Există o săgeată ascunsă în sigla FedEx. Nu este singurul logo unde sunt prezente astfel de tipuri de desing, scrie CNN.
Utilizarea inteligentă a spațiului dintre ultimele două litere a câștigat mai multe premii și îl face unul dintre cele mai eficiente logo-uri create vreodată. Gurul designului, Stephen Bayley l-a inclus în lista sa cu cele 20 de modele care au definit lumea modernă, numind-o „unul dintre cele mai fericite accidente din istoria designului grafic”.
A fost, de fapt, un accident. „Nici măcar nu ne-a trecut prin cap ideea unei săgeți”, a declarat Lindon Leader, care a conceput logo-ul în 1994, într-un interviu prin e-mail. „Dar din cauza unei critici interne care s-a întâmplat la jumătatea explorării logo-ului, am fost intrigat de un design care avea litere foarte puțin distanțate.”
Leader și echipa sa de la Landor Associates, firma de consultanță însărcinată cu reinventarea identității mărcii FedEx, au dezvoltat peste 400 de versiuni ale logo-ului, înainte de a observa că, un „E” majuscul și un „X” mic au creat sugestia unei săgeți.
„După câteva zile, mi-am dat seama că, dacă ar putea fi introdusă o săgeată autentică în formele de litere, ar putea sugera subtil că ajungem de la punctul A la punctul B în mod fiabil, cu viteză și precizie”, a spus Leader.
Astfel a apărut logo-ul FedEx, companie de curierat.
Practica ascunderii elementelor este comună tuturor comunicărilor vizuale, nu doar logo-urilor. Este la fel de veche ca și practica designului de logo-uri în sine, dar probabil că a atins apogeul în anii 1970, când analogii vizuale și verbale au devenit esențiale pentru practica designului grafic, “epoca ideii mari”, a spus Paul McNeil, designer și lector la London College of Communication. Principiile iluziei optice care sunt utilizate în aceste modele, susține el, se bazează pe psihologia vederii și teoria Gestalt, care explorează capacitatea creierului de a crea un întreg.
Uneori, elementul ascuns se îmbină atât de bine într-un design de logo, încât pot fi văzute doar dacă sunt subliniate, cum ar fi ursul ascuns în logo-ul Toblerone.
Dar este aceasta o strategie eficientă pentru proiectarea logo-ului?
„Pe de o parte, da, pentru că aceste logo-uri caută să identifice un produs sau un serviciu de marcă în moduri foarte economice și imediate, folosind umorul”, a spus McNeil. Dar astăzi, a spus el, există o tendință către un design mai simplu și mai direct, așa cum se vede din siglele multor corporații importante, cum ar fi Facebook și Google.