Construirea unui tunel pe sub albia Dunării, pentru a asigura conexiunea rutieră cu nordul Dobrogei, ar fi putut deveni unul dintre cele mai interesante proiecte de infrastructură din România. Prin anii 50, a mai existat proiectul tunelului Giurgiu – Russe. În arhiva Comitetului Central al PCR a fost găsit un proiect în limba rusă din 1950, intitulat „Proiectul construirii tunelului pe sub Dunăre de lângă orașul Rusciuk (Russe – n red) realizat de Întreprinderea <> din Moscova”. Proiectul tunelului dintre Giurgiu și Russe a fost „învins” de „Podul Prieteniei”. În 2013, fostul primar al Galațiului, Marius Stan (PNL, UNPR), a lansat proiectul construirii unui tunel pe sub Dunăre la Galați, la concurență cu construirea podului peste Dunăre de la Brăila. Tunelul de la Galați a ajuns în varianta revizuită a Masterplanului de Transport, a trecut și de faza studiului de prefezabilitate, dar studiul de fezabilitate a fost blocat în 2016, de noul primar al Galațiului, Ionuț Pucheanu (PSD), care nu a mai vrut să continue proiectul predecesorului său.
Tunelul pe sub Dunăre, investiție de peste 200 milioane euro
În Strategia de Dezvoltare a Municipiului Galați 2014-2020, fostul primar al Galațiului, Marius Stan, a trecut la „punctul 1” proiectul „Legătura municipiului Galaţi cu principalele coridoare de transport prin subtraversarea Dunării”, un proiect cu adevărat strategic pentru zona Galați-Brăila, care se confruntă cu o cădere economică fără precedent din cauza izolării de restul țării. În baza hotărârii Consiliului Municipal Galați nr 238/2013, a fost comandat studiul de prefezabilitate, realizat de firma elveţiană Basler & Hofmann AG. Subtraversarea Dunării era formată din două tuneluri de 2,06 km, din care 1,56 km galeriile propriu-zise, săpate cu utilaje speciale, iar 0,5 km realizaţi prin săpătură deschisă. Un tunel urma să aibă două benzi de circulaţie şi o bandă de urgenţă. La fiecare 500 de metri erau prevăzute ieşiri de urgenţă către galeriile de salvare. Valoarea investiției era estimată la 229.355.000 de euro fără TVA.
Studiul de fezabilitate, realizat de Louis Berger și Ernst & Young
În februarie 2015 Primăria Galați a anunțat licitația pentru contractul de „furnizare a soluției optime pentru construirea a două tuneluri, fiecare cu câte două benzi pe sens”. Contractul prevedea și găsirea finanțării, respectiv „atragerea sectorului privat într-un contract de parteneriat public – privat pentru realizarea celor două tuneluri”. Licitația a fost câștigată de reprezentanța la București a Louis Berger din Statele Unite și Ernst & Young, cu expertiză în domeniul finanțărilor, care împreună cu alte trei firme din Franța, Grecia și România, s-au angajat să facă studiul și să găsească finanțarea. A fost încheiat contractul nr 127.920/26.11.2015, în valoare de 3,9 milioane euro, pentru de servicii de asistență și consultanță tehnică, economico-financiară și juridică pentru pregătirea și derularea contractului de finanțare pentru Proiectul „Tuneluri rutiere subtraversare Dunăre Galați – Brătianu”. Brătianu este localitatea de pe malul tulcean. Erau identificate 7 posibile locații pentru construirea tunelului. Pe 18 mai 2016, primarul Marius Stan a organizat o dezbatere de închidere a Etapei 1, cu invitați de seamă, inclusiv din partea Ambasadei SUA și Martin Woerster din partea Consiliului Orașelor și Regiunilor Dunărene.
