Pe măsură ce sezonul sărbătorilor se apropie, un sondaj realizat de Klarna, rețeaua globală de plăți și destinație de cumpărături bazată pe inteligență artificială, dezvăluie obiceiurile de cumpărare ale românilor în perioada Sărbătorilor, scoțând la iveală informații despre cadourile alese, cum sunt achiziționate și pentru cine.
Cele mai bune oferte pentru Early Birds
Datele arată că 61% dintre români au început sau plănuiesc să înceapă cumpărăturile de sărbători în octombrie sau noiembrie, profitând de reduceri și oferte. Această abordare proactivă nu reflectă doar dorința de economisire a costurilor, dar indică și o mentalitate strategică în gestionarea cumpărăturilor de Sărbători.
O notă personală
În peisajul dinamic al Sărbătorilor, sondajul Klarna prezintă o imagine nuanțată a preferințelor generaționale din România. Millennials și Generația Z prezintă un angajament sincer față de legăturile de familie, cu 45%, respectiv 41%, intenționând să aloce cele mai substanțiale bugete pentru cadourile copiilor. Generația X preia conducerea, totuși, 46% exprimându-și dorința de a-și răsfăța copiii în timpul sezonului festiv. Millennials acordă prioritate partenerilor de viață, 43% intenționând să investească semnificativ în cadouri pentru aceștia. Generația Z manifestă o afecțiune pronunțată pentru bunici, 16% plănuind să le cumpere cele mai scumpe cadouri. Între timp, generația Boomers prezintă o gamă diversă de beneficiari, 31% alocând cel mai important buget pentru copii, scoțând la iveală accentul atemporal pus pe relațiile de familie în timpul sezonului festiv.
Cheltuieli inteligente cu flexibilitate de plată
Când sunt întrebați despre opțiunea de a împărți achizițiile de sărbători în rate egale, fără costuri suplimentare sau dobândă, un notabil 53% o consideră foarte sau oarecum utilă. Acest lucru subliniază o cerere tot mai mare de flexibilitate financiară și strategii inteligente de cheltuieli în rândul consumatorilor români.
„În mijlocul zgomotului festiv, sondajul nostru analizează complexitatea preferințelor de cumpărare de Sărbători, dezvăluind perspective interesante în rândul generațiilor. De la prioritizarea copiilor, partenerilor și soților, până la o cerere colectivă pentru practici de cumpărături mai inteligente, datele prezintă o imagine nuanțată a evoluției comportamentelor consumatorilor. În acest sezon de sărbători, Klarna se angajează să ofere cumpărătorilor opțiuni care rezonează cu nevoile lor diverse, asigurând o experiență de cumpărături fără întreruperi și plăcută pentru toți. În calitate de companie dedicată responsabilizării consumatorilor, suntem atenți la preferințele acestora. Serviciile noastre, cum ar fi Pay in 3, se aliniază nevoii de flexibilitate și cheltuieli inteligente, oferind clienților o alternativă pentru a-și planifica eficient cheltuielile”, spune Lukasz Dwulit, Head of Klarna CEE.
Experiențe peste cadouri materiale
În acest sezon festiv, consumatorii români acordă prioritate cadourilor experiențiale, 44% declarând că oferă experiențe precum bilete la evenimente, carduri cadou la restaurante sau vouchere pentru activități sportive. Mai mult, atunci când sunt întrebați despre primirea experiențelor, 45% își exprimă o preferință pentru acest tip de cadouri, subliniind dorința de a avea momente memorabile în detrimentul posesiunilor materiale.
IA și viitorul cumpărăturilor de sărbători
Potrivit datelor, 33% dintre respondenți ar lua în considerare utilizarea IA (inteligența artificială) pentru a-i ajuta la cumpărăturile de sărbători în acest an. O parte semnificativă (22%) rămâne, totuși, incertă sau nu știe dacă ar folosi IA pentru cumpărături.
Pe măsură ce tehnologia continuă să joace un rol central în experiențele de cumpărături, 52% dintre respondenții care au spus că vor folosi IA pentru cumpărăturile de sărbători cred că inteligența artificială va fi cea mai utilă în oferirea de recomandări de produse/cadouri. 55% văd IA ca un instrument valoros pentru compararea prețurilor, iar 55% pentru găsirea de oferte și reduceri. Acest lucru semnalează o nevoie tot mai mare pentru tehnologie pentru eficientizarea și îmbunătățirea procesului de cumpărături.
Informațiile au fost obținute din cercetarea de piață a Klarna, realizată în colaborare cu Nepa. În total, au participat 1.016 respondenți. Dimensiunile eșantionului sunt reprezentative la nivel național, incluzând atât utilizatori Klarna, cât și non-utilizatori Klarna, și au fost selectate de agenția Nepa.