17 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăSpecialAudientele TV se prabusesc

Audientele TV se prabusesc

In ultimul an, ratingul unor emisiuni consacrate s-a injumatatit

Marile posturi de televiziune romanesti se confrunta anul acesta cu o mare problema: diminuarea destul de importanta a audientelor. Supararea este atat de mare incat Antena 1 a anuntat ca a depus o plangere la Parchet impotriva firmei care se ocupa de masurarea audientelor TV. Pe de alta parte, celelalte televiziuni recunosc o scadere a audientelor chiar la formatele care altadata atingeau cote impresionante si invoca alte motive pentru aceasta situatie. Exemplul cel mai elocvent
este emisiunea "Surprize, surprize"
care la primele trei editii ale toamnei 2006 atingea rating-uri de 10,6%, 9,3%
si 11,9%, iar in acest an a obtinut 6,6%, 8,3%, 7%.

Marile posturi de televiziune romanesti se confrunta anul acesta cu o mare problema: diminuarea destul de importanta a audientelor. Supararea este atat de mare, incat Antena 1 a anuntat ca a depus o plangere la Parchet impotriva firmei care se ocupa de masurarea audientelor TV, pe care o acuza ca nu a reflectat corect ratingul din ultimele saptamani al principalului lor jurnal de stiri, "Observator". Pe de alta parte, celelalte televiziuni recunosc o scadere a audientelor chiar la formatele care altadata atingeau cote impresionante si invoca alte motive pentru aceasta situatie.
Una dintre principalele cauze ale scaderilor de rating rezida din fragmentarea excesiva a pietei de televiziune din Romania, prin aparitia tot mai multor televiziuni "de nisa", specializate pe stiri, pe sport, pentru femei, pe muzica folclorica sau manele. Acestea au reusit sa acapareze, potrivit ultimelor rapoarte de audienta de saptamana trecuta, aproape jumatate din publicul roman care se uita la televizor.
In schimb, televiziunile mari raporteaza scaderi, iar producatorii admit ca sunt in fata unei probleme. "Scaderile inregistrate de PRO TV au fost de aproximativ 18%, iar la ACASa de aproximativ 30%. Aceasta este o comparatie intre 1 ianuarie–16 octombrie 2006 versus 1 ianuarie–16 octombrie 2007", ne-a declarat Maria Apostol, PR-ul trustului Media Pro. Aceasta a admis ca una dintre posibilele cauze ale scaderii este aparitia televiziunilor specializate: "Posturile de nisa au erodat in mod cert canalele mari".

Scaderea consumului de programe tv, pe total, este o alta cauza, identificata de Toni Grecu, realizator al show-ului "Divertis Mall", difuzata duminica de Antena 1. "Conform ultimelor date de audienta, emisiunea noastra este cam pe acelasi trend ca in primavara. Dar, intr-adevar, restul emisiunilor de la Antena 1 sunt toate in scadere. Noi am avut la ultima emisiune 9,8 puncte pe All Urban si a fost cea mai buna audienta de saptamana trecuta la Antena 1", ne-a declarat Toni Grecu. Acesta considera ca nivelul de trai mai ridicat al romanilor le permite acestora sa caute si alte surse de divertisment decat cel oferit de televizor. "Asta e un semn bun pentru popor, dar unul prost pentru patronii de televiziuni. Pentru popor, pentru ca inseamna ca a crescut nivelul de trai, acum oamenii au si alte lucruri de facut decat sa primeasca gratuit divertisment de la tv, acum se distreaza in oras. Pe de alta parte, e un semn rau pentru patroni, deoarece inseamna ca de acum vor trebui sa produca emisiuni de calitate, cu mai multe investitii, cu decoruri serioase, cu multa munca pentru a tine publicul la televizor", sustine liderul trupei Divertis.
In fine, o alta televiziune care admite ca audientele au scazut este si TVR, dar reprezentantii institutiei nu considera cifrele ingrijoratoare. "In ceea ce priveste fluctuatiile de audiente inregistrate acum comparativ cu anii trecuti exista diferente descendente, dar nu importante", se arata intr-un raspuns al Departamentului de Comunicare. Ratingul TVR a scazut si din motive specifice doar pentru canalul public. "Posibile cauze sunt si cresterea gradului de cablare in rural plus cresterea numarului de echipamente DTH (televiziune digitala – n.r.), in principal in rural si nu numai", specifica acelasi comunicat.

