preț. Acest amendament prevede opțiuni de reglementare pentru țările UE în ceea ce privește bunurile care sunt susceptibile a se deteriora sau a se perima rapid, alimentele, reducerile de preț în forma continuată pe durata declarată a campaniei promotionale și bunurile care au fost prezente pe piață mai puțin de 30 de zile. Actul național de transpunere a Directivei Omnibus se aplică în toate statele membre, inclusiv în România, de la 28 mai 2022.

RL: Este valabil principiul calitate preț? Vă întreb pentru că sunt intermediari care câștigă bani frumoși din asta.

ANPC: Principiul numărul 1 către care trebuie orientați comercianții este cel către consumatori, către clienți, ei trebuie să înțeleagă nevoile consumatorilor și să îndeplinească cerințele acestora și chiar să le depășească așteptările acestora. În ceea ce privește intermediarii, atâta timp cât ei funcționează cu respectarea legislației în vigoare, nu putem interveni în actul de comerț al acestora.

RL: Cât este coșul european lunar de cumpărături alimentare și cât este în România, în medie?

ANPC nu are atribuții în evaluarea coșului lunar de cumpărături alimentare. Potrivit datelor publicate la de Eurostat, România continuă să conducă detașat în topul european al ponderii sumelor alocate pentru alimente și băuturi non-alcoolice în coșul de consum pentru anul 2020. România se află pe primul loc în UE la ponderea alimentelor în coșul de consum utilizat la stabilirea indicelui de creștere a prețurilor pentru populație, cu un procentaj de 28,45%.  

 

 

Cristina Corpaci
Cristina Corpaci
Din iulie 2021 m-am alăturat echipei România Liberă, unde sunt editor și editorialist economic.
Cele mai citite

Universitatea Craiova îl aduce pe Alisson Safira! Primul transfer sub comanda lui Mirel Rădoi

Atacantul brazilian vine sub formă de împrumut de la Santa Clara și are opțiune de transfer definitiv. Universitatea Craiova a anunțat oficial transferul atacantului Alisson...

Peste 1,3 milioane de consumatori au schimbat furnizorul de energie electrică și gaze naturale în 2024

Engie România este compania care a câștigat cei mai mulți clienți, în timp ce Electrica Furnizare a pierdut cei mai mulți utilizatori Mai mult de...

FCSB, sfătuită să nu schimbe sistemul înaintea meciului cu Manchester United!

Tony da Silva consideră că roș-albaștrii trebuie să rămână la formula de joc obișnuită, având în vedere eficiența lor din fazele fixe și problemele...
Ultima oră
Pe aceeași temă