Proiect blocat după schimbarea primarului
Închiderea etapei urma să aibă loc pe 22 iunie 2016. Dar între timp avuseseră loc alegerile locale de pe 6 iunie 2016 la care s-a produs rocada la Primăria Galați, în locul lui Marius Stan devenind primar Ionuț Pucheanu (PSD). Noul primar și-a continuat ostilitatea din campania electorală față de proiectul predecesorului său și a refuzat să plătească Louis Berger și Ernst & Young facturile pentru Etapa 1. „Am avut o întâlnire, nu am ajuns, din păcate, la un numitor comun. Nici dumnealor nu pot veni cu un argument legal solid, care să stea în picioare, în afară de a ne spune că avem contract. Nu e de ajuns”, spunea Pucheanu. Era o situație ciudată, pentru că exista un contract cu clauze precise încheiat de Primăria Galați cu Louis Berger și Ernst & Young, iar primarul își motiva evaziv refuzul de a achita facturile, fără vreun argument tehnic.
Război în instanță
S-a ajuns la un litigiu în instanță. Louis Berger SAS, The Louis Berger Group INC, Ernst & Young SRL și Ernst & Young Societe Anonyme for The Provision of Advisory Services, au dat în judecată Primăria Galați pentru plata a 2.655.266 lei, din care 2.339.442 lei reprezintă valoarea facturilor 0442 și 0443, emise pe 21 martie 2017, iar restul reprezintă penalități. Potrivit documentului prin care a fost deschisă acțiunea în instanță, pe 28 martie 2016, au fost puse la dispoziția Primăriei Galați primele studii realizate, denumite conform contractului „livrabilele b, c și d”, iar pe 22 iunie 2016 a fost transmise și celelalte studii din Etapa 1, care astfel era încheiată. Conform clauzelor contractuale, Primăria Galați avea la dispoziție 10 zile de analiză a conformității studiilor realizate în Etapa 1. Dacă în a 11-a zi nu venea niciun răspuns al primăriei, conform clauzelor contractului „livrabilul” se considera însușit de municipalitate. Conform contractului, Louis Berger și Ernst & Young au emis facturile 0424 și 0425 din data de 02.11.2016 aferente studiilor livrate în Etapa 1. Primăria Galați trebuia să plătească cele două facturi în 30 de zile. Primăria n-a dat nici un răspuns. După ce au mai avut loc schimburi de adrese, Louis Berger și Ernst & Young au anulat primele facturi și au emis facturile 0442 și 0443, de pe 21 martie 2017, care fac obiectul procesului în dosarul nr 5125/121/2017, aflat pe rolul Secției de Contencios Administrativ a Tribunalului Galați. Deși e o acțiune în contencios, se anunță a fi un proces îndelungat. Dosarul are deja 9 volume. Acum procesul s-a blocat în efectuarea unor expertize contabile prin care să se verifice conformitatea „livrabilelor”, adică a studiilor realizate, precum și dacă „studiul topografic” e realizat conform normelor tehnice. Până acum a fost amânată de 19 ori judecarea cauzei în așteptarea expertizei. E stabilit un nou termen pe 5 septembrie.
Primarul invocă „alt UAT”, firmele spun că au livrat studii, nu foraje
Până la urmă, primarul Galațiului a venit cu o motivare mai puțin evazivă a refuzului său de a plăti facturile, susținând că au fost făcute foraje pe teritoriul altei unități administrativ teritoriale (UAT) și în consecință nu le poate plăti. „E vorba de lucrări făcute în cu totul altă UAT și mă refer aici la județul Tulcea”, spune Pucheanu. În documentele din dosar, avocații Louis Berger și Ernst & Young răspund la acuzația primarului despre „alt UAT” cu faptul că, așa cum e prevăzut în contract, sunt livrate Primăriei Galați studii, nu foraje. „În primul rând, Prestatorul (Louis Berger și Ernst & Young – n red) nu a efectuat nicio lucrare pe teritoriul altei UAT, argument comunicat Achizitorului (Primăria Galați – n red) în nenumărate rânduri, atât cu ocazia întâlnirilor organizate, cât și prin corespondență. Prin raportare la obiectul Contractului de Servicii, activitățile realizate în cadrul Etapei 1 a proiectului nu se materializează în lucrări de investiții de sine stătătoare asupra unor bunuri proprietate publică aflate pe raza altor UAT, ci prin produse intelectuale (studiu de fezabilitate, celelalte studii, analize și rapoarte). Locul în care au fost desfășurate de Prestator activitățile efective care au permis realizarea livrabilelor contractuale este irelevant”, susțin avocații.