Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, luni, legea care aduce modificări la Codul fiscal şi care prevede, printre altele, instituirea unor obligaţii pentru prestatorii de servicii de plată, precum şi posibilitatea de ajustare a bazei de impozitare a TVA pentru reducerile de preţ acordate ulterior livrării de bunuri sau prestări de servicii şi în situaţiile în care acestea nu sunt acordate direct clienţilor.
Actul normativ promulgat de către şeful statului instituie unele obligaţii pentru prestatorii de servicii de plată, de păstrare a evidenţelor privind plăţile transfrontaliere şi beneficiarii acestora şi de punere a acestor evidenţe la dispoziţia organelor fiscale.
De asemenea, este introdusă posibilitatea de ajustare a bazei de impozitare a TVA pentru reducerile de preţ acordate ulterior livrării de bunuri sau prestări de servicii şi în situaţiile în care acestea nu sunt acordate direct clienţilor.
Prin excepţie, „dacă reducerile de preţ nu sunt acordate direct clientului, furnizorii de bunuri şi/sau prestatorii de servicii trebuie să emită pentru fiecare perioadă fiscală un document centralizator în vederea ajustării bazei de impozitare”, prevede legea promulgată.
Totodată, actul normativ clarifică termenul de depunere a declaraţiilor aferente regimurilor speciale, stabilind în mod expres ultima zi calendaristică a fiecărei luni, chiar dacă aceasta este nelucrătoare. În actuala variantă a Codului fiscal se prevede că aceste declaraţii se pot depune până la finalul următoarei luni, după încheierea perioadei fiscale acoperite.
Legea promulgată prevede instituirea unor obligaţii pentru prestatorii de servicii de plată de păstrare a evidenţelor privind plăţile transfrontaliere şi beneficiarii acestora şi de punere a acestor evidenţe la dispoziţia organelor fiscale.
„Prestatorii de servicii de plată sunt obligaţi să păstreze evidenţe ale beneficiarilor plăţilor şi ale plăţilor în legătură cu serviciile de plată pe care le prestează pentru fiecare trimestru calendaristic, pentru a permite organelor fiscale competente să efectueze controale privind livrările de bunuri şi prestările de servicii care se consideră că au loc în România, în vederea atingerii obiectivului de combatere a fraudei în domeniul TVA„, conform actului normativ.
Această obligaţie este aplicată numai serviciilor de plată prestate în ceea ce priveşte plăţile transfrontaliere.
„Se consideră că o plată este transfrontalieră în cazul în care plătitorul se află într-un stat membru, iar beneficiarul plăţii se află întrun alt stat membru, într-un teritoriu terţ sau o ţară terţă”, potrivit sursei citate.
Obligaţia care le revine prestatorilor de servicii de plată este aplicată în cazul în care, în cursul unui trimestru calendaristic, un prestator de servicii de plată prestează servicii de plată care corespund unui număr de peste 25 de plăţi transfrontaliere către acelaşi beneficiar al plăţilor.
Numărul de plăţi transfrontaliere se calculează cu referire la serviciile de plată prestate de prestatorul de servicii de plată pentru fiecare stat membru şi pentru fiecare element de identificare.
„În cazul în care prestatorul de servicii de plată deţine informaţii conform cărora beneficiarul plăţilor dispune de mai multe elemente de identificare, calculul se efectuează pe beneficiar al plăţilor”, conform legii promulgate.
Actul normativ mai prevede că pentru accizele aplicate producţiei de gaze naturale utilizate în scop tehnologic sunt introduse dispoziţii similare cu cele aplicate energiei electrice.
„Prin excepţie, nu se consideră ca fiind fapt generator de accize consumul de gaz natural utilizat pentru menţinerea capacităţii de a transporta şi de a distribui gaz natural, în limitele stabilite de autoritatea de reglementare în domeniu”, conform actului normativ iniţiat de către Guvern.
Transpunerea în legislaţia naţională a Directivei europene privind sistemul comun al TVA „va avea un impact favorabil asupra mediului de afaceri, deoarece, prin păstrarea de către prestatorii de servicii de plată de evidenţe referitoare la plăţile transfrontaliere şi punerea acestora la dispoziţia autorităţilor fiscale, acestea vor dispune de mai multe informaţii pentru a detecta frauda în materie de TVA în sectorul comerţului electronic şi pentru a colecta TVA suplimentară”, explică expunerea de motive a proiectului de lege care a fost adoptat pe 13 februarie de către Camera Deputaţilor, în calitate de for decizional.
Prevederile prezentei legi intră în vigoare la trei zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, potrivit sursei citate.
Urmărește România Liberă pe X, Facebook și Google News!