După ce a susținut agresiv atât falimentarea societății Astra Asigurări, cât și creșterea prețurilor la RCA, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) se vede pusă în fața unor presiuni fără precedent. Miile de șoferi profesioniști care au ieșit în stradă să strige împotriva exploziei prețurilor au determinat, în sfârșit, ASF să mimeze implicarea și să recunoască faptul că marile grupuri străine stabilesc aleator tarifele pentru RCA.
Circa 5.000 de autocare și camioane au sosit ieri în Piața Victoriei și alte 5.000 au blocat, în semn de protest, centura Bucureștiului. Mașinile au fost aduse de mai multe asociații de transportatori profesioniști care protestează împotriva creșterilor fără precedent ale prețurilor la RCA. Tarifele s-au majorat în ultimul an cu până la 400%, fapt recunoscut, într-un final, și de Autoritatea de Supraveghere Financiară.
Creșterile de preț au coincis cu intrarea în procedură de faliment a Astra Asigurări, societate care domina segmentul asigurărilor pentru transportatorii profesioniști și care reușea să propună tarife acceptabile. După distrugerea Astra, singurii jucători activi pe piață au rămas companiile internaționale Vienna Insurance Group (prin Omniasig și Asirom), Allianz (prin Allianz Țiriac) și Uniqa, alături de două societăți a căror activitate este de asemenea afectată de decizii aleatorii ale ASF. Este vorba despre Euroins și Carpatica Asig, ambele aflate în redresare financiară, având în mod tradițional cotații sub nivelul impus astăzi de grupurile austriece. Un proprietar de camion sau de autocar plătește acum minimum 12.000 de lei pentru un RCA, față de 4.000 de lei cât era prima stabilită de Astra Asigurări.
Realitatea contrazice explicațiile marilor grupuri
Uniunea Națională a Socie-tăților de Asigurare, controlată încă de la înființare de către compania Allianz Țiriac, a încercat să explice, într-un comunicat emis ieri, că înțelege nemulțumirile șoferilor, dar că firmele străine au fost obligate să crească prețurile din cauza creșterii daunelor. “În ultimul an, primele RCA au crescut cu peste 300% în industria transporturilor rutiere. Această creştere şi perspectiva de continuare a creşterii în acelaşi ritm nu este justificată de nivelul de daunalitate RCA, de 27% peste primele încasate. Dacă în anul 2012, costul mediu cu o asigurare RCA era pentru un autovehicul de transport mărfuri pe 12 luni, care efectua transporturi rutiere internaţionale, de 1.200 lei, în 2014 a ajuns la 4.000 de lei, în 2015 la 15.000 de lei, anul viitor ne aşteptăm să atingă nivelul minim de 60.000 de lei, iar în maximum 5 ani să depăşească valoarea celor mai scumpe autovehicule noi – peste 96.000 euro”, a răspuns Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România.
De altfel, varianta corelării prețurilor cu daunalitate a fost pusă la îndoială chiar și de ASF, în discuțiile care s-au purtat la comisiile de specialitate din Parlament sau, ultima dată, la Ministerul Finanțelor Publice. După ce a susținut timp de un an, prin vocea președintelui Mișu Negrițoiu, creșterea prețurilor, ASF vine acum și spune că formulele de calcul utilizate de asigurători nu sunt chiar cele corecte. De altfel, un raport al Consiliului Concurenței arată clar că jucătorii din piața controlată astăzi de câteva grupuri internaționale se folosesc de necunoașterea oamenilor și întreprind acțiuni menite să îi ajute să nu plătească daunele sau să impună prețuri cât mai mari.
Acum toți vin cu declarații
Escaladarea fenomenului scumpirii RCA a scos la declarații oameni din toate domeniile, de la politică la economie, unii dintre ei care au fost impasibili când Mișu Negrițoiu susținea falimentarea jucătorului cu cele mai mici prețuri sustenabile și creșterea tarifelor pentru RCA. Mai mulți parlamentari, precum și președintele PSD, Liviu Dragnea, au arătat că trebuie găsite soluții pentru modificarea regulilor pentru RCA. Dar nu regulile sunt neapărat problema pentru că, respectând aceleași reguli, a fost posibil ca tarifele să fie menținute la un nivel rezonabil ani la rândul. Transportatorii vor avea marţi o nouă întâlnire cu autorităţile, la sediul Autorităţii pentru Supraveghere Financiară, pentru a discuta despre revendicările solicitate, a declarat după discuţiile cu reprezentanţii Guvernului, Mihai Viorel Ghişa, reprezentantul Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT).
“Avem nişte promisiuni că de mâine se schimbă ceva pe RCA. Ne-au spus că nu pot da Ordonanţă de Urgenţă în acest moment. Vom avea marţi, la ASF, o nouă întâlnire. Sunt dezamăgit, pentru că nu se poate scoate supra-acciza pe loc, însă (vicepremierul Vasile Dîncu – n. r.) a spus că nu are nici o împuternicire pentru aşa ceva. Am cerut şi să fim asiguraţi în Europa şi ni s-a răspuns că au în vedere acest lucru”, a afirmat Mihai Viorel Ghişa.