Declinul celui mai mare asigurator din piață, City Insurance, a declanșat haos în domeniul asigurărilor. Prețuri mai mari la RCA, service-uri care refuză să repare mașinile pe polițele City Insurance, mii de reclamații și procese în care oamenii așteaptă bani de la acest asigurător, reprezintă imaginea actuală a pieței asigurărilor.
Trei milioane de români care și-au achiziționat polițe RCA de la City Insurance se află acum în impas, după ce ASF a decis să retragă autorizația de funcționare a Societății de Asigurare-Reasigurare City Insurance S.A. și a constatat starea de insolvență a acesteia. Mai mult, ceilalți jucători din piață au început să crească brusc prețurile RCA.
City Insurance, principalul asigurator din piață, cu o cotă de piață de circa 40%, a fost amendată pentru nereguli ani la rândul. Potrivit ASF, compania a primit 38 de sancțiuni în ultimii 7 ani, dintre care 20 doar în 2021, cea mai mare dintre ele fiind în valoare de aproape 3 milioane de lei. Recent, ASF a luat taurul de coarne și a anunțat oficial intrarea în procedura de faliment a gigantului. Declinul companiei City Insurance a adus instabilitate în piața asigurărilor, astfel că polițele s-au scumpit peste noapte și cu 20%, calcule ce au fost prezentate de România Liberă încă de acum două luni. Din păcate, majorările de preț vor continua pentru că ceilalți jucători vor profita, cel mai probabil, de situația actuală.
Prăbușirea pieței asigurărilor auto a atras numeroase reacții. Premierul Florin Cîțu susține că este un eveniment „natural” care se petrece într-o economie de piață. „Aş vrea să văd exact care a fost evaluarea şi cum de s-a ajuns aici. Mă voi asigura că oamenii, clienţii de la City Insurance, nu vor avea de suferit de pe urma acestei situaţii. Vom vedea dacă ASF-ul și-a făcut treaba. Dacă cumva situaţia era mai veche şi a fost ascunsă, atunci da, ar fi o problemă”, a precizat Florin Cîțu.
Analiștii economici atrag atenția că este urgent și necesar să se ia decizii ferme. ,,Falimentul City Insurance ține mai puțin de capitalism și mai mult de stat și mecanismele lui de intervenție. Și, ca de obicei, sancționarea celor vinovați se va face ca la stat nu ca în capitalism: fără prizonieri, nu cu prizonieri!”, a spus profesorul Cristian Păun din cadrul ASE.
Specialiștii în domeniu îi liniștesc pe clienți și spun că polițele cumpărate rămân valabile până la expirarea termenului și că nu vor fi afectați de intrarea în faliment a asiguratorului. Trist este că asiguratorul încă mai vinde online polițe RCA, chiar și cu licența ridicată. ,,Presiunea în momentul de față este pe service-urile auto care se tem că nu și-ar mai primi banii, însă acest lucru nu este real. Banii pentru despăgubiri se primesc direct de la Fondul de Garantare al Asiguraților”, a declarat pentru România Liberă, Bogdan Orescovici, broker de asigurări. De ce s-a ajuns în situația în care City Insurence are un portofoliul atât de mare? ,,Clienții cumpără cele mai ieftine polițe RCA pentru că sunt obligați prin lege și de ce să plătească în plus, se gândesc ei, că oricum nu beneficiază direct de aceste servicii și atunci, prețul mic contează”, a mai spus Orescovici.
Nicu Marcu, Președintele A.S.F.
„Din prima zi a mandatului meu de Președinte al Autorității, mi-am propus aplicarea legii și stoparea neregulilor din piața asigurărilor și vă asigur că efortul meu va continua.
Mădălin Roșu, președintele B.A.A.R
Avem convingerea că toţi asiguraţii cu poliţe încheiate la City Insurance vor beneficia, când este cazul, de despăgubiri prin intermediul Fondului de Garantare a Asiguraţilor.
Guvernul lucrează la o ordonanţă de urgenţă prin care Fondul de Garantare a Asiguraţilor va putea plăti despăgubirile în termen de 60 de zile de la retragerea autorizaţiei asiguratorului, fără să mai aştepte pronunţarea falimentului în instanţă. Ordonanţa aflată în pregătire prevede totodată că despăgubirea maximă este de 500 de mii de lei.
COTAR a avertizat că în conturile City Insurance vor intra în continuare bani de la brokeri, care fac plata la 15 zile. Conform calculelor, asiguratorul va mai încasa 35-40 de milioane de euro, bani pe care ar putea să-i plătească celor care trebuie să primească despăgubiri sau să-i transfere în buzunarele unora care și până acum au profitat de situația asiguratorilor.