UPDATE ora 19.00
Din ordonanța de reținere a baronului PSD de Constanța, Nicușor Constantinescu, rezultă că acesta a săvârșit trei infracțiuni de abuz în serviciu, dintre care două în formă continuată (ceea ce atrage pedeapsa cea mai mare dacă e găsit vinovat de judecători), constituire a unui grup infracțional organizat, două infracțiuni de corupere a alegătorilor, 10 infracțiuni de conflicte de interese, dintre care cinci în formă continuată), tentativă la abuz în serviciu în formă continuată.
Alături de Nicușor sunt cercetate și alte persoane ale căror nume nu au fost făcute publice, însă din înșiruirea infracțiunilor putem deduce că una dintre aceste persoane este Radu Mazăre, primarul din Constanța. La instrumentarea dosarului, procurorii au fost ajutați de SRI.
Potrivit procurorilor DNA, în cursul anului 2012, "inculpatul CONSTANTINESCU NICUŞOR DANIEL, în calitate de preşedinte al Consiliului Judeţean Constanţa, şi-a îndeplinit în mod defectuos atribuţiile de serviciu, finanţând în mod nelegal, cheltuieli cu activităţile sportive, în sumă de 13.305.000 lei, ce au reprezentat plăţi nerambursabile din fonduri publice către asociaţii şi cluburi sportive. Finanţarea şi plăţile respective au fost efectuate de către Unitatea Administrativ Teritorială Judeţul Constanţa numai în baza hotărârilor Consiliului Judeţean, cu încălcarea flagrantă a prevederilor Legii nr. 350/2005, care reglementează regimul finanţărilor nerambursabile din fonduri publice, alocate pentru activităţi non-profit de interes general şi a prevederilor Legii nr. 69/2000 a educaţiei fizice şi sportului, privind organizarea şi funcţionarea sistemului naţional de educaţie fizică şi sport în România şi condiţiile finanţării activităţii sportive din fonduri publice".
În aceeaşi perioadă, Nicușor CONSTANTINESCU şi-a îndeplinit în mod defectuos atribuţiile de serviciu care decurgeau din calitatea de Preşedinte al Consiliului Judeţean Constanţa şi a plătit, în mod nelegal, suma de 5.094.836 lei, reprezentând finanţări nerambursabile din fonduri publice către asociaţii şi fundaţii.
Şi de această dată, finanţarea şi plăţile au fost efectuate de către Unitatea Administrativ Teritorială Judeţul Constanţa, numai în baza unei hotărâri a Consiliului Judeţean, fără respectarea normelor legale în vigoare, prevăzute de Legea nr. 350/2005, privind regimul finanţărilor nerambursabile din fonduri publice, alocate pentru activităţi non-profit de interes general şi de O.G nr. 51/1998, actualizată, referitoare la îmbunătăţirea sistemului de finanţare a programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale, care stipulează în mod expres principiile şi regulile în care se pot asigura finanţări nerambursabile din fonduri publice.
La datele de 14 şi 22 mai 2012, Nicușor CONSTANTINESCU a plătit suma totală de 37.000 lei unor asociaţii din judeţul Constanţa, în scopul determinării membrilor și apropiaților acestora să voteze listele unui partid politic, în cadrul alegerilor locale care au avut loc în data de 10.06.2012.
În cursul anului 2012, Nicușor CONSTANTINESCU, împreună cu mai multe persoane, a constituit un grup infracţional organizat al cărui scop a fost comiterea mai multor infracţiuni îndreptate împotriva patrimoniului judeţului Constanţa precum şi a unor infracţiuni de spălare a banilor.
La data de 08.01.2015, Nicușor CONSTANTINESCU, în calitate de preşedinte al Consiliului Judeţean Constanţa, a emis o dispoziţie prin care, în mod nelegal, a deposedat o persoană de atribuţiile funcţiei de director general al unei direcţii din cadrul Consiliului Judeţean Constanţa, totodată retrăgându-i acesteia dreptul de acordare a vizei de control. Prin aceasta, inculpatul i-a provocat persoanei respective o vătămare nepatrimonială a drepturilor şi intereselor legitime privind exercitarea atribuţiilor unui post pe care îl ocupase prin concurs, cât şi o pagubă patrimonială reprezentată de diminuarea salariului.
