14.8 C
București
vineri, 17 mai 2024
AcasăSportCum vor partidele să obțină voturi pentru Parlamentul European

Cum vor partidele să obțină voturi pentru Parlamentul European

Partidele de la București au personalizat campania pentru Bruxelles în jurul unor „locomotive electorale“: Victor Ponta (PSD), Crin Antonescu-Klaus Iohannis (PNL), Monica Macovei (PDL) sau Elena Udrea (PMP).

Strategia de a avea un singur personaj central sau două în campanie apare la toate partidele parlamentare, pentru a-și mobiliza propriul electorat, în contextul în care se așteaptă ca prezența la euroalegerile din 25 mai să fie scăzută. Pe lângă personaje, partidele și-au fixat și câteva teme centrale: naționalismul și ima­ginea USL, în cazul PSD, realizările eurodeputaților în cazul PNL, lupta anticorupție în cazul PDL și imaginea de partid nou, în cazul PMP.

PSD folosește imaginea USL

Social-democrații s-au lansat în campania care a început pe 25 aprilie  cu două teme: mesajul naționalist, cu tente folclorice și folosirea imaginii defunctei USL. Lansarea candidaţilor PSD-UNPR-PC la alegerile pentru Parlamentul European a avut loc, sâmbătă, la Romexpo, sub sloganul “Mândri că suntem români”. Pe afișe, instalate în mai multe orașe din țară,  apar și explicații legate de slogan, de genul. „Trimitem la Bruxelles oameni mândri că sunt români, care vor apăra România”. Textele sunt dublate și de o decorațiune stilizată, care imită un brâu tradițional românesc. În plus, militanţii alianţei PSD-UNPR-PC pentru alegerile europarlamentare vor purta în campanie la mână o brăţară cu un motiv tradiţional românesc.

Principalul purtător de mesaj este premierul Victor Ponta, care apare fie singur, fie însoțit de candidații alianței. De altfel, pentru PSD campania pentru euroalegeri este un test pentru candidatura lui Ponta la europarlamentare. Premierul a susținut că va intra în cursa pentru Cotroceni dacă partidul i-o va cere: “Dacă consideraţi că trebuie să fiu candidat la preşedinţie, bineînţeles că voi fi”.

Mai mult, social-democrații au găsit o modalitate de a defila în spatele defunctei USL. Pe afișe apare sloganul “USL trăiește” alături de “Votați ­PSD-UNPR-PC“. Strategia PSD este criticată de foștii parteneri din PNL.

“Nu mă miră. Nu v-am spus că fură? V-am spus că fură şi s-au şi supărat. Acum discutăm de chestiuni europene, ăstea nu-s chestiuni ca în Europa, astea sunt furturi de sorginte extraeuropeană”, a comentat liderul PNL, Crin Antonescu.

Tandemul PNL

În materialele de campanie a PNL, este promovată imaginea tandemului format din președintele partidului, Crin Antonescu, și prim-vicepreședintele Klaus Iohannis. Crin Antonescu a ­recunoscut că este în scădere în sondajele de opinie, în schimb primarul Sibiului are, în continuare, o imagine bună și liberalii încearcă să o folosească. Tandemul Antonescu președinte, Iohannis premier ar urma să fie folosit și în campania prezidențială. Unul dintre sloganurile PNL este “Eurocampioni la fapte”. Mesajele PNL invocă și realizări concrete ale candidaților partidului – de exemplu adoptarea directivei referitoare la roaming, una din realizările eurodeputatei Adina Vălean. Liberalii au acum un mesaj de despărțire netă de social-democrați, foștii parteneri de guvernare. Preșe­din­tele PNL, Crin Antonescu, i-a trans­mis, premierului Victor Ponta mesajul: “Ai să-l regreți pe Băsescu”, explicând că, dacă el va ajunge președintele țării, nu va face pacturi de coabitare, iar Ponta nu va mai face parte din guvern.

Macovei, locomotiva PDL

Democrat-liberalii folosesc sloganul “Europa în fiecare casă” și au revenit la culoarea portocalie pe care o abandonaseră în campania pentru parlamentarele din 2012. Dacă alte partide au ales să folosească imaginea liderilor în campanie, pe majoritatea afișelor PDL apare europarlamentarul Monica Macovei, aflată pe locul doi pe lista democrat-liberalilor. PDL încearcă să fructifice imaginea acesteia cu afișe pe care scrie “Monica Macovei. Împotriva corupției.  Împotriva sărăciei”.  De asemenea, pe afișele PDL apare și Theodor Stolojan, primul clasat pe lista PDL.

PMP se strânge în jurul lui Udrea

Afișele PMP au atras atenția prin apariția Elenei Udrea, deși ea nu candidează la euroalegeri și nu are nici o funcție în partid. Udrea apare în centrul afișelor, în cămaşă albă şi blugi, împreună cu candidații forma­ţiunii Teodor Baconschi, Cristian Preda, Cristian Petrescu şi Siegfried Mureşan, îmbrăcaţi similar. Sloganul PMP este “Ridicăm România”.

Elena Udrea a explicat apariția sa pe afișe  prin faptul că analizele au arătat că pe imagine trebuie să fie unul din membrii cunoscuţi ai partidului, ­precizând că, potrivit legii, preşedintele Traian Băsescu nu putea fi pus pe afiş. “Am pornit de la ideea că e un partid nou, care nu are încă notorietate de 100%, spre diferenţă de mine, care am această notorietate”, a susținut Udrea.  

Romulus Georgescu
Romulus Georgescuhttp://romulus-georgescu
Romulus Georgescu, sef departament Economie
Cele mai citite

Cum arată joburile viitorului. 62% dintre elevii români aspiră să lucreze în domeniul IT

Domeniul IT&C este cel mai atractiv pentru liceeni atunci când vine vorba despre viitorul lor loc de muncă (62%), urmat de zona de creare...

Un alt premier european a fost amenințat după atacul asupra premierului slovac Robert Fico

Premierul polonez Donald Tusk a anunţat joi că a primit ameninţări după tentativa de asasinare a omologului său slovac Robert Fico, un website de...

Indicele Dow Jones a depășit pragul de 40,000 de puncte pentru prima dată în istorie

Indicele Dow Jones Industrial Average al Bursei de la New York a depăşit joi, pentru prima dată, pragul de 40.000 de puncte, în condiţiile...
Ultima oră
Pe aceeași temă