Un avion la bordul căruia se aflau rămăşiţele a 144 din cele 224 de persoane care au murit în urma prăbuşirii unui zbor charter, în Egipt, a sosit luni la Sankt Petersburg. Ancheta cu privire la cauzele catastrofei şi căutarea trupurilor continuă, relatează AFP în pagina electronică, citată de Mediafax.
O sursă aeroportuară egipteană a declarat duminică seara că avionul urma să repatrieze 162 de corpuri.
Un cortegiu de vehicule urma să ia corpurile şi să le ducă la un crematoriu din Sankt Petersburg, în nord-vestul Rusiei, pentru a fi identificate, potrivit ministerului.
În vederea facilitării identificării, membri ai familiilor victimelor au furnizat eşantioane de ADN, la un Centru de criză, în apropierea aeroportului, unde un memorial improvizat, la care au fost depuse numeroase jucării de pluş, aducea un omagiu persoanelor date dispărute, inclusiv 17 copii.
Câteva mii de persoane au adus deja un omagiu duminică seara, la Sankt Petersburg, al doilea cel mai important oraş din Rusia, celor 217 pasageri şi şapte membri ai echipajului, decedaţi în catastrofă. Trei sunt cetăţeni ucraineni, iar restul ruşi.
Este vorba despre cea mai gravă catastrofă aeriană care a afectat Rusia.
Airbusul A321-200 aparţinând companiei charter ruseşti Metrojet s-a prăbuşit sâmbătă în zori în Sinai, după ce a decolat din staţiunea balneară egipteană Sharm el-Sheikh cu destinaţia Sankt Petersburg. Cele mai multe dintre victime erau locuitori din Sankt Petersburg şi din regiune, care se aflau în vacanţă.
Autorităţile egiptene şi ruse au declarat că nu erau în măsură, pentru moment, să anunţe cauzele prăbuşirii. Ipoteza unui atentat este luată în continuare în calcul de către experţi, în urma revendicării aripii egiptene a grupării jihadiste Statul Islamic (SI), care a anunţat sâmbătă că a distrus avionul ca represalii, afirmă ea, faţă de bombardamentele ruseşti în Siria.
Şeful experţilor aeronautici ruşi a declarat că avionul s-a dislocat „în aer”, dintr-un motiv încă necunoscut.
„Fragmente s-au răspândit pe o suprafaţă mare, de aproximativ 20 de kilometri pătraţi”, a declarat Viktor Sorotşenko, directorul Comitetului interguvernamental al aviaţiei (MAK).
Această dislocare a avut loc „la mare altitudine”, a precizat pentru televiziunea rusă Aleksandr Nerdko, directorul Agenţiei ruse pentru Transport Aerian.
La locul prăbuşirii, în mijlocul provinciei Sinaiul de Nord, un jurnalist AFP a văzut nenumărate fragmente mici, înnegrite, din avion, răspândite pe terenul arid.
Niciun corp nu era vizibil, însă militari supravegheau aproximativ zece saci negri sau portocalii. Mai departe, o vestă roşie cu gri, mică, sugera oroarea care a avut loc – 17 copii au murit în această prăbuşire, inclusiv o fetiţă în vârstă de zece luni.
Zeci de bagaje şi valize colorate, majoritatea în stare bună, erau, de asemenea, stivuite unele peste altele alături de fragmente din avion.
Un ofiţer de armată a dat asigurări pentru AFP, duminică seara, că 168 de corpuri au fost găsite la locul accidentului, unele „departe” de bucata principală din carlingă, şi anume la aproximativ opt kilometri distanţă. Autorităţile egiptene au anunţat că extind cu 15 kilometri raza căutărilor.
O zi de doliu naţional a fost respectată, duminică, în Rusia. Într-un omagiu adus victimelor, câteva mii de persoane au format un cerc în vasta Piaţă a Palatului, în centrul Sankt Petersburgului, pentru a păstra un moment de reculegere şi a da drumul, apoi, la baloane şi porumbei către cer.
„Nu puteam să nu vin”, a declarat Nikita Kleţkih, în vârstă de 27 de ani, care şi-a pierdut o prietenă în această dramă. „Este atât de îngrozitor să ştiu că ea nu mai este”, a adăugat el.
Avionul a decolar sâmbătă, în zori, de la Sharm el-Sheikh. Contactul a fost pierdut după 23 de minute de zbor, în timp ce avionul se afla la peste 30.000 de picioare (peste 9.000 de metri) – altitudinea de croazieră.
Anchetatori ruşi şi egipteni s-au deplasat, în compania ministrului rus al Transporturilor Maxim Sokolov, la locul prăbuşirii, unde au fost găsite cele două înregistratoare de zbor – „cutiile negre”.
O anchetă a fost deschisă, de asemenea, în Rusia, iar sediul companiei şi tur-operatorului au fost percheziţionate, în timp ce anchetatori din Franţa şi Germania erau aşteptaţi în Egipt – o procedură obişnuită în toate tipurile de incidente în care sunt implicate avioane de tip Airbus.
Experţi intervievaţi de AFP exclud posibilitatea ca SI să deţină mijloace militare grele cu care să doboare un avion de linie la 9.000 de metri altitudine.
Dar ei refuză să excludă – înainte să afle ce au înregistrat „cutiile negre” – ca o bombă să fi explodat la bordul avionului sau ca aeronava să fi fost atinsă de o rachetă lansată de la sol, atunci când a coborât sub altitudinea de croazieră, dintr-un motiv tehnic sau altul.
O serie de companii aeriene, inclusiv Air France, Lufthansa şi Emirates, au anunţat că nu mai survolează Peninsula Sinai „până la noi ordine”, „ca măsură de securitate”, în aşteptarea rezultatelor anchetei.