În perioada 2009 – 2015, Nicușor CONSTANTINESCU, în calitate de preşedinte al Consiliului Judeţean Constanţa, în exercitarea atribuţiunilor de serviciu şi în scopul obţinerii direct sau indirect a unui folos patrimonial pentru sine sau pentru altul, a efectuat următoarele acțiuni:
-a aprobat virarea sumei de 100.000 lei către Direcția Județeană pentru Sport și Tineret Constanța la solicitarea acestei instituţii, pentru achitarea unui avans către un hotel, în condiţiile în care acesta este deţinut de o societate, la care inculpatul deține 25% din părţile sociale,
-a finanţat echipa de handbal a municipiului Constanţa, în mod ilegal, de la bugetul judeţean, cu suma de 3.750.000 lei, iar din această sumă clubul sportiv, al cărui preşedinte era tot el, a achitat societăţii la care inculpatul deţinea 25% din părţile sociale, suma de 113.032 lei,
-a încheiat 6 contracte de prestări servicii, cu două firme, la care asociat este o persoană aflată în relaţii comerciale cu inculpatul şi a efectuat plăţi din fonduri publice în temeiul acestor contracte, în mai multe rânduri, în cuantum total de 10.304.729,52 lei (aproximativ 2,3 milioane euro);
-a efectuat plăţi către două firme, la care asociat este aceeaşi persoană, aflată în relaţii comerciale cu inculpatul, în sumă totală de 340.543,90 lei.
La data de 12.02.2015, Nicușor CONSTANTINESCU a introdus pe ordinea de zi a şedinţei Consiliului Judeţean Constanţa mai multe proiecte de hotărâri privind finanţarea de la bugetul local, cu încălcarea Legii nr.350/2005, a mai multor cluburi şi asociaţii sportive din judeţul Constanţa, urmărind prejudicierea bugetului unităţii administrativ teritoriale cu sumele respective şi obţinerea unor foloase necuvenite pentru cluburile respective, urmări care însă nu s-au mai produs deoarece proiectele au fost retrase.
_____
Baronul PSD de Constanța a fost reținut de DNA pentru mai mai multe infracțiuni, între care și coruperea alegătorilor în anul 2012, prin abuz în serviciu.
Plăți nelegale pentru publicitate și pentru lucrări
Potrivit DNA, în anul 2012, Nicușor Constantinescu, cu știință, în calitate de președinte al Consiliul Judeţean Constanţa (C.J. Constanţa) a efectuat plăţi nelegale pentru servicii de publicitate în cuantum de 2.5220.550,25 lei către SC COMBAT PRESS SRL Constanţa şi SC SOTI CABLE NEPTUN SRL, fără ca aceste servicii să aibă legătură cu informaţiile de interes public şi transparenţa decizională, pentru care există obligativitatea comunicării din oficiu, ca informaţii de interes public conform Legii nr. 544/2001 şi Legii nr. 52/2003;
Citește și: UPDATE: Baronul de Constanța, Nicușor Constantinescu, a fost reținut pentru 24 de ore
Tot în anul 2012, pentru lucrările reprezentând cheltuieli de capital, respectiv lucrări de întreţinere curentă executate la drumurile judeţene şi pentru lucrările reprezentând cheltuieli de capital, respectiv lucrări de modernizare şi reabilitare ale drumurilor judeţene conform HG nr.577/1997, lucrări de împădurire şi pepiniere, C.J. Constanţa, a decontat nelegal cota de 2,5% din valoarea lucrărilor realizate, reprezentând organizare de şantier, fără existenţa documentele justificative specifice organizării de şantier, faptă care a condus la plata nelegală a sumei totale de 498.942,82 lei.
Coruperea alegătorilor la alegerile locale
Potrivit DNA, Nicușor Constantinescu a alocat bani pentru a cumpăra voturi. Exemple:
* la data de 14.05.2012, prin ordinul de plată nr.1039, a plătit suma de 22.000 lei Asociaţiei Naţionale a Veteranilor de Război Filiala Constanţa cu scopul determinării membrilor ei și apropiaților acestora voteze listele Partidului Social Democrat în cadrul alegerilor locale care au avut loc la data de 10.06.2012;
* la data de 22.05.012, a plătit suma de 15.000 lei, în numerar, Comunităţii Ruşilor Lipoveni din Ghindăreşti cu scopul determinării membrilor ei și apropiaților acestora voteze listele Partidului Social Democrat în cadrul alegerilor locale care au avut loc la data de 10.06.2012.
