30.8 C
București
duminică, 14 iulie 2024
AcasăAlegeri 2016Al doilea interviu, pentru cei mai buni

Al doilea interviu, pentru cei mai buni

„Veşti bune: sunteţi chemat la un al doilea interviu. Data trecută v-aţi descurcat bine, iar scrisoarea de mulţumire ne-a impresionat”. Acestea sunt spusele pe care le aşteaptă orice candidat după un prim interviu cu un recrutor. El ştie că va urma o întâlnire cu o persoană mai importantă din companie, dar, pe lângă faptul că este entuziasmat, este şi emoţionat. La ce ar trebui să se aştepte?

Al doilea interviu este absolut indispensabil pentru finalizarea unui proces de re­cru­tare. Dacă prima etapă se desfăşoară în prezenţa unui reprezentant al unei agenţii de re­crutare sau head-hunting sau a unui responsabil din departamen­tul de resurse umane al companiei care doreşte să angajeze, cel de-al doilea interviu poate fi realizat chiar în prezenţa directorului general. „La nivelul primului interviu, nu se poate lua o decizie de angajare. Al doilea interviu are rolul de a introduce candidatul viitorului său manager. În plus, de regulă, la al doilea interviu se discută concret şi/sau se negociază pachetul de beneficii specific jobului”, susţine Mihaela Tudorancea, managing partner al Nefertiti Human Capital Consulting.

În prima parte a recrutării, se discută generalităţi şi se vizează obţinerea a cât mai multor informaţii de la candidat, pe lângă cele cuprinse în CV sau scrisoarea de motivaţie.

„La primul interviu, candidatul era un cvasinecunoscut, singurele informaţii fiind cele din CV. În schimb, pentru al doilea interviu, deja există evaluarea recrutorului, profilul psihologic, evaluarea profesională, referinţele de la fostele locuri de muncă etc.”, explică Tudorancea.

„Cel mai potrivit”

Cu alte cuvinte, din perspectiva recrutorului, primul interviu este pentru a culege cât mai multe informaţii relevante, care pot veni în întâmpinarea managerului. „Re­cru­torul poate selecta cei mai buni trei sau patru candidaţi, dar decizia de angajare se ia la al doilea interviu, managerul direct fiind cel care poate hotărî care candidat este cel mai potrivit pentru echipa sa”, spune Mihaela Tudorancea. „Totuşi, cel mai potrivit nu înseamnă întotdeauna cel mai bun din piaţă la momentul de referinţă. Acest aspect ar trebui cunoscut şi de candidaţi, pentru a se feri de depresiile post-interviu care apar la cei «respinşi»”, atenţionează reprezentanta Nefertiti Human Capital Consulting, care îşi aminteşte că a întâlnit stuaţii în care un candidat cu IQ mediu a fost preferat în locul unuia cu IQ mult peste medie.

Documentaţi-vă!

Iuliana S. (29 ani) mărturiseşte că atunci când a fos pusă în siuaţia de a se prezenta la un al doilea interviu, a ajutat-o foarte mult persoana alături de care parcursese prima etapă. „După ce am avut o primă întâlnire cu un recrutor de aproximativ o oră, m-a sunat să-mi spună că am fost aleasă pentru a mă întâlni cu un reprezentant al firmei care avea poziţia vacantă pentru care aplicasem. La acel moment, recrutorul mi-a oferit câteva sfaturi, plus câteva păreri despre întâlnirea pe care o avusesem”, povesteşte tânăra. „Mi s-a spus care au fost punctele mele tari în prima întâlnire şi cele mai puţin reuşite. De exemplu, mi-a sugerat ca ţinuta pentru cea de-a doua întâlnire să fie puţin mai lejeră, pentru că organizaţia nu căuta oameni foarte formali”, completează Iuliana.

Mai mult, faptul că un candidat este chemat pentru a doua întrevedere, scuza că nu cunoaşte prea multe despre organizaţie nu va face decât să ducă la eşec. „Volumul de informaţii, între cele două interviuri, ar trebui să crească şi la nivelul candidatului. Acesta ar trebui să-şi culeagă toate informaţiile despre firma respectivă, respectiv mediul de lucru, date financiare, fluctuaţia de personal, perspectiva de creştere, politica de motivare a resurselor umane, politica de dezvoltare profesională, nivelul de salarizare, profilul general a viitorului manager etc.”, precizează Mihaela Tudorancea. „Majoritatea acestor informaţii se găsesc pe Internet şi la foştii/actualii angajaţi/clienţi/furnizori ai firmei respective. Cu puţin efort şi multă discreţie, putându-se crea imaginea de ansamblu a viitorului angajator”, adaugă Tudorancea.

