Ieri a fost inaugurată noua dană de gabare (n.r. – ambarcațiuni mari, servind la transbordarea pe punte a unor materiale ori mărfuri de pe o navă care nu poate acosta în raza portului) din Portul Constanța, care a fost extinsă cu 10.900 mp. Noul teritoriu portuar oferă condiţii pentru executarea unor lucrări de suprastructură ce vor conduce la un spor de trafic în port, crescând şi veniturile CN Administrația Porturilor Maritime Constanța SA prin închirierea teritoriului nou creat, cât şi din traficul suplimentar.
De asemenea s-a extins actualul cheu, în vederea eficientizării activităţii portuare desfăşurate în zonă, prin construirea unui nou front de acostare în lungime totală de 171 ml (85 ml latura de sud şi 86 ml latura de est-vest). Lucrările au constat în realizarea unui cheu de greutate cu o lungime de 171 m. S-au folosit, printre altele, 62.000 tone de piatră şi 88.200 metri cubi de pământ pentru obţinerea noului teritoriu de 10.900 metri pătraţi. S-au turnat şi montat 214 bucăţi de blocuri prefabricate din beton cu greutatea de cca. 100 t/bucată, montate suprapus, formând “pile” independente de 5,50 m lungime.
Blocurile prefabricate au fost montate pe un pat de fundare alcătuit la bază dintr-un strat de piatră spartă de 50 cm grosime şi două straturi de piatră brută sortată de 10-50 kg/bucata, iar la partea superioară, stratul de piatră brută fiind nivelat cu piatră spartă. Câte 6 pile sunt solidarizate la partea superioară cu un coronament din beton slab armat, turnat în monolit. În coronament sunt înglobate accesoriile de cheu, respectiv bolarzi de 1.000 KiloNewtoni realizaţi din fontă, piesele metalice pentru prinderea amortizorilor, cămine pentru utilităţi etc.
După punerea în operă a ultimului bloc prefabricat de cheu şi înaintea turnării coronamentului, în vederea consumării în mare parte a tasării patului, pilele din blocuri au fost supraîncărcate, fiecare cu câte trei blocuri de 100 t/buc. aşezate suprapus.Valoarea totală a proiectului a fost de aproape 25 de milioane lei.