Intentia noii guvernari de a revitaliza unicul submarin romanesc, „Delfinul”, readuce in actualitate problema lipsei acute de fonduri. In ultimii cinci ani s-au taiat jumatate din navele ce compuneau flota maritima, personalul a fost disponibilizat la maximum, dar problemele au ramas aceleasi. Cele doua fregate achizitionate de la englezi si aduse in tara cu mare pompa sunt niste vechituri, un pic mai noi decat navele din compunerea Comandamenutului Operational Naval, iar sansele ca flota de razboi nationala sa participe activ la misiunile NATO sunt practic nule.
Mult-mediatizata restructurare a parcului de nave si a cadrelor din marina s-a facut in stil tipic romanesc. Mai exact din 56 de vapoare s-au ales cele mai putin uzate, iar restul au fost trimise la taiat. Marina a ramas cu jumatate din nave. Aparatura si armamentul demontate de la bordul vaselor trimise la taiat au fost folosite ca piese de schimb pentru restul parcului de nave. Singurul divizion care nu a fost atins de valul restructurarilor mijloacelor tehnice a fost cel al navelor purtatoare de rachete (NPR). In ceea ce priveste personalul, a fost imbunatatit intr-adevar gradul de compatibilitate NATO, insa nu se poate spune ca avem intr-adevar o marina profesionista. Nu din punct de vedere strict profesional, ci ca mentalitate. Altfel nu s-ar fi produs rusinea de la bordul fregatei „Regina Maria”, in speta greva marinarilor care ne-a facut de ras in fata englezilor.
Un tramvai numit… Delfinul
Dupa cum zice ministrul Apararii, vasnicul nostru submarin, care zace de 10 ani legat la chei din lipsa de baterii, va fi reactivat. Si nu oricum, ci pe bani multi. In jur de 50 de milioane de dolari, bani in care intra si scolirea actualului echipaj, care nu a prins nici o scufundare. Este o prima bila alba pe care o primeste executivul pestrit democrato-liberal, pentru ca vechea guvernare nici nu a vrut sa auda de reabilitarea submarinului. „Delfinul” este de fabricatie ruseasca si face parte din clasa Kilo. Desi nu este prea mare, are caracteristici care il pot transforma intr-o arma teribila. Conceput special pentru vanarea submarinelor nucleare, „Delfinul” este invelit complet intr-o membrana de cauciuc. Mecanismele si instalatiile de bord sunt special fabricate pentru ca submarinul sa fie extrem de silentions. Clasa constructorilor rusi a iesit in evidenta cu ocazia ultimului razboi din Golf. Echipajul „Delfinului” ne-a relatat cu o mandrie aproape copilareasca, dar care este specifica marinarilor adevarati, cum ditamai flota americana de suprafata a cautat disperata si fara succes trei submarine iraniene ce activau in apele Golfului Persic. Toate trei erau din clasa Kilo. De la aceasta intamplare, yankeii au poreclit submarinele din aceasta clasa „black hole” (gaura neagra). Comparativ cu bulgarii si turcii, avem cel mai modern submarin. In plus, conform strategiilor militare, pentru anihilarea teoretica a unui astfel de submarin oricare grupare navala trebuie sa aloce doua sau chiar trei fregate. Altfel spus, asa ponosit si adormit cum este, „Delfinul” poate deveni o arma teribila.
Uite fregata, nu e fregata
Cat priveste mult-mediatizatele fregate cumparate de la britanici, ele sunt frumoase, confortabile, dar deocamdata inofensive. Motivul, englezii ne-au pasat „barcile”, dar nu si rachetele si elicoptere pentru lupta antisubmarin. Toate acestea fac obiectul unei intelegeri separate. Adica alti bani, alta distractie. In concluzie, tot rabla de „Marasesti” ramane cea mai periculoasa nava pe care o avem. Or fi stiut vechii comandanti ai marinei ce au stiut de au modernizat-o, in loc sa o trimta la fiare vechi. In fine, acum „Regele Ferdinand” si „Regina Maria” sunt bune luate. Ramane de vazut cand vor fi dotate cu foc si vor putea participa la misiuni reale. Este adevarat ca „Regele Ferdinand” va participa la sfarsitul anului la o aplicatie undeva in Mediterana, dar acesta are un caracter destul de domestic.
RO Army, cenusareasa NATO
Unul din aspectele pe care conducatorii armatei se fac ca nu-l sesizeaza este rolul de „servitoari” pe care il indeplinesc militarii romani la majoritatea aplicatiilor internationale. Fie ca suntem considerati nepregatiti sau pur si simplu de asta am fost primiti in NATO, armata noastra face pe bucatarul, ospatarul sau, mai rau, maturatorul occidentalilor. Din aceste motive cea mai mare parte a contingentelor care pleaca in misiuni externe primesc de obicei misiuni „pe langa casa”. Marina ar putea face o exceptie, in masura in care beneficiaza aparent de un tratament de egalitate. Nu de mult fostul crucisator usor „Marasesti” a fost desemnata nava-comandant la BLACKSEAFOR 2005. Aceasta este insa o aplicatie si nu o misiune reala. Asa ca pana la noi ordine, nu avem ce face.
Munca occidentala, salarii romanesti
Noua guvernare nu s-a omorat cu grija fata de militari. Ba chiar le-a taiat veniturile. Din cei 40 de dolari pe zi, cat beneficiau marinarii la deplasarile in strainatate, s-au taiat 20, astfel ca echipajul de la bordul „Reginei Maria” s-a trezit ca odata ajuns in Anglia pentru receptionarea fregatei trebuie sa dea banii inapoi. Din acest punct de vedere Cabinetul Tariceanu se poate considera autorul moral al grevei izbucnite la bordul fregatei. In concluzie, la capitolul salarii marina militara este, la fel ca intreaga armata romana, mult prea departe de standardul NATO.