» Robert Dilts, expert mondial in coaching, considera ca pentru a reusi in viata trebuie sa va concentrati pe lucrurile care va ating inima, nu numai pe cele care va atrag privirea.
Pentru a avea o viata profesionala reusita este necesar sa iti asumi responsabilitati, sa cauti mereu oportunitati, sa vrei sa "cresti" si sa te pregatesti pentru asta. Pentru succes, talentul trebuie completat de multa munca, ambitie si de gasirea unei zone in care sa excelezi.
Acestea sunt convingerile expertului in dezvoltare personala Robert Dilts, din SUA, care ne-a acordat un interviu. Specialistul se va afla de maine pana duminica la Bucuresti pentru a sustine alaturi de sotia sa, Deborah Bacon-Dilts, seminarul "Coaching la nivelul identitatii". Evenimentul este organizat de compania Competent Consulting din Bucuresti la Hotelul Crowne Plaza din Capitala.
Participantii vor invata de la expertul mondial cum sa treaca peste criza si in ce mod o pot folosi pentru a se dezvolta in plan personal si profesional. De asemenea, Robert Dilts le va vorbi despre puterea personala, carisma, abilitatile de lider si despre cum sa aprecieze mai mult viata. El le va arata cum trebuie sa-si clarifice directiile in viata.
» Cum poate fi depasita perioada de criza de catre angajat?
– Un angajat sau un lider poate sa depaseasca aceasta perioada luand masurile necesare pentru a gestiona atat pericolul, cat si oportunitatile care deriva din criza. Pentru a face asta, trebuie sa gandeasca pe termen lung, sa vada oportunitatile in perspectiva. Foarte importanta, mai ales pentru un lider, este si stoparea raspandirii panicii, pentru a nu se ajunge la o regresie a strategiilor de supravietuire.
Cum a spus un om de afaceri de succes, un conducator trebuie sa perceapa indoiala, si totusi sa continue sa arate incredere. Asta necesita ca liderul sa fie capabil sa stapaneasca "jocul interior" si sa-si gaseasca propria zona de excelenta.
» Care sunt calitatile pe care trebuie sa le aiba un salariat care vrea sa-si pastreze jobul?
– Problema nu este de a pastra jobul, ci de a fi increzator si flexibil pentru atingerea scopului. Daca pierdeti un loc de munca, este foarte posibil sa gasiti altul! Poate chiar unul care va va aduce mai aproape de idealuri.
Totusi, exista anumite calitati care pot ajuta atat la pastrarea slujbei, cat si la trecerea de la un serviciu la altul, daca este necesar. Este vorba despre asumarea angajamentului, flexibilitate, initiativa, inovatie, creativitate, stima de sine si incredere in propria persoana.
Doar talentul nu este suficient
» Trebuie sa fii nascut pentru a fi lider sau poti sa devii?
– Aici este vorba despre relatia dintre talentul (cu care te nasti) si abilitatile tale (pe care le dezvolti). Prin analogie, ne putem intreba: sunt atletii de top nascuti talentati sau devin? Un atlet de succes trebuie sa aiba talent, dar daca nu-si va dezvolta abilitatile, nu va deveni unul de talie mondiala. Iar abilitatile vin din practica. O persoana cu putin talent isi poate dezvolta anumite abilitati si isi va imbunatati calitatile. Insa doar persoana care are si talent, si abilitati va deveni un performer, va fi in frunte. Asadar, doar talentul nu este suficient. Pentru a fi un lider cu adevarat este nevoie atat de talent, cat si de disciplina si practica.
» In ce masura a-ti schimba cariera este un act de curaj?
– Oamenii isi schimba carierele din multe motive. Cateodata, ei o fac pentru ca evita luarea unui angajament, ca si in relatiile interumane, atunci cand le este frica de legaturi oficiale. In alte cazuri, isi schimba cariera pentru ca acest lucru reprezinta un pas important in atingerea scopurilor lor.
