Parcă mai mult ca niciodată, în ultimii trei zeci de ani, se acordă o importanță deosebită din partea opiniei publice problemelor din interiorul companiei aeriene de stat. Până acum nu a existat preocupare pentru ceea ce se întâmpla în TAROM. Toți guvernanții știau că lucrurile merg acolo, cei care sunt puși își fac bine treburile și nu trebuie deranjați. Acum însă, în urma unor mesaje prezentate de fostul director general Mădălina Mezei, DNA și DIICOT au intrat de urgență în TAROM. Acestea, cu toate că la DNA și la Parchetul General au fost depuse zeci sau sute de dosare cu dovezi legate de ilegalitățile din companie.
De această dată ministrul Răzvan Cuc nu a mai reușit să-și instaleze o marionetă la conducerea TAROM. Sau este posibil ca acestei marionete să i se fi rupt o sfoară și nu a mai putut fi controlată cum ar fi vrut șeful Transporturilor.
Se caută, acum, de urgență, un alt executant. Ba mai mult, se caută un director de sacrificiu, un țap ispășitor. De această dată nu se mai urmărește aducerea unei cunoștințe, uneui prieten. E nevoie de cineva care să tragă ponoasele pentru multe dintre ilegalitățile din companie, ca opinia publiucă să se calmeze, ca DNA și DIICOT să poată spune că s-au ocupat de speță și, apoi, lucrurile să revină pe făgașul normal și să fie adus la conducerea companiei “cine trebuie”. Și aceste lucruri trebuie să se petreacă rapid, deoarece Răzvan Cuc nu mai are așa multe zile în fotoliul de șef al Transporturilor.
Prima tentativă de a găsi un angajat care să fie sacrificat a eșuat.
Căpitanul de ATR Valentin Gvinda, propus pentru a prelua postul de director general al TAROM, după îndepărtarea Mădălinei Mezei, a adresat un răspuns către Consiliul de Administrație al companiei, prin care și-a exprimat refuzul. În răspunsul său a enumerat câteva probleme din cadrul companiei. Sunt aspecte extrem de interesante și cunoscute de conducerea companiei.
Iată exact ce a transmis angajatul TAROM:
1. Starea economico-financiară precară a Companiei TAROM, fapt care nu permite proiecții optimiste și de anvegură managerului, situație care treneaza în mod latent de mai mulți ani.
2. Lipsa unei strategii clare care privește flota de aeronave și operarea pe viitor a acestora în baza unor criterii de performanță clar stabilite, limitarea la operarea pe rutele tradiționale sau chiar diminuarea frecvențelor sau anularea unor destinații în favoarea pieței concurențiale, lipsa de proiecte pentru deschiderea unor noi rute profitabile, situație de involuție strategică cu elect limitativ asupra obiectivelor managerului.
3. Predictibilitatea existentă deja pentru perioada imediat următoare a creșterilor cheltuielilor și scăderea veniturilor, fapt care obligă managerul să aplice măsuri nepopulare asupra angajaților, astfel apărând și primele motive de retragere a încrederii și sprijin al personalului din subordinea managerului.
4. Contracte de achiziții aeronave incheiate în trecut, care lac subiectul unor investigații DNA, și la care TAROM nu transmis încă răspunsurile solicitate, cu atragerea răspunderii de către noul CEO.
5. Personalul angajat TAROM, este lipsit de motivație și demoralizat, în special în zonele operațional zbor, operațional sol, tehnic, zone de prim interes dar cu personal subnumeric pentru operarea în deplină siguranță a aeronavelor, existând riscuri majore pentru producerea unor evenimente de aviație.
6. Lipsa unui Serviciu Juridic care să confere avizări imediate ale legalității actelor interne și externe încheiate între TAROM și terți precum și reprezentarea Companiei în Instanțele de Judecată, lipsă care a dus și la săvârșirea unor nereguli deopotrivă de manageri și angajați care au săvârșit din culpă sau cu intenție fapte care au creat prejudicii și pentru care nimeni nu a purtat nici un fel de răspundere.
Astfel preluarea mai departe de către manager a unor prejudicii existente deja, ar trebui asumată și acceptată de către cei responasbili pentru săvârșirea acestora.
7. Identificarea unor discrepanțe salariale majore și nejustificate în cadrul personalului angajat TAROM, acordarea de majorări salariale individuale direct prin acte adiționale la CIM sau prin preluare de atribuții dar prin excepție de la Acordul încheiat între Angajați și Angajator,ca urmare a lipsei unei grile de salarizare unitare și realiste și a unui CCM la nivelul Companiei, fapt care produce efecte și pe viitor, modificările Actelor Adiționale putând fi făcute doar cu acordul părților, conform Codului Muncii.
8. Lipsa unei proceduri clare în ce privește nivelul de secretizare și circulație a documentelor TAROM, fapt care în mod evident pune în pericol confidențialitatea documentelor și pe cale de consecință poate afecta grav actul de conducere și decizie.
9. În anul 2009, TAROM, condus atunci de pilotul Gheorghe BÎRLĂ, a realizat, după mai multă vreme, primul an de profit al Companiei, iar după demisia acestuia, în 2011, Compania a realizat pierderi anuale tot mai însemnate, deși managerii aflați la cârma TAROM nu au purtat nicio răspundere.
La sfârșitul anului 2019, estimarea pierderilor este dublă față de cea prognozată la început de an, situație prezentată și de către Directorul Financiar la ședința de Consiliu de Administrație din 17.10.19, fapt care ar pune orice manager în postura de imposibiliate a îndeplinirii obiectivelor și criteriilor de performanță stabilite în Contractul de Mandat în baza Ordonanței 109/2011.
10. Procesul de predare-primire cu fostul Director General, dna Madalina MEZEI nu a fost efectuat, neexistând nici pe fond și nici în fapt, acest exercițiu obligatoriu putând fi făcut în mod transparent doar după prezentarea unei situații în detaliu a societății efectuate de un auditor independent și după închiderea și semnarea documentelor aflate în mapa DG până la data revocării.
Dând la o parte exprimarea nu chiar cea mai fericită în scris, aspectele prezentate de angajatul TAROM ar trebui să facă obiectul unor anchete serioase. Dar marea întrebare este dacă se dorește cu adevărat acest lucru.
Cert este că de la TAROM s-au putut vărsa mereu bani frumoși către clientela politică. Iar unul dintre cei care a știut foarte bine cum merge sistemul este ministrul Răzvan Cuc. Doar că de acestă dată ceva nu s-a legat. După ce a reușit să-și pună oamenii de încredere, cu succes, la Compania Aeroporturi București și la CFR Marfă, la TAROM, nu i-a mers.
După ce purtătorul său de valiză a demisionat din funcția d director general interimar al companiei aeriene, a venit bomboana de pe colivă, mesajele doamnei Mezei.
Rămâne de văzut cum va reuși Răzvan Cuc să mai zboare și de acestă dată de la Ministerul Transporturilor și, foarte important, cum va gestiona viitorul ministru situația transportatorului aerian de stat. Iar premierul desemnat, Ludovic Orban, este foarte familiarizat cu întâmplările din cadrul TAROM.