Majoritatea vehiculelor electrice vor fi încărcate (și) la domiciliu, arată cele mai recente studii şi analize. Practic până la 90% din toate vehiculele electrice din prezent sunt încărcate acasă. Marea problemă la încărcarea la domiciliu a unui vehicul electric folosind o priză standard de 230 V c.a este durata mare a încărcării. Conform normelor românești, o priză shuko standard poate furniza un current maxim de 16 amperi, adică o putere maximă de 3,5 kW. Încărcarea unui vehicul electric în acest fel (încărcarea normală, de lungă durată) poate dura în jur de 8 ore adică aproape o noapte întreagă. Se folosește de regulă , cablul de conectare propriu din dotarea oricărui vehicul electric vândut pe piața europeană. Acest cablu are un conector tip fișă shuko la capătul ce se conectează la priza rezidențială și un conector Type 2 –tată la capătul ce se conectează la conectorul Type 2-mamă de pe autovehiculul electric. Pentru a accelera procesul de încărcare însă, mulți proprietari de vehicule electrice investesc într-o unitate de încărcare montată pe peretele casei lor, așa-zisul Wallbox, ceea ce crește viteza de încărcare.
Ce este un Wallbox?
Wallbox-ul este un încărcător care oferă o viteză de încărcare mai rapidă și poate fi instalat în afara casei (parcare proprie, garaj) pentru a facilita conectarea la un autovehicul electric. Wallbox-ul se conectează la instalația electrică a locuinței ca un consumator de mare putere însă.
Un Wallbox are o putere nominală cuprinsă între 3kW, 7kW și 22kW. La aceste valori de putere un vehicul electric poate fi încărcat în doar câteva ore, în loc de o întreagă noapte. Cablul de încărcare ce poate fi folosit este cel din dotarea Wallbox-ului, cu conectori Type 2 la ambele capete , ceea ce reprezintă practic standardul European. Un Nissan Leaf (cea mai vândută mașină electrică din lume până în prezent) cu baterie de 40kWh ar avea nevoie de 13,3 ore pentru încărcare integral la o priză monofazazată uzuală de 3 kW. Cu un Wallbox de 7kW, acest interval se reduce la 5,7 ore sau 1,8 ore cu un Wallbox de 22kW. Pentru a eficientiza achiziția unui încărcător de perete, est e recomandată și instalarea unui contor inteligent care să permit contorizarea diferențială, bineînțeles trebuimd ca și operatorul rețelei de distribuție să ofere tarifare diferențiat. Astfel, în acest caz,tarifele joase pentru energia electrică din timpul nopții vor reduce costurile încărcarii vehiculului electric în acel interval de timp.
Cum alegem Wallbox-ul în funcție de branșamentul instalației electrice?
Toate încărcătoarele de perete sunt livrate fie cu cablu de Type 1 (monofazat, nefolosit practic), fie cu Type 2, care pot fi conectate la autovehicul. Cu toate acestea, este mai probabil ca un cablu să fie întotdeauna un Type 2, care este larg acceptat de toate vehiculele electrice din Europa. Iată de ce trebuie ales Wallbox-ul cel mai potrivit, de 3kW, 7kW sau 22kW care să poată fi însă adecvat instalației clădirii. De ce? Pentru că instalația și branșamentul ei la rețeaua electrică zonală trebuie să ofere puterea necesară. Cum de la 10 kW în sus este necesar de regulă un branșament trifazat pentru consumatorii rezidențiali, înseamnă că pentru acele locuințe care au branșament monofazat, este inutilă cumpărarea unui Wallbox de 22 de kW ! De asemenea este necesar și să existe o evaluare permanentă a consumatorilor conectați simultan la instalația electrică. Prin cuplarea simultană a unor dispozitive mari consumatoare de energie (aparate de aer condiționat, plite electrice cu puteri de 4-5 kw) se pot depăși ușor valori limită maxime ceea ce va declanșa dispozitivele de protecție la suprasarcină.
Mai multe informaţii pe www.electricianul.ro