Schimbarea necesita curaj si implica un risc. Insa poate fi vorba de curaj si atunci cand se alege pastrarea locului de munca, si nu plecarea la un alt job, solutie care s-ar putea sa fie mai usoara. Schimbarea necesita curaj si pentru ca te aventurezi intr-un teritoriu necunoscut.
» Sunt schimbarile de cariera posibile si la varste inaintate, cu succes?
– Ronald Reagan si Arnold Schwarzenegger sunt exemple de oameni care si-au schimbat cariera mai tarziu in viata. Cheia schimbarii in cariera este sa-ti urmezi pasiunea. Oamenii se descopera singuri, devin maturi si invata sa-si exprime unicitatea in diferite stagii ale vietii, la diferite varste.
Ce sunt ambitia si viziunea
» Care sunt metodele prin care cineva poate sa-si raspunda la intrebarea "ce vreau, de fapt, de la viata?".
– Sunt multe lucruri in viata care ne atrag privirea, dar numai cateva ne vor lua si inima. Cei care doresc un raspuns la intrebarea "ce vreau, de fapt, de la viata?" trebuie sa se concentreze pe valorile si pe viziunile lor. Sa afle ce anume le atinge inima, ce ii face sa simta ca traiesc. Sa urmeze lucrurile care le vor lua si inima.
» Ce elemente sunt decisive in anticiparea potentialului profesional al unei persoane? Ce ia in calcul un angajator la interviul de recrutare?
– Trebuie luat in considerare potentialul persoanei pe mai multe niveluri. Sunt aspecte legate de mediul din care provine persoana respectiva, de actiunile efectuate si de comportamentul acesteia, de convingeri si valori, de identitate si scop. Un criteriu-cheie este alinierea ambitiei si a viziunii acelei persoane. Viziunea este definita de raspunsul la intrebarea "ce vreau sa creez in aceasta lume?", iar ambitia reprezinta raspunsul la intrebarea "ce fel de viata imi doresc sa am?".
Elementele succesului
» Ce calitati sunt necesare pentru a avea succes in viata profesionala?
– Pasiunea, luarea angajamentului pentru a deveni mai bun si disciplina. Dorinta de a avea succes necesita si abilitatea de a te deschide, si interesul de a te dezvolta, si calitatea de a-ti pastra relatiile. Construirea unei afaceri de succes trebuie sa fie completata de contributia adusa societatii si mediului inconjurator, de "cresterea" spirituala si personala si de apartenenta la o comunitate.
» Dumneavoastra ati reusit in viata. Care au fost ingredientele succesului?
– A fost mai mult o calatorie eroica. A fost o combinatie intre a-mi gasi chemarea si a ma dedica ei si un pic de noroc. M-am pregatit mult singur si am cautat mereu ocaziile. De asemenea, am avut deschiderea de a-mi asuma riscuri.
Stima de sine si increderea
Expertul Robert Dilts este de parere ca, in cariera, stima de sine si increderea sunt doua resurse-cheie. "Stima de sine este data de siguranta in fortele proprii, iar increderea are de-a face cu credinta in ceva mai mare decat tine insuti", explica coachul. El considera ca in cariera este nevoie de increderea in fortele proprii si in calitatile tale: "Pentru ca oamenii sa creada in tine, trebuie sa transmiti aceasta incredere. Asta implica sa gasesti o zona interioara de excelenta".
CARTE DE VIZITA
» Robert Dilts
» Din 1975, este dezvoltator, autor, trainer si consilier in domeniul programarii neurolingvistice (NLP);
» Este cunoscut mai ales pentru lucrarile din domeniul relatiei dintre leadership, convingeri si strategii, ce reprezinta subiectul a numeroase carti si workshopuri, multe traduse si in limba romana;
» De mai bine de 30 de ani, lucreaza in calitate de consultant la unele dintre cele mai mari companii din lume, cum ar fi Hewlett Packard, Apple Computer, Fiat, Telecom si Trenitalia.