Infracțiuni de abuz în serviciu și conflict de interese
Nicușor Constantinescu este acuzat de abuz în serviciu și conflicte de interese. Le enumerăm:
*Abuz în serviciu, constând în aceea că la data de 08.01.2015, în calitate de Preşedinte al Consiliului Judeţean Constanţa, a emis Dispoziţia nr.7 prin care în mod nelegal a deposedat-o pe Tăicuţu Felicia de atribuţiile funcţiei de Director General al Direcţiei Economice – Financiare din cadrul Consiliului Judeţean Constanţa, i-a retras acesteia dreptul de acordare a vizei de control financiar preventiv, provocându-i acesteia atât o vătămare nepatrimonială a drepturilor şi intereselor legitime privind exercitarea atribuţiilor unui post pe care îl ocupase prin concurs, cât şi o pagubă patrimonială reprezentată de diminuarea salariului.
*Conflict de interese,. constând în aceea că la data de 20.11.2009, a încheiat contractul de prestări servicii nr. 29932, cu SC SCSotiCable Neptun SRL, la care asociat este Strutinsky Gabriel Sorin, persoană aflată în relaţii comerciale cu el, şi a efectuat plăţi din fonduri publice în temeiul acestui contract, în mai multe rânduri, în intervalele 25.01.2010 – 30.11.2010, 24.01.2011 – 02.12.2011 , 04.01.2012 – 20.12.2012, 17.01.2013 – 12.12.2013 şi 17.01.2014 – 10.03.2014, în cuantum total de 9.623.170,43 lei.
*Conflict de interese, constând în aceea că la data de 02.06.2011, a încheiat contractul de prestări servicii nr.10517 cu SC SCSotiCable Neptun SRL, la care asociat este Strutinsky Gabriel Sorin, persoană aflată în relaţii comerciale cu el, şi a efectuat plăţi din fonduri publice în temeiul acestui contract, în cuantum de 12.936,92 lei.
*Conflict de interese, constând în aceea că la data de 14.11.2013 a încheiat contractul de prestări servicii nr.23508, cu SC SCSotiCable Neptun SRL, la care asociat este Strutinsky Gabriel Sorin, persoană aflată în relaţii comerciale cu el, şi a efectuat plăţi din fonduri publice în temeiul acestui contract, în cuantum de 91.809,60 lei.
*Conflict de interese, constând în aceea că la data de 26.11.2013 a încheiat contractul de prestări servicii nr.24333, cu SC SCSotiCable Neptun SRL, la care asociat este Strutinsky Gabriel Sorin, persoană aflată în relaţii comerciale cu el, şi a efectuat plăţi din fonduri publice în temeiul acestui contract, la datele de 14.05.2014 și 23.05.2014 în cuantum total de 166.830,84 lei lei.
*Conflict de interese, constând în aceea că la data de 24.02.2014, a încheiat contractul de prestări servicii nr.3661, cu SC SotiCable Neptun SRL, la care asociat este Strutinsky Gabriel Sorin, persoană aflată în relaţii comerciale cu el, şi a efectuat plăţi din fonduri publice în temeiul acestui contract, în mai multe rânduri, în intervalul 28.08.2014 – 23.10.2014, în cuantum total de 346.302,37 lei.
*Conflict de interese, constând în aceea că la data de 27.02.2013, suspectul Constantinescu Nicuşor Daniel a încheiat contractul de prestări servicii nr.4252, cu SC Telegraf Advertising SRL, la care asociat este Strutinsky Gabriel Sorin, persoană aflată în relaţii comerciale cu el, şi a efectuat plăţi din fonduri publice în temeiul acestui contract, în mai multe rânduri, în anul 2013 şi în perioada 06.02.2014 – 27.06.2014 în cuantum total de 63.779,6 lei.
Nicușor Constinescu este reținut de procurorii anticorupție pentru 24 de ore și va fi prezentat în fața instanței pentru un mandat de arestare pentru 30 de zile .