E degringoladă la conducerea Învățământului. Dar nu este o noutate. Vorbim despre o situație de incertitudine ce planează asupra sistemului educațional din România de circa 30 de ani. Dar senzația este că, acum, ecuația este mult mai complicată. Avem un nou ministru al Educației, inodor, incolor și insipid, care, după cum s-a demonstrat deja, nici măcar nu ia decizii pentru Învățământ. Data la care începe anul școlar era o decizie a ministrului Educației, teoretic, în urma consultărilor cu reprezentanții societății civile. Dar era o decizie a șefului Învățământului. Și este logic să fie o decizie asumată de ministru. De această dată, însă, am putut observa cu toții o totală indiferență a noului ministru interimar al Educației, Daniel Breaz. Data debutului anului școlar a fost stabilită de un consiliu din cadrul MEN, iar ministrul Breaz a ridicat din umeri și a spus autoritar: Dacă așa vreți voi.
Dânsul este interimar și își asumă acest rol. Mai exact, dă cu subsemnatul când e nevoie. Dar nu vorbim de o imagine nouă a lui Daniel Breaz. Și mandatul său de la conducerea Ministerului Culturii a mers în aceeași notă. Iar atunci când au apărut episoade în care se impunea o implicare hotărâtă a domnului Breaz, acesta a dat dovadă de o atitudine demnă de un reprezentant al statului român și nu s-a prezentat.
Un exemplu concludent este absența ministrului Breaz de la Comisia de Cultură din Parlament, în urma scandalurilor de la Teatrul Național București „I.L. Caragiale“ și de la Muzeul Național „Grigore Antipa“. Daniel Breaz a confirmat prezența, iar apoi i-a lăsat pe toți cei convocați cu privirile în soare. Așadar, domnul Breaz este un exemplu pentru elevi că absențele nu sunt așa grave. Și trebuie să înțelegem nemulțumirea copiilor. Până la urmă, într-adevăr, și pretențiile profesorilor ca elevii să fie prezenți la școală sunt exagerate, cât timp nici șeful Învățământului nu pune preț pe acest lucru.
Probabil că toate aceste „calități“ ale lui Daniel Breaz au determinat-o pe Viorica Dăncilă să-l numească ministru interimar la Educație. Și mai interesant este că nici președintele Klaus Iohannis, care ne obișnuise cu contre pe tema numirii miniștrilor PSD, tocmai în acest caz nu s-a opus câtuși de puțin.
Să vedem ce ne așteaptă în anul școlar 2019-2020. Este foarte ușor să anticipăm. Nu avem niciun semn că problemele din anul școlar precedent vor fi rezolvate. Elevii din învățământul preuniversitar care au trecut în clasa a VII-a nu vor avea, nici de această dată, manuale. Aceștia sunt ceea ce a fost numită „generația de sacrificiu“. Totul, în procesul aparent etern al celor perindați pe la conducerea Ministerului Educației de a înlocui manualele școlare, vechi de zeci de ani, cu ediții noi. Acești copii, care în anul școlar precedent au fost în clasa a VI-a, s-au bucurat însă de manualele noi de Educație Fizică și de Educație Socială. Exact ce le lipsea unor elevi care nu au manuale de Limba română, Matematică sau pentru limbile străine.
Copiii care provin din familii defavorizate vor aștepta din nou, mult și bine, rechizitele promise de stat. Școlile au trimis listele către inspectorate, dar acestea sunt în vacanță. Apoi lista trebuie să ajungă la minister, să se aloce banii și să se organizeze licitațiile. În concluzie, copiii săraci să mai aștepte.
Rechizitele vin însă din două direcții, atât de la Ministerul Educației, cu fonduri de la Guvern, cât și de la Ministerul Fondurilor Europene. La acesta din urmă se lucrează din greu la liste – pentru a nu se pierde banii pentru anumite firme, nu de dragul copiilor. Dacă la Educație se verifică la sânge veniturile familiilor din care provin elevii, pentru a nu se ajunge în situația de a se acorda prea multe rechizite, la Fonduri se mai bagă și „din burtă“. Important e să vină banii, clienții de partid să fie fericiți, iar copiii… Vor avea și ei rechizite până se termină anul școlar. Poate de Crăciun sau de Paște, ca să simtă că se gândesc guvernanții la ei.
