- Interviu cu Gherghina Florea, președintele Organizației de Femei a PUSL, fost director în Ministerul de finanțe
România liberă: Măsurile de austeritate și pachetul fiscal, asumate de guvern în Parlament, nu au întrunit unanimitatea părerilor în coaliția de guvernare. De ce?
Gherghina Florea: Coaliția de guvernare ar trebui să fie de acord cu măsurile pe care și le propun să le implementeze. Însă, nu se întâmplă așa.
Rl: Dar cum?
G.F.: Dacă ministrul PNL al finanțelor este o persoană profesionistă și responsabilă, ministrul PNL al justiției se pronunță împotriva măsurilor acestuia, doar pe motivul că face notă discordantă față de PSD. Cel din urmă vrea să arate că este împotriva partidului lui Ciolacu.
R.l.: Deci, cele două partide sunt în competiție?
G.F.: Așa se pare. Clasa politică românească nu are forță interioară să dea o tentă pozitivă unui conglomerat politic. Nu există eleganță și recunoașterea meritelor celuilalt. Cu cât măsura e mai bună și aduce puncte electorale pentru un partid, cu atât împotrivirea celorlalte e mai vehementă.
R.l.: Păi, acesta este jocul democratic.
G.F.: Vedeți comportamentul AUR-iștilor. În urmă cu șase luni, erau supărați că nu se impun taxe pentru marile companii și bănci, care practică în România cele mai mari adaosuri și comisioane, acum, când se încearcă o operare a acestor deziderate, prin legiferare și stabilizare fiscal-bugetară, altfel imperios necesare României, toată clasa politică românească este supărată, parlamentarii AUR fiind cei mai nervoși.
R.l.: Combinația Boloș – Ciolacu e frecventabilă?
G.F.: Judecând caracterul urât al acestei clase politice, ne aflăm în punctul forte. Dar, premierul PSD, plus ministerul de finanțe al PNL reușesc mult. Și asta deranjează. Am ajuns să ne otrăvească furia că celălalți au făcut mai mult, decât noi.
“România are imperioasă nevoie de stabilitate fiscal-bugetară”
R.l.: În PNL sunt voci critice la adresa ministrului de finanțe. Inclusiv președintele Nicolae Ciucă i-a recomandat să vorbească mai puțin.
G.F.: PNL nu a fost capabil de guvernare, împreună cu USR. La putere, au demonstrat incapacitate guvernamentală. Iohannis nu a avut de ales și a fost nevoit să aducă mult hulitul PSD la guvernare. Nu cred că i-a convenit. Țara rămânea neguvernată.
R.l.: Ce aduce pachetul ăsta fiscal, în afară de noi poveri fiscale?
G.F.: România are imperioasă nevoie de stabilitate fiscal-bugetară, pentru o dezvoltare cât de cât sănătoasă. În situația dată, lăsând la o parte PNRR, trebuie să găsim modalități de impunere. Pe cine altcineva să taxeze statul, decât pe aceia care fac cei mai mulți bani în economia românească?
R.l.: Nici într-un caz antreprenorii români…
G.F.: Băncile au realizat, în România, profituri remarcabile, în ultimii 30 de ani. Nu considerați că trebuie să fie impuse? Ipocrizia politică pare a atinge cote maxime. AUR zice azi că nu e bine că se supra-impozitează marile companii, ieri zicea altceva.
citește și: Un medic român a salvat viața marelui chitarist al lumii Al Di Meola
R.l.: Taxarea de 1% pe cifrele de afaceri ale marilor companii nu este făcută cu fentă? Așa cum ne-am obișnuit? Marile corporații știu să-și optimizeze costurile, legal.
G.F.: Măsura este bună, însă dacă nu este pusă în aplicare de Ministerul de finanțe, împreună cu BNR, ea poate fi nocivă. Noile prevederi fiscale pot deveni cele mai benefice forme de stabilitate. Oricum, banii plătiți de bănci ca taxe se întorc în economia românească sub formă de împrumut, dar la alte costuri, mult mai mici. Când vom avea stabilitate economică, dobânzile vor scădea.
„Mulți agenți economici încarcă artificial costurile, pentru a nu plăti impozit pe profit„Mulți agenți economici încarcă artificial costurile, pentru a nu plăti impozit pe profit„
R.l.: Creșterea taxării microintreprinderilor, de la 1%, la 3% (cu mici excepții), nu e o povară pe economia românească?
G.F.: Orice antreprenor câștigă după plata lor. Altfel, prin atâtea posibilități, date de însăși codul fiscal, marea parte a agenților economici încarcă artificial costurile și nu plătesc impozit pe profit.
R.l.: Dar PUSL ce propune pentru Codul fiscal?
G.F.: O impunere de 70% a averilor ilicite. Proiectul este cu atât mai benefic, cu cât vor fi stabilite criteriile de demonstrare a surselor de venituri.
R.l.: Antreprenoriatul românesc e super iritat.
G.F.: Pentru agenții economic corecți, nu există prea mari discrepanțe. Însă, noile taxe supără și enervează mai ales pe cei care, ani de zile, au funcționat pe baza ingineriilor fiscal-financiare. Au reușit, prin interpuși, să se salveze de la plata impunerilor, prin repetate modificări fiscale. Toate acestea, au folosit la eschiva plăților către stat.
R.l.: Nu-s prea multe poveri de dus?
G.F.: Micile măriri de TVA și ale impozitelor pe proprietate sunt firești și acoperă o mică parte din nevoile bugetare.
R.l: Vrem o țară ca afară!
G.F: Să avem acoperite diverse nevoi – dar de ce să plătim pentru toate acestea ? – gândește majoritatea românilor.
R.l: Nu ne faultăm singuri?
G.F.: Probabil că economia va încetini, dar, sănătatea ei va fi mult mai bună, iar asta e mult mai importantă, decât goana nebună și vicleană: “scapă cine poate.”
R.l: Ca fost director în Ministerul de finanțe, vă văd prea entuziasmată.
G.F.: Felicit guvernul pentru aceste măsuri imperios necesare și aștept ca și altele – gen redevențe – să fie corect implementate. Statul român dă dovadă de responsabilitate, corectitudine, calități atât de invocate, în ultimii douăzeci de ani. Felicit ministrul finanțelor, în mod special, ca om de conștiință înaltă și ca profesionist, deși în partid este blamat datorită poziției sale.