3 C
București
sâmbătă, 23 noiembrie 2024
AcasăSpecialIstoria tărâmurilor și locurilor legendare

Istoria tărâmurilor și locurilor legendare

Editura RAO vă invită într-o călătorie excepțională, al cărei ghid este nimeni altul decât maestrul Umberto Eco.

Oamenii au inventat mereu tărâmuri imaginare de cercetat, de cucerit pentru a nu dezarma în faţa ostilităţii vremurilor şi a vitregiei sorţii, de frică în faţa măreţiei copleşitoare şi misterioase a naturii sau, pur şi simplu, din prea-plinul imaginaţiei. Făcând harta acelor tărâmuri, Umberto Eco ne invită la o călătorie prin aceste lumi, pentru a le urmări naşterea, evoluţia şi, uneori, dispariţia. Istoria tărâmurilor şi locurilor legendare este o carte fundamentală, în care se vor regăsi nu doar intelectualii îndrăgostiţi de fantezii şi studii medievale, ci şi cei dependenţi de legendele copilăriei, aventurierii care, odată porniţi în căutarea ţărilor şi paradisurilor imaginare, ştiu că nu doar destinaţia este importantă, ci şi călătoria în sine.

Umberto Eco îşi propune să facă în această carte o incursiune în locurile fantastice născocite de imaginaţia omului. De multe ori oamenii, speriaţi de ostilitatea vremurilor prin care treceau şi de vitregia sorţii care producea atâtea catastrofe naturale, recurgeau la această formă de escapism reprezentată de inventarea tărâmurilor imaginare. Eco face un inventar al acestora. El prezintă amplasarea şi geografia tărâmurilor de basm sau mitologie, urmărind naşterea şi evoluţia legendelor ţărilor fantastice. Este nu doar ocazia de a face un inventar al tărâmurilor fabuloase, ci şi o analiză a modului în care se nasc şi proliferează asemenea legende. Este o carte în care se vor regăsi nu doar intelectualii îndrăgostiţi de fantezii şi studii medievale, ci şi adolescenţii în căutarea insulelor şi paradisurilor imaginare din romanele specifice vârstei lor.

Umberto Eco s-a născut pe 5 ianuarie 1932 în Alessandria, din Piemont. A urmat Universitatea din Torino şi a lucrat apoi ca editor la Televiziunea italiană, predând la Universitate. În 1992–1993 a fost profesor la Harvard University. Este Doctor Honoris Causa al Universităţii Rutgers şi al Universităţii din Belgrad. A publicat studii de estetică medievală, de teoria literaturii, semiotică şi antropologie, fiind deschizător de drumuri în aceste domenii în care a scris cărţi fundamentale. Opera aperta şi Tratatul de semiotică sunt şi astăzi lucrări de bibliografie în teoria literaturii şi în studiul antropologiei.

Din opera aceluiași autor au apărut la editura RAO și cărțile ”Istoria frumuseții” și ”Istoria urâtului”.

„Istoria frumuseții“

Cu toate că este ilustrată cu sute de capodopere ale tuturor timpurilor, aceasta nu este doar o istorie a artei. Imaginile, ca şi ampla antologie de texte de la Pitagora până în zilele noastre, ne ajută să reconstituim diferitele idei despre frumuseţe care s-au manifestat şi care au fost discutate începând cu Grecia antică şi ajungând până la noi. Cartea ilustrează modul în care a fost felurit concepută frumuseţea naturii, a florilor, a animalelor, a trupului omenesc, a astrelor, a raporturilor matematice, a luminii, a pietrelor preţioase, a veşmintelor, a lui Dumnezeu şi a Diavolului. Chiar dacă au ajuns până la noi doar textele filosofilor, ale scriitorilor, ale oamenilor de ştiinţă, ale misticilor sau ale teologilor, precum şi mărturiile artiştilor, cu ajutorul acestor documente poate fi reconstituit şi felul în care era percepută frumuseţea de către cei umili sau marginalizaţi, de către oamenii de rând din toate timpurile. Se poate vedea cum nu numai de-a lungul mai multor epoci, ci uneori şi în cadrul aceleiaşi culturi diferitele concepte de frumos au intrat în conflict unele cu altele. Le rămâne cititorilor, parcurgând aceste pagini, să hotărască dacă, prin nenumăratele sale întrupări, ideea de frumuseţe şi-a păstrat sau nu unele trăsături constante. Oricum, ei vor avea parte de o pasionantă aventură intelectuală şi emoţională.

„Istoria urâtului“

Acest volum fastuos ilustrat este o adevărată delectare intelectuală, oferind cititorului o analiză diacronică a conceptului estetic de urât și a variilor sale materializări în artele plastice (pictură, în primul rând), în gândirea filozofică și în texte beletristice. Concepută ca un elogiu al urâțeniei, definită prin opoziție cu frumusețea, cartea este un repertoriu al metamorfozelor urâtului care, paradoxal, poate atinge sublimul. Un volum de referință pentru biblioteca oricărui iubitor al frumuseții Diavolului.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă