Păpuşa Barbie a trecut printr-o serie de schimbări, reflectând modul în care s-a schimbat statutul femeii în societate, în cei peste 50 de ani de la apariţie. În ultimii ani, compania Mattel, care produce celebra jucărie, a înregistrat progrese în promovarea incluziunii, după ce a modificat imaginea standard a păpușii, criticată îndelung pentru promovarea unei frumuseți neverosimile. Astfel, au apărut păpuşi Barbie care poartă balerini, cu diverse nuanţe ale pielii, diferite tipuri și culori de păr, depărtându-se, treptat, de păpuşa blondă, înaltă şi slabă, ce reprezenta idealul anilor în care a apărut.
Recent, compania Mattel a anunţat vor apărea trei noi versiuni Barbie, care au diverse forme ale corpului: Barbie cea înaltă, Barbie cu forme şi Barbie minionă, notează Harper’s Bazaar. Totodată, cumpărătorii vor putea alege între şapte nuanțe ale pielii, 22 de culori ale ochilor, 30 de culori ale părului şi 24 de coafuri, cât şi 14 forme ale feţei. Mai mult, Mattel va produce linii diferite de haine şi accesorii, care să se potrivească pentru fieare din păpuși.
Potrivit revistei Time, care a dedicat o copertă jucăriei, noua gamă de păpuşi Barbie se adresează viitoarelor mame, care reprezintă principalii cumpărători. Mai mult, schimbarea este menită să elimine controversele create de imaginea inițială a păpușii.
Supusă criticilor aspre, compania Mattel a decis să transforme păpuşa într-un simbol al emancipării, astfel că, în 2012, a lansat păpuşa Barbie cu aspiraţii la preşedinţie.
Potrivit unui director executiv, reprezentanţii companiei au primit chiar şi ameninţări cu moartea, din cauza tipului de corp pe care Barbie îl promovează, cât şi pentru că promovează o viaţă superficială şi cultura de consum.
Pentru găsirea unor nume adecvate, care să descrie noile tipuri de corp ale păpuşii Barbie, a fost nevoie de o atentă analiză, astfel încât denumirile să poată fi traduse în diferite limbi străine, fără a aduce vreo ofensă cuiva.
„Considerăm că avem răspunderea de a reflecta mai multe tipuri de frumuseţe. Noile păpuşi sunt imagini realiste cu care fetele se pot identifica – de la varietatea formelor corpului, la culoarea pielii şi stilul adoptat – astfel că noile păpuşi le permite fetelor să găsească o păpuşă care li se adresează lor”, a declarat managerul global şi vicepreşedintele de brand al companiei, Evelyn Mazzocco.
Barbie a devenit, în cei peste 50 de ani de existenţă, un simbol cultural care atrage atenţia asupra modului de portetizare a femeilor. În 1959, ea a debutat ca o tânără cu constituţie atletică din California, însă imaginea, activitatea şi stilul ei au evoluat în funcţie de schimbarea statutului social al femeilor americane, potrivit Mashable.