Chiar dacă se menţin temerile privind şomajul, perpectivele legate de evoluţia economiei în general, dorinţa de cumpărare şi veniturile sunt în creştere, arată un sondaj GfK. Totuşi, valorile indicelui de încredere din România, la maximul ultimilor ani, abia au ajuns la minimele consemnate la nivelul UE în 2009.
Anul trecut a fost cel mai bun de la declanşarea crizei în ceea ce priveşte cota de încredere a populaţiei, indicele general măsurat de Barometrul de încredere a consumatorului realizat de GfK pentru Comisia Europeană atingând o medie anuală de -35. Consumatorul autohton trage însă semnificativ în jos media europeană, având în vedere că în decembrie 2013, la nivelul UE, acest indicator avea o valoare de -11 (domină şi acolo pesimiştii). Există însă o creştere constantă şi pentru consumatorii europeni pe parcursul întregului an 2013, de la valori de -25 în ianuarie. Minimul perioadei de criză a fost atins de indice în UE în 2009, cu o valoare de -35 (adică valoarea de acum din România!)
Aproape 40% dintre români spuneau luna trecută că situaţia financiară a familiei lor este mai dificilă decât în urmă cu 12 luni, în vreme ce 13% dintre locuitori credeau că aceasta este mai bună. Situaţia cunoaşte o îmbunătăţire faţă de finele anului trecut, când peste jumătate din populaţie îşi vedea finanţele personale deficitare comparativ cu 2012.
„Încrederea populaţiei va continua să crească, ca urmare a promisiunilor din campaniile electorale la care românii vor fi intens expuşi anul aceasta, fapt observat şi în anii anteriori în care au fost alegeri. De fiecare dată în aceste perioade, nivelul de încredere a atins cote mai înalte decât media”, spune Andi Dumitrescu, director general GfK România.
În decembrie 2013, percepţia asupra evoluţiei inflaţiei din ultimul an este mai bună decât în aceeaşi luna din 2012. Astfel, aproape 7 din 10 români cred că preţurile au fost mai ridicate în comparaţie cu anul anterior, faţă de 83% care credeau acelaşi lucru în ultima lună a anului 2012.
Singurul indicator care s-a înrăutăţit comparativ cu 2012 este cel privind şomajul. Media peşimiştilor în 2013 se situează la două treimi din populaţie faţă de 63,5% în 2012. Şi procentul optimiştilor s-a micşorat – doar 5% dintre cei chestionaţi spun că sunt optimişti în privinţa evoluţiei ratei şomajului, faţă de 7% cu un an în urmă.
Atunci când se referă la investiţiile în bunuri de folosinţă îndelungată, numărul celor care considerau în decembrie că nu este un moment bun pentru realizarea acestora este în scădere faţă de decembrie 2012, 52% dintre români afirmând că nu intenţionează să cumpere un obiect important pentru locuinţă în următorul an, versus 55%.
Şi atitudinea faţă de economisire înregistrează uşoare schimbări în bine – 20% dintre români consideră că este o perioadă propice pentru a pune bani deoparte. În acelaşi timp însă, aproape 60% spun că veniturile lor abia reuşesc să le acopere cheltuielile curente. Procentul celor care spun că au datorii rămâne constant, situându-se la 19% atât în decembrie 2013, cât şi în 2012.
Informaţiile provin din Barometrul de încredere a consumatorului, studiu cofinanţat de Comisia Europeană şi realizat lunar de GfK România. Datele sunt reprezentative pentru populaţia României în vârstă de 15 ani şi peste, eşantionul fiind de 1.000 de persoane.