Intentionam sa revin asupra temei autostrazilor, cand a aparut propunerea cu "Suspendata lui Oprescu". Cu siguranta as fi fost taxat ca ii fac campanie "independentului". In urma cu patru ani am pledat la Primarie pentru o autostrada pe traseul Chitila-Basarab-Glina. Pentru tronsonul pe deasupra Dambovitei, aprobarea era cvasiunanima. Mi s-a explicat insa ca peste calea ferata exista un proiect cu francezii, pentru a fi casetata si deasupra sa fie construite moluri si supermarketuri. Pai, stimabililor, nu avem destule supermarketuri in oras? Pentru acestea se pot gasi destule terenuri pe centura, pe cand un alt culoar pentru o autostrada prin mijlocul Bucurestiului nu exista.
Intr-adevar, o autostrada suspendata pe un traseu printre blocuri sau peste cartiere ar sluti Bucurestiul. O suspendata pe stefan cel Mare/Mihai Bravu ar agresa si ea Capitala si nici nu exista locuri pentru benzi de urcare/coborare. Singurul traseu care n-ar incurca pe timpul lucrarilor si asa aglomerata circulatie de acum este cel peste calea ferata si Dambovita. Oricum, Dambovita romantica, cu salcii, a disparut de mult. Pe traseul Chitila-podul Basarab, practic nici nu-i nevoie sa fie casetate toate firele de cale ferata. Aici exista destule locuri pentru bretele de acces. si pe firul Dambovitei am identificat suficiente locuri unde pot fi plasate iesiri si patrunderi pe autostrada. Un astfel de traseu nu presupune exproprieri, care intarzie orice lucrare un an-doi.
Multi au ras de ideea unei autostrazi suspendate si a fost luata in bataie de joc. Este insa unica solutie pentru descongestionarea traficului. Nu stim pe unde si-o imagineaza Oprescu, sper ca nu peste cladirile de pe axa nord-sud, dar este posibila pe traseul descris de noi. Un proiect indraznet, dar nu nerealizabil. In plus, ar fi salvata si Gara de Nord, sa nu mai fie "mutata" la Chitila. Nu-i nevoie decat de vointa. UE ne-ar da bani pentru un asemenea proiect.
In lipsa unei idei clare, a unei machete, a unui traseu, era de asteptat ca mirobolanta autostrada Oprescu sa fie intampinata cu glumite de genul "vrem si telegondola", "SF", "covor zburator", "suspendata de nori"… Altii s-au repezit sa-l catalogheze "cel mai penibil proiect din istorie".
Carcoteala, cand e sa se faca ceva durabil, abunda. N-a marait nimeni cand Ceausescu a construit un drum absolut inutil: Transfagarasanul. stiti care este nenorocirea la romani? Le plac drumurile bune, autostrazile, dar nu cumva sa se lucreze cand trec ei pe acolo. Nu-si asuma, cu bune si rele, perioadele in care se realizeaza asemenea proiecte. Sa ne asumam optiuni, mai ales ca ne plangem tot timpul de cosmarul traficului.
Bucurestiul are nevoie de o solutie radicala, iar aceasta este un "pod", pe un traseu care nu incomodeaza. Poate e prea mult spus "autostrada". Mai corect, un "pasaj" cu bretele, acolo unde se poate, fara a ne apuca sa daramam ceva, fara a desfigura orasul.
In fond, ce este altceva Pasajul Basarab decat o autostrada de un kilometru? S-o privim la o scara mai mare, de vreo 15 km. Autostrada Basarab sau Basescu (putem sa-i zicem asa) chiar trece pe la ferestrele unor blocuri, pe cand cea peste calea ferata, apoi peste Dambovita este departe de locuinte. In privinta legaturilor, la Chitila pasajul ar face jonctiunea cu partea de nord a centurii, de aici spre Autostrada Bucuresti-Pitesti, iar in sud, la Glina, patrunde aproape direct in Autostrada Bucuresti-Constanta.
Mai tineti minte cat a fost blamat Basescu pentru Pasajul Basarab? Daca n-ar fi populist, ar trebui sa sustina acum un astfel de proiect. Pasajul Basescu, iata, este gata intr-un an si ceva. Dai constructia Pasajului "Dambovita" la 15 santiere si o faci repede. si proiectarea s-ar putea urgenta. Cativa specialisti au sugerat ca s-ar putea folosi, masiv, prefabricate.
Daca arhitectii si urbanistii isi pun capul la contributie, sa echipeze pasajul cu ceea ce numim mobilier urban, chiar ceva vegetatie, ar putea arata altfel decat un lung pod de beton, care ar urati Capitala. In plus, poate fi izolat fonic. si n-o spun la intamplare. Exista asa ceva chiar in orasele Europei, ca sa nu mai vorbim de America si Asia.
Nu cred ca ar putea fi facut in doi ani, pentru ca numai proiectului de fezabilitate ii trebuie unul. Un astfel de proiect trebuie sa fie transpartinic, pentru ca nu poate fi realizat intr-o singura legislatura, daramite in doi ani.
Evident, un pasaj prin mijlocul Capitalei nu trebuie construit pe seama celor deja incepute sau aprobate si mai ales in detrimentul inelelor de centura.
Proiectul este fezabil, pentru ca bugetul Primariei Capitalei s-a triplat in ultimii patru ani. si stiti din ce bani aproape se amortizeaza investitia? Din benzina consumata degeaba, ore in sir, in intersectii, accentuand si poluarea.
Acum sa nu se creada ca un astfel de pasaj rezolva toate problemele traficului in Capitala. Dar il face suportabil.
Pana acum n-am auzit decat pareri din public. Este nevoie de o analiza preliminara si de o dezbatere a specialistilor in management metropolitan. Prea bine, s-ar putea ca un asemenea proiect sa aiba soarta celor 14 parcari subterane propuse acum patru ani.
Poate ar trebui sa asteptam mai intai cele doua sosele de centura. Sunt insa convins ca nu scapam fara un pasaj care sa strabata Capitala, iar singura cale este cea pe care am descris-o aici. Altfel, o sa stam cu urechile ciulite, in masini, la "infotrafic", sa stim pe unde ne-om descurca mai usor. si am putea sa ratam si serialul stefanesti&Iepuresti pentru ca echipele de filmare erau prinse in trafic.
Pana una-alta, un astfel de pasaj este un proiect. "Sa traiti bine!" este un slogan.