4.5 C
București
vineri, 29 noiembrie 2024
AcasăSportAtletismBricul Mircea a împlinit 77 de ani

Bricul Mircea a împlinit 77 de ani

Bricul Mircea – poate cea mai celebră navă a României – a îm­plinit ieri 77 de ani. Pe 17 mai 1939, aceasta intra în țară și în serviciul Marinei Militare.

Velierul a fost construit în 1938–1939 în Șantierul Naval Blohm und Voss din Hamburg, Germania. Nava-şcoală este un velier clasa A tip bark, cu trei arbori, înalta de 44 de metri, cu 23 de vele ce însumează o suprafaţă velică totală de 1.750 mp.

Nava are în prova, sub bompres, un galion, reprezentndu-l pe domnitor îmbrăcat cu bluza albastră, mantie roşie şi purtând pe cap coroana, simbol al domniei. Mircea a intrat în Portul Constanţa pe dată de 17 mai 1939, fiind salutat de oficialităţi, de tinerii elevi ai Şcolii Navale, de navele aflate în port, între care şi vechiul bric adus de la Galaţi – pentru a preda ştafeta pregătirii marinăreşti noii nave.

Declanşarea celui de-al Doilea Război Mondial avea să însemne pentru nava-şcoală începutul unei lungi perioade, de peste 25 de ani, în care nu a mai executat marşuri de practică de lungă durata şi reprezentare a Marinei Militare şi a României în afara Mării Negre.

La începutul lunii septembrie 1944, nava-şcoală MIRCEA, împreună cu alte nave româneşti au fost preluate de sovietici sub formă de captură şi încadrate în flota proprie din Marea Neagră. În urma repetatelor intervenţii ale autorităţilor române, oficialităţile sovietice au decis că nava-şcoală să fie retrocedată României. Astfel, doi ani mai târziu, pe 27 mai 1946, s-a desfăşurat în Portul Constanţa festivitatea de preluare a navei-şcoală Mircea de la echipajul sovietic şi reîncadrarea ei în Marina Română.

În anul 1959, când s-a pus problema reducerii forţelor armate şi implicit a unui număr de nave. Mircea a fost inclus în categoria celor ce trebuiau dezafectate. La intervenţia unor cadre din Marina Militară, nava este salvată prin încadrare într-o altă unitate, şi transformată în nava-bază a Divizionului 129 Nave Auxiliare din Mangalia. În anul 1963, în urma unor reglementări pozitive dintre guvernele român şi american, pe adresa conducerii statului a venit o invitaţie pentru Mircea din partea preşedintelui Statelor Unite ale Americii, John Fitzge­rald Kennedy, de a vizita porturi americane şi de participare la o serie de festivităţi. Invitaţia, deşi nu a fost onorată, a atras totuşi atenţia primului secretar al Partidului Comunist Român, Gheor­ghe Gheorghiu-Dej.

În anul 1976 devine prima navă a Marinei Militare ce execută traversadă Oceanului Atlantic pentru a reprezenta România la cel mai important eveniment pe care poporul şi statul american se pregătea să-l sărbătorească la 4 iulie 1976 şi anume Bicentenarul Independenţei.   

ISTORIC

Unul dintre cele mai impresionante marșuri a avut loc în 2014, între 19 aprilie şi 26 septembrie. Invitaţia primită încă din cursul anului 2002 din partea senatorului Edward Kennedy a făcut posibil că Mircea să participe la competiţia nautică “Tall Ships Challenge 2004“, organizată de Internaţional Sail Training Asociations (I.S.T.A.) şi American Sail Training Asociation (A.S.T.A.) pe coasta de est a Statelor Unite ale Americii şi Canadei.

Timp de 160 de zile, cei 190 de membri ai echipajului au parcurs 15.000 de mile marine şi au reprezentat România în 13 porturi. Mircea trecea oceanul pentru a doua oară.

Cele mai citite

Seară regală dedicată Curajului Civic. Campioni și Eroi: Curaj, Performanță, Civism

Majestatea Sa Margareta Custodele Coroanei române a găzduit, joi seară, în Sufrageria de Stat de la Palatul Regal, o seară dedicată curajului civic. În cadrul...

Seară regală dedicată Curajului Civic. Campioni și Eroi: Curaj, Performanță, Civism

Majestatea Sa Margareta Custodele Coroanei române a găzduit, joi seară, în Sufrageria de Stat de la Palatul Regal, o seară dedicată curajului civic. În cadrul...
Ultima oră
Pe aceeași temă