Românii consideră că introducerea Sistemului Garanție-Returnare (SGR) la nivel național va determina adoptarea unor obiceiuri mai responsabile în rândul populației în ceea ce privește reciclarea ambalajelor de plastic, sticlă sau metal, conform unui studiu realizat de Alianța Producătorilor de Băuturi, prin intermediul Kantar România. Ca urmare, 9 din 10 români declară că sunt de acord cu implementarea Sistemului Garanție-Returnare pentru că își doresc ca acesta să fie o soluție prin care devin mai conștienți de responsabilitatea pe care fiecare persoană o are pentru protejarea mediului înconjurător și pentru a-l menține curat.
“Studiul a măsurat modul în care românii se raportează la gestionarea deșeurilor, în special modul în care comportamentul lor se va schimba odată cu implementarea Sistemului Garanție-Returnare. Estimăm că anual în România sunt puse pe piață aproximativ 6 miliarde de ambalaje și ne bucurăm că există o atitudine pozitivă din partea consumatorilor pentru introducerea unei astfel de măsuri. Astfel, ei vor avea o infrastructură mai accesibilă pentru reciclarea ambalajelor de plastic, metal sau sticlă.”, declară Alice Nichita, reprezentant al Alianței Producătorilor de Băuturi și Președinte al Asociației Naționale pentru Băuturi Răcoritoare.
Sistemul Garanție-Returnare reprezintă un sistem în care consumatorul va plăti o garanție de 0,50 RON atunci când va cumpăra o băutură de la un comerciant. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial. Sistemul vizează ambalajele primare de unică folosință: sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1L și 3L.
Rezultatele studiului realizat de Alianța Producătorilor de Băuturi cu sprijinul Kantar România ne arată și principalele motivele pentru care românii ar recicla mai des, frecvența și modul de returnare a ambalajelor, după introducerea SGR, astfel:
Pentru 44% dintre respondenți, principalul motiv pentru care ar returna ambalajele ar fi protejarea mediului înconjurător, 32% ar returna pentru a avea un ambient mai curat, iar 10% au menționat ca motiv principal pentru care ar returna ambalajele faptul că deja reciclează sau susțin reciclarea;
59% dintre respondenți declară că ar returna ambalajele o dată pe săptămână;
87% ar fi dispuși să returneze prin intermediul aparatelor automate;
83% ar returna ambalajele către centrele de colectare ale magazinelor de proximitate, iar 81% către supermarketuri și hipermarketuri;
89% dintre respondenții care nu au reciclat ambalajele băuturilor în ultimul timp declară că își doresc să aibă centrele de colectare în apropierea locuinței, iar 48% își doresc să știe ce se întâmplă cu ambalajele returnate, după ce acestea sunt preluate din punctele de colectare.