Elicopterul MI-14 a fost unul dintre cele mai controversate proiecte ale URSS.
El putea ameriza și era capabil să transporte torpile cu acțiune subacvatică și a fost folosit intens de Moscova pentru vânarea submarinelor SUA.
După prăbușirea URSS, în anii ’90, SUA a făcut presiuni asupra administrației Ielțin pentru încetarea producției elicopterelor MI-14.
Ideea nu a aparținut sovieticilor, ci americanilor și germanilor
Ideea de a folosi elicoptere pentru vânătoarea de submarine a aparținut, inițial, americanilor. Aceștia au folosit elicopterul Sikorsky R-4 pentru a patrula în apele teritoriale ale SUA. La rândul lor, germanii au utilizat elicopterul ultra-uşor FI 282 în același scop.
Însă în timpul Războiului Rece, SUA și URSS au început cursa proiectării şi fabricării unor elicoptere capabile să vâneze submarine cu un maximum de eficiență. În conskecință, proiectanţii ruşi au modificat elicopterul MI-8 şi l-au transformat într-o ambarcaţiune cu elice.
MI-14 a zburat pentru prima oară în 1973. Elicopterul era echipat cu întreaga gamă de rachete anti-navale şi torpile anti-submarine și putea transporta şi bombe atomice subacvatice, denumite “Scalp”, care aveau o putere de 1.000 de kg de TNT, acţionau în adâncuri şi puteau distruge submarinele inamice aflate pe o rază de 1 km.
Când un submarin american putea fi o victimă sigură
Inginerul şef al birourilor MI este de părere că producţia elicopterului a încetat din cauza presiunilor SUA.
“La un moment dat, un elicopter MI-14 a detectat un submarin american în apele teritoriale sovietice din zona arctică. Pur şi simplu nu am avut destul curaj pentru a-l distruge. Începând de atunci, americanii au început să facă presiuni asupra noastră pentru încetarea producţiei, deoarece elicopterul reprezenta un pericol real pentru navele lor”, a declarat acesta, conform English Russia.
Un proiect mort
Specialiștii militari consideră, însă, că reluarea producţiei ar fi o misiune aproape imposibilă pentru Rusia, deoarece multe dintre documente au fost pierdute, iar cei mai mulţi dintre inginerii calificaţi care s-au ocupat de proiect au părăsit ţara sau sunt mult prea bătrâni pentru a mai lucra.
Mai mult decât atât, dorinţa Moscovei de a relua producţia modelului MI-14 ar putea demonstra faptul că industria militară aeriană a Rusiei nu mai poate produce nici un model nou, din cauza lipsei experienţei şi a specialiştilor, aşa că este nevoită să apeleze la vechile modele sovietice.