Sistemul de bike-sharing este funcțional, a anunțat Primăria Constanța pe 27 mai, dimineața. Adică la șase ani de la anunțarea programului.
Primăria spune că orice turist sau localnic poate solicita, în mod gratuit, pe baza cărții de identitate, de la ghișeele de informații din cadrul agențiilor SPIT, un card de utilizator. Cu acest card, utilizatorul va putea ridica o bicicletă de la mai multe stații amplasate în oraș. Sunt 18 stații în total, amplasate în Constanța, dar și în stațiunea Mamaia.
„Pentru a putea folosi echipamentul, utilizatorii trebuie să respecte mai multe condiții: să fie înregistrați în sistem, să se încadreze în intervalul orar 7.00-24.00, de luni până duminică; ultima închiriere se poate face cu maximum două ore înainte de închiderea centrului, la ora 22.00; echipamentul va putea fi ridicat şi returnat de la orice staţie de biciclete în regim self-service; utilizatorul poate închiria doar o bicicletă. Bicicletele pot fi utilizate doar de către persoanele de peste 14 ani, două ore, indiferent de numărul de închirieri zilnice. Intervalul minim între utilizări este de 10 minute. Nu pot fi subînchiriate, folosite la curse de biciclete, pentru transportul de pasageri sau în situații de vânt puternic sau furtuni“, au precizat reprezentanții primăriei.
Iarna nu se circulă cu bicicleta
Sistemul de bike-sharing va fi întrerupt în lunile de iarnă, cel puţin în perioada 1 decembrie–1 martie, sau atunci când condiţiile meteo nu sunt favorabile. Aplicația CT Bike vine în sprijinul celor care folosesc echipamentul. Aceasta poate fi descărcată gratuit din Google Play si AppStore. Odată descărcată, veți avea acces la toate informațiile: rețeaua de stații, bicicletele disponibile sau punctele de eliberare a cardurilor.
Constănțenii așteaptă programul din 2013
Proiectul a fost anunțat inițial în 2013. Era un proiect european, transfrontalier, între Constanța și Balcic. Comisia Europeană a alocat 1,5 milioane euro pentru achiziția a 390 de biciclete în Constanța și 100 în orașul din Bulgaria, care urmau să fie folosite în comun. Bike-sharing, cum este cunoscut programul în țările civilizate. Cu acești bani ar fi trebuit să se creeze și infrastructura, partea cea mai importantă fiind stațiile de închiriere.
În 2013, Primăria Constanța a semnat contractul de finanțare pentru biciclete, în valoare de 1.498.533 euro, din care 1.271.055 euro – contribuția financiară a Uniunii Europene, 194.809 euro – bani de la bugetul de stat și 32.668 euro – cofinanțarea Primăriei Constanța. Nu s-a depus nicio ofertă conformă. În iunie 2014 a fost organizată o nouă licitație. De data aceasta, o companie a fost desemnată câștigătoare și a construit 24 stații pentru biciclete, în Constanța și Mamaia, achiziționând cele 390 de biciclete. De atunci până acum, primăria nu a reușit să atribuie contractul de mentenanță, astfel că bicicletele stau în garaj, iar stațiile de parcare au ajuns să fie îngrădite de firme private. Mai mult, unele dintre ele au fost, între timp, vandalizate. În Balcic, programul se derulează fără probleme din 2014.