Statul acoperă 50% din costurile salariale totale pentru companiile care creează locuri de muncă. Schema de ajutor de stat este valabilă în perioada 2-27 februarie.
Granturile alocate de la bugetul de stat pot fi obținute de companiile nou-înfiinţate sau cele în activitate, IMM sau întreprinderi mari. În paralel se derulează schema de ajutor de stat având ca obiectiv stimularea investițiilor cu impact major în economie, care are un buget tot de 450 milioane lei. Referindu-se la schema care se va derula luna viitoare, ministrul Finanțelor, Darius Vâlcov a arătat că: “Această schemă de ajutor de stat va conduce la crearea a 3.724 de noi locuri de muncă”. Astfel, în funcție de regiunea unde se realizează investiția, nivelul maxim al ajutorului de stat variază între 15% (București) și 50% (Regiunea Nord-Vest, Centru, Nord-Est, Sud-Est, Sud-Muntenia și Sud-Vest Oltenia). Sunt considerate cheltuieli eligibile costurile salariale înregistrate pe o perioadă de 2 ani consecutivi, ca urmare a creării de locuri de muncă.
Condiția este ca locurile de muncă să fie generate direct de un proiect de investiţii, după data primirii acordului pentru finanţare, dar nu mai târziu de 3 ani de la data finalizării investiției. De asemenea, investiția trebuie să genereze cel puțin 10 locuri de muncă dintre care minimum 3 locuri de muncă pentru lucrători defavorizaţi (persoane care nu au mai avut un loc de muncă în ultimele 6 luni, cele cu vârsta între 15 și 24 de ani sau peste 50 de ani etc). Locurile de muncă nou-create trebuiesc menţinute pentru o perioadă minimă de 5 ani de la data la care acestea au fost ocupate prima dată, în cazul întreprinderilor mari, respectiv 3 ani în cazul IMM.
Documente necesare
- În prima etapă, care include și evaluarea solicitării pentru obținerea banilor, sunt necesare următoarele documente:
- cererea de finanțare;
- declaraţie privind încadrarea întreprinderii în categoria IMM;
- certificat constatator emis de Oficiul Registrului Comerțului;
- situațiile financiare anuale aprobate corespunzătoare ultimului exercițiu financiar încheiat (firmele nou-înființate nu au această obligație);
- plan de creare a locurilor de muncă – documentul care cuprinde calendarul creării şi menţinerii locurilor de muncă aferente investiţiei, costurile salariale eligibile şi valoarea ajutorului de stat aferent;
- certificat de atestare fiscală privind îndeplinirea obligațiilor de plată către bugetul de stat.
Documentele se transmit prin poştă sau servicii de curierat, cu confirmare de primire, la registratura generală a Ministerului Finanţelor Publice
În a doua etapă trebuie transmise planul de afaceri și documentele justificative pentru fundamentarea planului de afaceri (contracte, precontracte, scrisori de intenţie din partea potenţialilor clienţi etc). În cazul întreprinderilor mari, planul de afaceri este elaborat pe perioada implementării investiţiei, creării locurilor de muncă şi pe următorii 5 ani de la crearea ultimului loc de muncă. În cazul IMM-urilor, acesta are ca orizont de timp 3 ani de la crearea ultimului loc de muncă.
MFP finalizează a doua etapă de evaluare a cererii de finanţare în termen de maximum 30 de zile lucrătoare de la data la care întreaga documentaţie este considerată completă. Ajutorul de stat se plătește companiilor care au primit acord pentru finanţare, după efectuarea parțială sau totală a cheltuielilor eligibile aferente locurilor de muncă nou-create conform planului de creare a locurilor de muncă şi aprobate prin acordul pentru finanțare, în limita creditelor bugetare anuale aprobate. Reprezentanții Finanțelor au precizat, pentru „România liberă“ că, în situația în care beneficiarii nu își îndeplinesc condițiile prevăzute de schema de ajutor de stat, MFP aplică măsuri de recuperare totală sau parțială a ajutorului de stat plătit, proporțional cu gradul de nerealizare a condițiilor respective.