Compania de Drumuri a mai reziliat ieri încă două contracte pentru repararea unor drumuri semnate cu Romstrade, ridicând la patru numărul contractelor rupte dintre compania de stat şi firma lui Nelu Iordache.
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a transmis firmei Romstrade, deţinută de Nelu Iordache, unul dintre „regii asfaltului”, înştiinţările de reziliere pentru alte două contracte, primul de modernizare a DN5 Bucureşti – Adunaţii Copăceni, al doilea pentru construcţia variantei de ocolire Caracal.
Compania a invocat drept motive progresul redus al lucrărilor şi nerespectarea termenelor asumate. Anterior, CNADNR a rupt şi înţelegerile semnate cu Romstrade pentru primul tronson al autostrăzii Nădlac-Arad şi pentru drumul naţional Alexandria-Craiova.
Contractul de modernizare a DN5, pe o distanţă de 11,6 kilometri, a fost semnat în martie 2011, iar cel de-al doilea a fost încheiat la finele lunii ianuarie a anului trecut. „Decizia de transmitere a înştiinţărilor de reziliere a fost luată ca urmare a neîndeplinirii obligaţiilor contractuale de către antreprenor, respectiv progresul fizic realizat redus faţă de progresul fizic planificat, neîndeplinirea notificării de remediere referitoare la recuperarea întârzierilor şi nerespectarea angajamentului ferm de recuperare a acestor întârzieri, nerespectarea termenelor asumate cu privire la îndeplinirea punctelor de referinţă din contract şi imposibilitatea de a-şi îndeplini obligaţiile contractuale şi de a finaliza toate lucrările până la expirarea duratei de execuţie a lucrărilor”, se arată într-un comunicat al CNADNR.
Mircea Pop: Nu a mişcat nimic
Contractele firmei Romstrade nu sunt însă singurele ce au întârzieri mari. „Toate contractele sunt întârziate, de reabilitări nu mai vorbim. Este un sector al DN1, după Braşov unde întârzierile sunt de 2-3 ani”, spune un constructor care menţionează o listă lungă de drumuri naţionale cu întârzieri comparabile. Acesta menţionează, spre exemplu, DN66, DN76, DN18, DN14. Repararea DN79 Arad-Oradea (lucrări efectuate de firma Astaldi) trebuie încheiată anul trecut, în primăvară, după cum declara fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu. Lucrările nu sunt însă terminate nici în prezent, iar înţelegerea nu a fost reziliată. Raportul recent al Corpului de Control al primului-ministru, Victor Ponta, menţionează nu doar firma Romstrade ca având întârzieri majore pe al doilea lot din Alexandria-Craiova, ci şi firma israeliană Shapir Structures ce lucrează pe primul. Cu un an înaintea termenului la care lucrările trebuie terminate, Shapir înregistra un progres de doar 17%.
Rugat să explice motivele pentru care nu reziliază şi alte contracte, Mircea Pop, director general al CNADNR afirmă că sunt şi alte firme în vizor. În cazul Romstrade, rezilierea a avut loc pentru că firma „nu mişca nimic”. De regulă, înainte de a rezilia un contract, CNADNR dă mai multe termene de îndreptare a situaţiei, iar rezilierea intervine ca ultimă soluţie, când nu se mai poate aştepta nimic bun din relaţia cu constructorul.
Pierde sau câştigă Nelu Iordache din reziliere?
Pierderea unui contract de către un constructor este percepută de către opinia publică drept catastrofică.
În realitate lucrurile nu stau chiar aşa. Daunele ce pot fi cerute constructorului de către CNADNR sunt acordate doar în urma unor decizii ale comisiilor internaţionale de arbitraj nominalizate în contractul respectiv. Procesele sunt lungi, iar constructorii sunt apăraţi de avocaţi şi specialişti în pretenţii mult mai buni decât juriştii statului. În cazul tronsonului Nădlac-Arad, Nelu Iordache ar putea ieşi chiar în câştig ca urmare a faptului că sumele încasate drept avans la lucrări sunt mai mari decât garanţia depusă de el. Diferenţele în favoarea sa sunt de câteva milioane de euro. Aducerea unui drum în faza de recepţie finală nu este ieftină. CNADNR are mai multe drumuri, deschise de altfel circulaţiei, pe care recepţia nu s-a făcut ca urmare a faptului că firmele de construcţii fie nu au realizat şanţurile de scurgere a apelor, fie nu au montat parapeţii sau nu au efectuat marcajele rutiere. DN 67C (Drumul Regelui) reparat tot de firma lui Nelu Iordache se află în această situaţie.
Dacă din punct de vedere strict contabil rezilierea nu e o catastrofă pentru constructor, ea îi poate închide business-ul. Ca şi toate celelalte firme, Romstrade şi-a cedat băncilor veniturile ce urmau să fie încasate din contractele cu CNADNR. Rezilierea contractelor ar putea determina băncile să-i execute bunurile (active mobiliare sau imobiliare) puse drept gaj pentru asigurarea creditelor primite. Un alt risc este ca toate firmele mici ce lucrează de regulă ca subcontractori să fugă în viitor de orice colaborare cu firma căreia i s-a reziliat contractul.