Lucian Todea este fondator şi CEO al ITNT (producător al Soft32), furnizor şi distribuitor de conţinut digital, şi este implicat în mod activ în alte proiecte de tehnologie şi web. Lucian este un antreprenor apreciat şi a fost nominalizat printre primii 100 tineri manageri români. În câteva zile, el va participa la How to Web, cea mai importantă conferinţă despre antreprenoriat şi tehnologie din Europa de Sud-Est, şi va face parte din panelul în cadrul căreia se va discuta despre modelele de succes din regiune. Lucian a acordat un interviu ziarului România Liberă şi a vorbit despre Soft32 şi antreprenoriat.
De unde a pornit Soft32.com? De unde a venit ideea?
Soft32.com a pornit în 2001 ca un site adresat pieţei din România pe nume softrom.ro. Din 2003 am renunţat la varianta în limba romana şi am lansat varianta internaţională: soft32.com.
Ideea a venit în timp ce eram student în Bucureşti şi pe fondul faptului că nu exista la acea vreme nici un site românesc dedicat pentru listarea, review-ul şi download-ul de aplicaţii software şi jocuri pentru Windows.
Când a început ascensiunea Soft32.com? A fost un „boom” sau a fost o creştere treptată?
Ascensiunea Soft32 a început odată cu lansarea versiunii în limba engleză, în 2003, şi pentru câţiva ani a fost o creştere accelerată, apoi urmând o perioadă de consolidare şi conservare. Începând cu anul 2011, în urma schimbărilor făcute atât platformei online pe care rulează Soft32, cât şi datorită lansării unor servicii şi produse noi, cum ar fi Soft32 Updater sau Soft32 Downloader, am reluat creşterea accelerată de la început.
Care este cifra de afaceri a companiei ITNT în acest moment şi care este marja de profit?
Consider că, deşi anul 2012 a fost anul cel mai bun din punct de vedere istoric (creşterea fiind undeva în jurul a 9x), cifra de afaceri nu este atât de importantă pe cât este noua direcţie spre care am pornit. Mai exact, în 2012 am lansat (sau urmează să lansam până la sfârşitul lui 2012) Soft32 în pieţele din Germania (soft32.de), Franţa (soft32.fr), Spania (soft32.es) şi Brazilia (soft32.com.br). 2012 a fost un an în care am reinvestit aproape tot extinzându-ne pe alte pieţe şi pregatind câteva produse noi pentru 2013.
Vă aşteptaţi ca această cifră de afaceri să crească în viitorul apropiat?
2013 va fi un an un pic diferit faţă de 2012 în termeni de crestere, un an în care ne propunem să capitalizăm creşterea din 2012, dar şi mai important să ne extindem pe alte pieţe. Pentru 2013 ne propunem să lansăm câteva servicii noi care vor contribui la consolidarea creşterii din 2012 şi vor crea premisele de diversificare pentru viitor.
Anul trecut aţi introdus două noi servicii: Soft32 Updater şi Download manager. Cum au fost afectaţi utilizatorii de aceste schimbări? Aţi avut o creştere a numărului de vizitatori?
Soft32 Updater şi Soft32 Downloader au fost printre principalii factori care au contribuit la creşterea din ultima perioadă. Soft32 Updater a reuşit să adune în câteva luni de la lansare aproximativ 2 milioane de instalări şi ne-a oferit o imagine a pieţei mult mai complexă. Ne propunem pentru 2013 să continuăm dezvoltarea acestei platforme.
Momentan site-ul Soft32.com se clasează pe locul 3 în SUA, după Download.com şi Softonic. Vă aşteptaţi să urcaţi în clasament în viitorul apropiat?
Clasamentele si numerele sunt câteodata (sau pot fi) înşelătoare. Target-urile noastre nu se masoara în locuri într-un clasament şi nici măcar în număr de vizitatori. Bineinţeles că piaţa din US este şi va fi în continuare piaţa cea mai importantă pentru noi şi ne propunem în continuare să creştem pe această piaţă. Cred însă că mai important este să creştem oferta de servicii pe care le putem oferi şi valoarea per utilizator decât numărul utilizatorilor. De asemenea, în afara de US sunt alte pieţe foarte interesante în Europa sau America Latina.
Cât la sută dintre vizitatorii site-ului provin din România? Aveţi în plan popularizarea site-ului în România? Mai există „războiul” dintre Soft32 şi Softpedia?
