15 C
București
joi, 9 mai 2024
AcasăSpecialZeci de milioane de euro acordate fără licitaţii pentru curăţarea şoselelor

Zeci de milioane de euro acordate fără licitaţii pentru curăţarea şoselelor

Compania de Drumuri a speriat potenţialii participanţi la licitaţiile de deszăpezire cu amenzi de sute de mii de euro în eventualitatea că aceştia nu îşi vor face treaba. Odată goniţi sau descalificaţi participanţii la licitaţii, compania de stat acordă contracte totalizând zeci de milioane de euro doar pe baza unor negocieri fulger, cu oferte întocmite în doar câteva zile.

 

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) va acorda în această iarnă contracte de deszăpezire a unor drumuri naţionale şi autostrăzi în valoare totală de câteva zeci de milioane de euro, în urma unor negocieri permise la limită de legislaţia achiziţiilor publice. Aceasta permite acordarea contractelor peste o anumită valoare prin negocieri precedate sau nu de publicarea unor anunţuri de participare. Dacă în unele cazuri CNADNR a anulat licitaţiile de deszăpezire pornite în vară iar apoi a început astfel de negocieri cu publicarea unor astfel de anunţuri – motivând că ofertele primite la licitaţiile iniţiale nu au fost corespunzătoare, în alte cazuri CNADNR nici măcar nu a publicat astfel de anunţuri de participare, invocând situaţii de extremă urgenţă (venirea zăpezilor).

În aceste ultime cazuri, CNADNR are obligaţia doar să invite la negocieri un număr de participanţi care să asigure „concurenţa reală”, spune ordonanţa achiziţiilor publice. Acesta este cazul tronsoanelor de autostradă Lehliu-Cernavodă şi Cernavodă-Constanţa. Firmele ce vor face deszăpezirea au fost alese în viteză. Potrivit documentelor apărute pe site-ul de internet al companiei invitaţia de participare pentru Cernavodă-Constanţa a fost trimisă în data de 14 noiembrie iar ofertele trebuiau primite până în 21 noiembrie, adică în 7 zile. În cazul sectorului Lehliu-Cernavodă tot de 7 zile, invitaţia fiind trimisă la 31 octombrie, iar ofertele fiind aşteptate până pe 7 noiembrie.

Nici în cazul sectoarelor de drum naţional situate la nord de Bucureşti CNADNR nu a apelat la o nouă licitaţie după ce prima, organizată cu începere din august, a eşuat. Compania a publicat zilele trecute anunţul unei negocieri accelerate la care sunt aşteptate ofertele a trei firme.

Potenţialii participanţi la licitaţie, speriaţi de penalităţi

Întrebat ceea ce s-a schimbat în acest an faţă de anii trecuţi în condiţiile puse de CNADNR la licitaţiile de deszăpezire, şeful unei importante companii ce participa tradiţional la astfel de lucrări menţionează penalităţile mari solicitate de CNADNR posibililor câştigători ai licitaţiilor dacă firma de stat ar considera că ei nu şi-au făcut treaba. “S-au introdus amenzi de 100.000 de euro pentru neîndeplinirea cerinţelor de intervenţie pe drumurile înzăpezite. Nu este normal. Uneori nici noi nu putem să ajungem la locurile respective. Nu se aplică o singură dată amenda. Câte încălcări atâtea amenzi, deci poţi foarte uşor să ieşi în pierdere cu astfel de contracte. Ca să nu fii amendat trebuie să te porţi frumos cu CNADNR, ori noi nu vrem aceasta”, spune şeful firmei. În plus CNADNR a tăiat sumele de plată în caz de staţionare a utilajelor, fapt care îi nemulţumeşte pe constructorii implicaţi.

CNADNR a negociat preţuri record

În cazul sectorului Lehliu-Cernavodă din Autostrada A2, “negocierea” a fost câştigată de firma orădeană Selina deţinută de Beniamin Rus, unul dintre regii asfaltului. Într-o procedură similară, pentru Cernavodă-Constanţa şi centura acestui oraş a fost desemnată drept câştigătoare firma italiană Astaldi. Preţurile pe kilometrul de autostradă deszăpezit în ambele contracte ar face invidios orice constructor german care are contracte cu statul. 20.000 de euro pe kilometru va încasa Selina pe tronsonul acesteia (2 milioane euro pentru 100 de kilometri), iar Astaldi va primi 27.100 de euro pe kilometru (adică 1,6 milioane euro pentru cei 60 de kilometri).

Potrivit normativelor aprobate acum doi ani de fostul ministru, Anca Boagiu, curăţarea unui kilometru de drum inclus în nivelul I de viabilitate (autostrăzi, drumuri cu patru benzi, drumuri cu două benzi care leagă Capitala de oraşele reşedinţe de judeţ) trebuie să coste 4.509 euro pe kilometru, fără TVA.

Rugat să explice diferenţa de preţ directorul CNADNR , Mircea Pop,   s-a eschivat afirmând că are „alte discuţii”, după care a pus capăt brusc convorbirii.

Cele mai citite

Robert Kennedy Jr., nepotul lui John F. Kennedy, are probleme serioase de sănătate înainte de alegerile prezdențiale

Robert Kennedy Jr., nepotul fostului preşedinte american John F. Kennedy şi candidat independent la preşedinţia Statelor Unite, a suferit de grave probleme de sănătate...

90 de minute pe Santiago Bernabeu sunt foarte lungi: Real Madrid-Bayern Munchen 2-1

Real Madrid s-a calificat dramatic în finala Ligii Campionilor la fotbal, după ce a învins-o pe Bayern Munchen cu scorul de 2-1 (0-0), miercuri...

Premierul a sesizat că plătim aceeași bani pentru cantități mai mici și cere sancțiuni pentru comercianți

Premierul Marcel Ciolacu anunţă că urmează să fie elaborată o reglementare în baza căreia producătorii vor fi obligaţi să semnaleze vizibil pe ambalaj, în...
Ultima oră
Pe aceeași temă