Atu
Televiziunea de nisa, mai placuta publicitarilor

Primul post romanesc specializat a fost Acasa TV, detinut de Media Pro si lansat in 1998. Canalul, destinat publicului feminin, s-a dovedit una dintre cele mai inspirate miscari ale lui Adrian Sarbu, reteta succesului fiind una care costa putin: telenovele din belsug, cateva programe de divertisment usor, can-can-uri autohtone si povesti sordide. Trustul Media Pro a mai lansat in 2004 Pro Cinema, care a avut un salt de 33% audienta numai anul trecut, aflandu-se in acelasi timp pe o pozitie foarte buna in topul audientelor. Din 2006, Media Pro are in portofoliu si sport.ro (fost TV Sport) un post care capitalizeaza publicul masculin. Ulterior, fiecare dintre posturile generaliste si-a nisat programele: grupul Intact a lansat pe parcursul unui an trei noi canale (Antena 3, Antena 2, Euforia), dar fara prea mari succese de audienta, TVR a lansat TVR Cultural. Ba mai mult, chiar posturile de nisa si-au dezvoltat alte canale si mai specializate. Astfel, Realitatea a lansat The Money Channel si Romantica si se pregateste sa mai lanseze inca un post de nisa. Atuul din maneca televiziunilor de nisa este reprezentat in principal de publicul fidel, care le ofera publicitarilor ocazia sa lanseze mesaje mult mai bine tintite.

Analist media

"Ani de zile, in Romania consumul de televiziune a fost exagerat de mare"

Florin Dumitrescu, de la Adviser, sustine ca aceste scaderi erau previzibile pentru actantii din piata media. "Este un efect la care se asteptau de multa vreme anuntatorii si strategii media. Ani de zile in Romania consumul de televiziune a fost exagerat de mare, in comparatie cu cel de presa scrisa sau Internet (nu pun la socoteala radioul, care e considerat un medium "de companie"). Exceptionale sunt cifrele de pana acum, care atesta o adevarata dependenta de televiziune a romanilor, nicidecum scaderea inregistrata recent (care nici aceasta nu e dramatica). Ne indreptam spre normalitate si din acest punct de vedere. Intr-adevar, cresterea nivelului de trai are drept urmare scaderea timpului petrecut in fata micului ecran. Nisarea este o strategie de a capta si acest timp, tot mai scurt, al telespectatorului, canalizandu-i atentia catre sferele proprii de interes. E greu de spus care e cauza si care efectul. Specialistii analizeaza conjunctura in ansamblu. E asteptat un boom al Internetului. Poate ca marea televiziune generalista nu si-a spus ultimul cuvant. In fond, marile show-uri TV abia in ultimii ani au inceput sa capete si la noi fastul si stralucirea din Occident".

"A crescut nivelul de trai, acum oamenii au si alte lucruri de facut decat sa primeasca gratuit divertisment de la tv, acum se distreaza in oras."
Toni Grecu, Divertis

 

Infografic
Scadere pe toata linia

Scaderea datelor de audienta in mediul urban se observa si daca analizam cate o duminica din 2006 si 2007, respectiv 8 octombrie si 14 octombrie. Astfel, acum un an, Pro TV a avut un rating mediu de 3,13% pe zi, iar duminica 14 octombrie a inregistrat doar 2,5%. Antena 1 avea anul trecut o audienta medie de aproximativ 3,5%, acum a prins doar 2,2%, TVR – 2,8% in 2006, 1,6% in 2007, iar Prima 1,51%, acum un an, si doar 1,1% anul acesta.

Cele mai citite

A născut soția lui George Simion

Președintele Alianței pentru Unirea Românilor (AUR), George Simion, a primit un veste bună mult așteptată. Liderul AUR este tată. George Simion a anunțat pe Facebook că...

Scandalul Clotilde Armand: Cum încalcă legea pentru a-și majora veniturile

În 2022, Clotilde Armand a primit lunar, pe lângă salariul său de aproximativ 4.000 de lei, un bonus, și acum este obligată să ofere...

Soluții pentru protecția împotriva exploziilor de praf

În peisajul comercial de astăzi, asigurarea siguranței și securității este vitală, în special în ceea ce privește reducerea riscurilor asociate cu exploziile de praf....
Ultima oră
Pe aceeași temă