Sub 2% din traficul de pe Soft32.com provine din România. Din păcate, deşi suntem români, piaţa locală este prea mică şi prea greu de monetizat în forma şi la mărimea actuală ca să o facă atractivă pentru noi. Când aceste lucruri se vor schimba sau vom simţi că începe să exista un potenţial şi pe această piaţă, este evident că vom lua în considerare extinderea în România.
Dintre diversele tipuri de software, care sunt cele mai căutate? Dar cele mai puţin căutate?
Cele mai cautate aplicaţii sunt aplicaţiile de tip media, adică playerele audio şi video, convertoartele video/audio, în general aplicaţile care permit managementul de fişiere media (audio/video/poze). De asemenea sunt foarte populare aplicaţiile de securitate de tip antivirus, privacy şi/sau firewall. Sunt mai puţin cautate aplicaţiile de desktop enhancement (wallpaper, customizare windows sau screeensavere) sau aplicaţiile de personal finance sau mai business, datorită profilului de home user/consumer care în general se regăseşte pe Soft32.
Care sunt planurile de viitor ale companiei dumneavoastră? Vă gândiţi să lansaţi şi alte site-uri?
Ne propunem pentru viitor să lansăm câteva serivcii noi, conexe Soft32, care să ofere vizitatorilor Soft32 mai multe opţiuni şi o experienţă completă în ceea ce priveşte descoperirea, download-ul şi cumpararea de aplicaţii software.
Cum s-a schimbat mediul online odată cu apariţia reţelelor de socializare? Cum s-a schimbat strategia Soft32?
Reţelele sociale la nivelul pieţei de online (şi nu numai) au avut un impact major. Din perspectiva unui pubslisher online de conţinut, am oferit tool-urile necesare pentru distribuirea de informaţie utilizatorilor şi am început de asemenea să avem o prezenţă mai activă pe blogul nostru, cât şi pe diferite alte canale: Facebook, Twitter sau Google +.
Având în vedere numărul de utilizatori de smartphone-uri, vă gândiţi să deschideţi şi un App Store?
Piaţa de mobile şi tablete este o piaţă în expansiune care însă a creat nişte ecosisteme închise sau semi-închise pe partea de distribuţie de aplicatii. Este în continuare o zonă foarte interesantă pentru noi, care însă presupune o altfel de abordare din aproape toate punctele de vedere.
Câţi angajaţi lucrează, în prezent, la site-ul Soft32 şi în ce constă o zi normală de lucru pentru aceştia?
În prezent sunt peste 10 angajaţi full-time care lucrează la biroul nostru din Sibiu, acoperind partea de conţinut, dezvoltare, vânzări şi marketing. Ne aşteptam ca în următoarele luni echipa să crească la peste 15 oameni. Încercăm să internalizăm cât mai mult şi să fim din această privinţă cât mai autonomi. Asta nu înseamnă că ne ferim să colaborăm sau să facem outsourcing atunci când e cazul.
Ce i-aţi sfătui pe tinerii antreprenori care vor să deschidă afaceri în online? Mai există şanse de reuşită pentru noile proiecte?
Nu toată lumea este făcută pentru a fi antreprenor. Asta nu înseamnă că te naşti antreprenor. Se poate învăţa şi te poti pefecţiona. Cred însă că mulţi devin sau vor să fie antreprenori pornind cu nişte aşteptari total greşite. Ca şi antreprenor de exemplu, nu ai angajaţi în sensul general ci tu lucrezi pentru angajaţii tăi 24 de ore pe zi. Iar drumul spre succes e în general o cale bătătorită ani de zile de eşecuri şi încercări.
Care credeţi că este reţeta succesului în online?
Nu cred în reţete şi sfaturi generaliste sau chestii motivaţionale de scurtă durată. Cine caută „reţeta” porneşte cu nişte aşteptări total greşite şi mai bine nu se „apucă” de antreprenoriat. Există nişte valori şi calităţi care se pot regăsi în totaliate sau în diferite combinaţii la mulţi antreprenori: pasiune, încăpăţânare, curiozitate, empatie, perfecţionism, viziune, curaj, inteligenţă etc.
Acest material face parte din seria „Diferenţiază-te şi inovează” despre inovaţia în tehnologie şi este creat împreună cu How to Web, cel mai important eveniment dedicat tehnologiei şi web-ului din Sud-Estul Europei. How to Web 2012 se desfăşoară pe 7-8 noiembrie în Bucureşti şi va aduce împreună peste 800 de participanţi şi 30 de vorbitori internaţionali. Mai multe detalii sunt disponibile pe site-ul conferinţei http://howtoweb.co