6.8 C
București
duminică, 24 noiembrie 2024
AcasăSpecialAchizițiile publice verzi schimbă procesul absorbției fondurilor UE

Achizițiile publice verzi schimbă procesul absorbției fondurilor UE

Achizițiile publice verzi s-au transformat dintr-un concept ce era doar bifat în cererile de finanțare în proiect de lege. Ce impact va avea asupra proiectelor cu finanțare europeană? Vor deveni acestea o piedică în accesarea banilor comunitari?

„Exigențele în ceea ce privește furnizarea anumitor bunuri, servicii și lucrări vor fi mai ridicate, iar numărul operatorilor ce vor putea îndeplini aceste criterii, va fi ușor mai redus, comparativ cu anii anteriori”, spune Geta Diaconu, director Servicii Mediu și Sustenabilitate, KPMG. Aceasta este de părere că introducerea noilor reglementări nu va conduce la o prelungire semnificativă a procesului de implementare a proiectelor ce vor derula proceduri de achiziții publice verzi deoarece și până acum s-au aplicat criterii de promovare a protecției mediului.

Dragoș Jaliu, expert fonduri europene la Structural Consulting Group, susține că până acum dezvoltarea sustenabilă se regăsea în cererea de finanțare fără să fie ceva concret. “Orice solicitare în plus introdusă în procesul achizițiilor publice care este o procedură și așa complicată și greoaie, nu face altceva decât să pună o piedică în plus. Însă, de această dată merită”, este de părere Jaliu. Acesta arată că prin introducerea sistemului de achiziții verzi nu trebuie să se încalce principiile sistemului de achiziții publice: “Sigur că vor crește afacerile anumitor furnizori care oferă produse și servicii verzi, dar dacă un singur furnizor poate oferi produsul sau serviciul respectiv acesta nu trebuie să obțină automat contractul”.

Violeta Alexandru, directorul Institutului de Politici Publice, afirmă că “Executivul va trebui să anticipeze care va fi impactul introducerii acestui sistem și, eventual, să stabilească un parcurs în etape, în următorii ani, astfel încât să nu producă un efect devastator în piață”. Reprezentanta societății civile consideră că astfel nu se va prelungi procesul de accesare a fondurilor europene, ci vor fi responsabilizați cei care implementează proiecte de investiții și va crește calitatea ofertei din piață.

De menționat că achizițiile publice verzi nu sunt o condiție obligatorie introdusă de Comisia Europeană, ci doar o recomandare.

Ce prevede proiectul de lege

Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice (MMSC) urmează să elaboreze Planul Naţional de Achiziţii Publice Verzi, a cărui nerespectare va fi sancţio­nată cu amenzi între 10.000 şi 35.000 de lei. Proiectul de lege a fost postat pe site-ul MMSC și se află în ­dezbatere publică.

Scopul este elaborarea unui Plan Naţional privind Achiziţiile Publice Verzi cu ţinte anuale precise şi introducerea în procesul de achiziţie publică a unor criterii privind protecţia mediului.

Achizițiile publice verzi au ca obiectiv cumpărarea, pe criterii de eficiență energetică, a produselor și serviciilor, precum: automobile ecologice, electricitate produsă din surse regenerabile de energie, calculatoare, componente clădiri, echipamente iluminat, hârtie reciclată, aparate electrocasnice, transport public ecologic etc.

Astfel, în termen de 6 luni de la adoptarea legii, MMSC împreună cu Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP) vor publica un ghid, aprobat prin ordin comun al ministrului Mediului şi al preşedintelui Autorităţii, în Monitorul Oficial partea I, care va cuprinde criterii minime privind protecţia mediului pentru grupe de produse şi servicii, precum şi caiete de sarcini standard.

După intrarea în vigoare a ordinului, MMSC stabileşte Planul Naţional de Achiziţii Publice Verzi până la data de 31 octombrie pentru anul următor, pe care îl supune aprobării prin hotărâre de guvern.

Planul Naţional de Achiziţii Publice Verzi cuprinde ţinte obligatorii, acestea fiind exprimate sub formă de procent ce corespunde valorii anuale a achiziţiilor publice verzi realizate, raportat la valoarea anuală a achiziţiilor publice realizate de autoritatea contractantă pentru furnizarea de produse, prestarea de servicii sau execuţia de lucrări.

Planul mai cuprinde formatul formularului pentru raportarea anunţului de atribuire în cazul achiziţiei de produse/servicii/lucrări verzi – Formularul APV, precum şi formatul ­raportului de monitorizare a achiziţiilor publice verzi – Raportul APV. Acesta va fi implementat în cadrul Sistemului Electronic de Achiziţii Publice (SEAP).

ANRMAP monitorizează modul de atribuire a contractelor de achiziţie publică verde, dispunând, după caz, aplicarea de sancţiuni contravenţionale.

Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 35.000 lei: nerespectarea ţintelor prezentate în cadrul Planului Naţional de Achiziţii Verzi, necompletarea de către autorităţile contractante a Formularului APV în momentul în care se anunţă în SEAP atribuirea contractului, netransmiterea de către autorităţile contractante a Raportului APV completat, până la data de 1 martie a anului următor celui în care s-a făcut monitorizarea, necompletarea de către autorităţile contractante a Formularului APV în momentul în care se anunţă în SEAP atribuirea contractului şi netransmiterea de către autorităţile contractante a Raportului APV completat, până la data de 1 martie a anului următor celui în care s-a făcut monitorizarea.

În România, aproape 20 la sută din PIB se cheltuieşte pe achiziţii publice, mai mult decât media în UE, care este de 16 la sută. În Europa achizițiile publice se ridică la circa 2 trilioane de euro anual, reprezentand 19% din PIB-ul UE, procentul variind semnificativ între statele membre.

Mai multe ONG-uri au propus autorităţilor publice să crească de la an la an cu câte o zecime procentul reprezentat de achiziţiile verzi din totalul valorii achiziţiilor publice, de la minimum 10 la sută pentru 2013, la minimum 40 la sută în 2016.

Reprezentanții societății civile au făcut o simulare pentru a determina ce economie s-ar realiza dacă în toate proiectele POSDRU s-ar folosi numai hârtie reciclată. Rezultatul – o economie de 21 de milioane de euro, sumă cu care ar putea fi implementate şapte proiecte de reconversie profesională şi integrare în muncă a unui număr semnificativ de persoane dezavantajate.   

Cele mai citite

Românii vor călători fără buletin în Bulgaria după aderarea la Schengen terestru, dar controalele vor continua cel puțin șase luni

Românii vor putea călători în Bulgaria fără a fi necesar să prezinte buletinul imediat după aderarea la Schengen terestru, chiar dacă controalele de frontieră...

Klaus Iohannis a votat, dar a refuzat să facă declarații

Elena Lasconi a venit cu prăjituri „fără blat” la secția de votare Președintele Klaus Iohannis a votat la ora 10:00, la Liceul Jean Monnet din...

Prezenţa la vot la ora 15.30, la nivel naţional este 34,33%. În 2019, era 29,21%

Aproape 500.000 de români au votat până la ora 15.00 la secţiile de vot din străinătate, mai mulţi decât în 2019, când au fost...
Ultima oră
Pe aceeași temă