Bugetul mediu de Paști din mediul urban va stagna la nivelul din 2013, aproximativ 360 lei pe familie, de peste patru ori mai puțin decât bugetul alocat pentru sărbătorile de Crăciun și Revelion (peste 1.500 lei), diferență dată de numărul mai mic al zilelor libere și expunerea mai redusă la bombardamentul de marketing.
Conform unui studiu Mednet Marketing Research, bugetul mediu alocat sărbătoririi Sfinelor Paşti nu a crescut semnificativ din punct de vedere statistic, suma medie situându-se în jurul valorii de 359 de lei în 2014, faţă de 358 de lei anul trecut. Interesat de remarcat, bugetul de Paști este de peste 4 ori mai redus decât cel dedicat sărbătorilor de iarnă. Potrivit unui studiu realizat de aceeași companie în decembrie 2013, bugetul alocat pentru Crăciun și Revelion anul trecut a fost de 1.541 lei (în creștere de la 1.255 lei în urmă în 2012), doar pentru cadouri (465 lei) alocându-se mai mult decât întreg bugetul pentru Paști din acest an, în condițiile în care grosul cheltuielilor a fost destinat atunci achiziționării de produse alimentare (600 lei). O explicație posibilă este intervalul mai mare dintre Crăciun și Revelion (7 zile), numărul mai mare de zile libere și bombardamentul mai eficient al ofertelor promoționale, reducerilor de sezon etc. “În perioada sărbătorilor de iarnă, oamenii dovedesc o disponibilitate mai mare în a oferi cadouri celor dragi comparativ cu perioada Paștelui. Totodată, aceștia prezintă o mobilitate ridicată, vizitând zonele turistice (în special muntele) într-un procent mai mare decât în perioada Paștelui. Pe lângă cumpărăturile alimentare, non-alimentare, excursii, cadouri și brad de Crăciun, în perioada sărbătorilor de iarnă o parte dintre români își rezervă un buget de cheltuieli și pentru petrecerea Revelionului“, spun reprezentanții Mednet.
Ca şi anul trecut, peste 50% din respondenţi nu vor primi beneficii suplimentare de la locul de muncă. Conform studiului, 15,2% din persoanele intervievate care sunt angajate au spus că vor primi primă de Paşti în bani, 11,2% că vor beneficia de tichete cadou şi 4,9% că vor primi produse cadou.
Pe ce ni se duc banii de Paști
Aproape 70% din persoanele intervievate au declarat că intenţionează să cumpere cadouri celor dragi, majoritatea optând pentru produse alimentare, îmbrăcăminte, accesorii vestimentare, accesorii speciale pentru masa de Paşti sau încălţăminte. Mai mult de jumătate dintre respondenți intenţionează să-şi cumpere de Paşti îmbrăcăminte, încălţăminte sau accesorii, respectând tradiţia de a te „înnoi de Paşti”.
Aproximativ 85% din respondenții din mediul urban au spus că îşi vor petrece zilele libere de Paşti cu membrii familiei, în localitatea de domiciliu, la rude, prieteni sau ieşind la iarbă verde. Jumătate vor cumpăra cozonacul pentru Paşti, iar 33,6% au spus că îl vor pregăti în casă. La polul opus se situează vinul, care este cumpărat de aproape 50%. Aproape jumătate (49,0%) din respondenţi intenţionează să cumpere carne de miel sau ied. Studiul a fost realizat online, pe un eşantion reprezentativ la nivel naţional din mediul urban, în perioada 4-8 aprilie. Autorii studiului au intervievat 663 de persoane, cu vârsta cuprinsă între 18 şi 55 de ani.