În plus, faptul că la cel de-al doilea interviu nu sunt chemaţi foarte mulţi candidaţi, accentul pus pe modul de prezentare nu trebuie neglijat. „Candidatul ar trebui să abordeze acest al doilea interviu cu mai multă încredere şi cu mult profesionalism. Până acum, el a concurat cu întreaga plajă de valori psiho-profesionale aflate în piaţă pe segmentul respectiv, acum concurează doar cu cei mai buni”, explică Tudorancea. Prin urmare, specialista în resurse umane recomandă ca nivelul de discurs să crească, iar subiectele discuţiei ar trebui concentrate pe aşteptările concrete ale angajatorului de la viitorul angajat şi pe situaţiile deosebite pe care ocuparea jobului le poate crea: deplasări îndelungate, ore suplimentare, riscuri etc.

Cinci ponturi

De asemenea, platforma online ­About.com prezintă cinci sfaturi pe care le puteţi urma în prezentarea la un al doilea interviu. Un prim pas în abordarea unei a doua întâlniri este să vă analizaţi pres­taţia din prima etapă. Există posibilitatea să fiţi întrebaţi aceleaşi lucruri, fapt pentru care revedeţi întrebările care v-au fost adresate şi încercaţi să găsiţi şi alte argumente care să vină în construirea unui răspuns solid.

Mai mult, în cea de-a doua etapă, puteţi veni cu informaţii noi care credeţi că nu au fost sesizate de către recrutor de prima dată. Revedeţi-vă notiţele din primul interviu şi apreciaţi dacă aţi omis ceva în prezentarea dumneavoastră.

Cel de-al treilea pont este să nu uitaţi să adresaţi întrebări pertinente. Poziţia în care vă veţi găsi vă va da încredere şi este potrivit şi chiar încurajat să cereţi cât mai multe detalii despre poziţia pentru care aţi aplicat. Puteţi chiar să solicitaţi o fişă de post care să vă clarifice ce aşteptări vor avea angajatorii de la dumneavoastră. Este cu mult mai bine să realizaţi dacă vi se potriveşte locul de muncă din timp.

Dacă primiţi o ofertă concretă în timpul celei de-a doua întâlniri, nu trebuie să răspundeţi pe loc. Este recomandat să analizaţi oferta şi solicitaţi câteva zile pentru un răspuns final. Există posibilitatea ca în timpul interviului să vă fie influenţată decizia într-un mod negativ şi să acţionaţi contrar obiceiurilor dumneavoastră.

Nu în ultimul rând, nu uitaţi să mulţumiţi pentru şansa care vi s-a oferit, indiferent de finalitatea procesului de recrutare. De exemplu, puteţi trimite o scrisoare de mulţumire, chiar într-un e-mail, în care să specificaţi interesul dumneavoastră pentru poziţia pentru care aţi aplicat. 

SFATURI

1.Dacă cel de-al doilea interviu se va ţine în alt loc, asiguraţi-vă că ştiţi unde se află şi nu veţi întârzia în ziua întâlnirii.

2.Amintiţi-vă următoarele: „Mai mult, mai mult, mai mult”. În comparaţie cu primul interviu, cea de-a doua întrevedere va implica mai multă pregătire, mai multe întrebări, mai multă presiune etc.

3.Nu neglijaţi să analizaţi modul în care v-aţi prezentat în prima fază şi amintiţi-vă în ce situaţii aţi ­întâmpinat dificultăţi.

4. Pregătiţi mai bine cel de-al doilea interviu. Documentaţi-vă mai mult despre companie şi vedeţi dacă vi se potriveşte.

5.Nu fiţi suprins dacă cel de-al ­doilea interviu este de fapt o serie de întâlniri. În unele cazuri, vă puteţi vedea cu şeful de departament, ­managerul de proiect şi directorul general.

6.Nu uitaţi o regulă importantă ­într-o conversaţie eficientă. ­Păstraţi contactul direct cu persoana care vă intervievează.

7.Aşteptaţi-vă să primiţi întrebări pe care le-aţi avut şi în prima ­etapă. În timpul celui de-al doilea ­interviu, vă este urmărită mai mult ­personalitatea sau o abilitate anume.

8. Nu fiţi şocat dacă persoana pe care o veţi întâlni nu este un bun intervievator. Dacă prima dată aţi ­intrat în contact cu un specialist în resurse umane, este posibil ca ­managerul să urmărească mai ­degrabă aptitudini specifice şi mai puţin cum vă exprimaţi.

9. Pregătiţi-vă cu un răspuns dacă se aduce în discuţie salariul şi beneficiile. Fiţi pregătit chiar să negociaţi.

10.În final, dacă nu vi se face o ofertă concretă, întrebaţi care sunt paşii următori şi când vi se poate oferi un răspuns. De asemenea, ­încercaţi să obţineţi câte o carte de ­vizită de la fiecare persoană cu care ­intraţi în contact pe parcursul interviului.

Sursa: QuintCareers.com

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă