„Am constatat că, de fapt, nu sunt poliţişti suficienţi, clar sunt probleme în instruirea lor. În funcţie de categoriile de victime, instruirea ar trebui să fie specifică fiecărei categorii de situaţii şi ne-am referit inclusiv la problemele de echipamente pe care le au sau nu la dispoziţie”, a explicat Weber.
Avocatul Poporului a cerut informații de la inspectoratele judeţene de Poliţie și din răspunsuri reiese că mare parte dintre acestea se confruntă cu problema deficitului de personal şi cu subdimensionarea unităţilor, ceea ce afectează fie activitatea de relaţii cu publicul, fie pe cea de menţinere a ordinii şi siguranţei publice la un nivel optim.
Deficitul de personal intervine de cele mai multe ori din cauze obiective, ca urmare a pensionărilor, mutărilor, detaşărilor. Mai ales, numărul solicitărilor de mutare în judeţele de domiciliu este mare, majoritatea poliţiştilor angajaţi provenind din alte zone ale ţării şi doresc să se întoarcă acasă sau să ajungă într-un loc pe care îl consideră ca având perspective mai bune.
Adjunctul Avocatului Poporului Mircea Criste a susţinut că dotarea logistică deficitară cu care Poliţia Română se confruntă este de natură să afecteze activitatea.
Printre propunerile pe care Avocatul Poporului le-a făcut se numără aceea că ar trebui extinsă atât la persoanele încadrate direct în calitate de specialişti, cât şi la ofiţerii care provin din rândul agenţilor de poliţie prevederea din Legea nr. 360/2002 potrivit căreia persoanei care dobândeşte statutul de poliţist prin reîncadrare, încadrare directă sau transfer nu i se poate modifica raportul de serviciu, prin delegare, detaşare, mutare sau transfer, timp de cel puţin doi ani de la numirea în prima funcţie, cu excepţia situaţiei în care intervine reorganizarea unităţii.