Trenurile fulger își croiesc calea între București și Budapesta, cu peste 200 km/h
Au apărut primele scenarii de trasee pentru ruta București – Budapesta. Liniile de cale ferată de mare viteză între București și Budapesta, proiect convenit luna trecută de premierul Marcel Ciolacu și Viktor Orban la Vila Lac, are deja două variante.
Un posibil traseu va lega București de Epsicopia din Oradea, iar costurile estimate sunt de 17 miliarde de euro, arată hotnews.ro. Acest traseu de 590 de kilometri de linie ferată de mare viteză, ar urma să fie validat de rezultatele studiului de fezabilitate.
Ministerul spune că o legătură feroviară de mare viteză sau cu viteză sporită care să conecteze zona Constanța/Port Constanța cu București și, mai departe, cu Budapesta și implicit cu rețeaua europeană de cale ferată modernă, este stipulată în documentul strategic de programare a investițiilor în infrastructură, respectiv Master Planul General de Transport.
„Pentru realizarea concretă a liniei de mare viteză Budapesta-București, în Programul Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021-2030 este propusă realizarea unui Studiu de fezabilitate pentru construcția unei cãi ferate de mare viteză pe axa est-vest, care să se suprapună cât mai puțin cu investițiile feroviare realizate sau în curs de realizare”, arată Ministerul Transporturilor.
Un alt traseu ar fi un aliniament hibrid, care include secțiuni modernizate la nivelul 160 km/h pentru o parte a traseului (traversäri montane, culoare existente), respectiv aliniament nou cu viteză de peste 200 km/h, în funcție de aspectele geografice și cele de rentabilitate economică pe anumite porțiuni ale traseului. O astfel de abordare presupune valorificarea unor investiții deja realizate, în curs de realizate sau în faza de proiect de modernizare. Astfel traversarea montană s-ar putea realiza pe un traseu comun HSR cale ferată convențională. În acest context, este propusă realizarea unui studiu de fezabilitate pentru construcția primei cãi ferate de mare viteză din România cu un cost estimat de 120 milioane euro (142 milioane euro cu TVA).