Cu transportul elevilor din zonele greu accesibile situația s-a rezolvat: nu se poate. Ecaterina Andronescu, fostul ministru al Educației, promitea microbuze noi. Ce s-a mai întâmplat cu acel proiect, nu știm. Iar la cât de preocupat este noul ministru Breaz, este ușor să ne imaginăm deznodământul.
Încă o dovadă a modului în care a fost administrat Învățământul este cazul recent al unei eleve.
O absolventă de liceu din județul Alba și-a câştigat în instanţă dreptul de a da examenul de bacalaureat în toamna anului 2019, după ce fusese eliminată din sala de examen la sesiunea din iunie.
Eleva fusese eliminată din sală în momentul în care s-a observat că avea asupra ei, în timpul examenului, un telefon mobil. Acest lucru a devenit evident în momentul în care fetei i-a sunat telefonul în timp ce susţinea proba orală la Limba engleză.
Eleva a contestat sancțiunea la Tribunalul Alba, argumentând că a fost chemată la examen cu mult timp înainte de ora prevăzută inițial, adică la ora 12.00 în loc de ora 17.00, și că din acest motiv s-a grăbit și a uitat să-şi lase telefonul, alături de celelalte obiecte personale, în locul indicat de comisia de examen.
Instanța a decis să suspende procesul-verbal de excludere din examenul de bacalaureat, astfel că eleva s-a putut înscrie pentru sesiunea din toamnă.
Procesul de anulare a actului administrativ se află pe rolul Tribunalului Alba şi are primul termen fixat la sfârșitul lunii septembrie 2019.
Ministerul Educaţiei Naționale a decis ca prima zi de cursuri din anul şcolar 2019-2020 să fie luni, 9 septembrie.
„În urma solicitării prim-ministrului Viorica Dăncilă, adresată ministrului Educaţiei Naţionale, de a stabili data începerii noului an şcolar prin consultarea tuturor părţilor implicate, ministrul interimar al Educaţiei, Valer-Daniel Breaz, a decis ca prima zi de cursuri din anul şcolar 2019-2020 să fie luni, 9 septembrie. Decizia a fost luată ca urmare a discuţiilor purtate între reprezentanţii Ministerului Educaţiei Naţionale şi partenerii săi de dialog social“, se arată într-un comunicat al MEN.
Semestrul I va începe pe 9 septembrie şi se va încheia pe 20 decembrie 2019, iar semestrul al II-lea va începe pe data de 13 ianuarie şi se va încheia pe 12 iunie 2020, cursurile fiind dispuse pe durata a 35 de săptămâni.
Vacanţele elevilor din toate ciclurile de învăţământ sunt programate astfel:
vacanţa de iarnă: 21 decembrie 2019 – 12 ianuarie 2020;
vacanţa de primăvară: 4 aprilie – 21 aprilie 2020;
vacanţa de vară: 13 iunie – data din septembrie 2020 la care vor începe cursurile anului şcolar 2020-2021.
Clasele din învăţământul primar şi grupele din învăţământul preşcolar beneficiază de vacanţă în săptămâna 26 octombrie – 3 noiembrie 2019.
Pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral şi frecvenţă redusă, anul şcolar se încheie în data de 29 mai 2020, iar pentru clasa a VIII-a – în data de 5 iunie 2020.
Pentru clasele din învăţământul liceal – filiera tehnologică, cu excepţia claselor mai sus-menţionate, şi pentru clasele din învăţământul profesional, anul şcolar are 37 de săptămâni de cursuri.
Premierul Viorica Dăncilă rugase ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, să ia în considerare începerea anului şcolar în 16 septembrie şi nu în 9 septembrie, cum fusese stabilit, având în vedere solicitări ale patronatelor din turism în această privinţă.