Blocarea licitaţiei organizate de Compania de Autostrăzi pentru selectarea unor avocaţi care să o apere în faţa constructorului francez COLAS (autostrada Cernavodă-Medgidia) poate aduce companiei de stat pierderi de 35 milioane euro.
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) ar putea plăti constructorului francez Colas, titularul contractului iniţial de construire a autostrăzii Cernavodă-Medgidia, daune în valoare de 155 milioane lei (35 milioane euro) în urma unei acţiuni iniţiate de acesta în decembrie 2011. Francezii cer daune în faţa instanţelor de arbitraj pentru rezilierea contractului anul trecut.
Deşi a avut aproape un an la dispoziţie pentru selecţia unei societăţi de avocatură care să o apere, Compania de Autostrăzi se află în situaţia ca, la o lună înaintea înfăţişării sale în procesul cu COLAS la Curtea de Arbitraj, 29 octombrie, să nu aibă avocaţii selectaţi.
Anunţul de participare aferent selecţiei avocaţilor a fost publicat de abia în 15 septembrie 2012, documentaţia a fost contestată de trei firme, anume de SCA Raţiu şi Raţiu, SCPA Popovici Niţu şi Asociaţii şi Boştină şi Asociaţii SPRL. CNSC a dat dreptate CNADNR în primul caz, fiind aşteptată pentru săptămâna viitoare o decizie în privinţa celorlalte două licitaţii.
Cine pierde, cine câştigă?
Incapacitatea companiei de a desemna un avocat care să o apere în procesul cu Colas, în urma contestaţiilor depuse de casele de avocatură, este în favoarea constructorului francez.
Pe de altă parte, e de neînţeles inacţiunea CNADNR, care, timp de 11 luni, nu a selectat avocaţii necesari. Întrebat dacă în spatele contestaţiilor caselor de avocatură sau al inacţiunii CNADNR există resorturi ascunse, directorul general CNADNR, Mircea Pop, spune că nu poate face astfel de acuzaţii. El explică întârzierea CNADNR de un an prin faptul că licitaţii pentru selecţia unor avocaţi nu au fost permise de legislaţia în vigoare până de curând, aceasta obligând companiile de stat să se apere cu propriii jurişti. De abia recent un ordin al ministrului Finanţelor, Florin Georgescu, a permis angajarea avocaţilor externi, însă cooptarea acestora este un proces greoi, presupunând şedinţe AGA etc. „Toţi se fereau să aprobe”, spune Mircea Pop.
El afirmă că CNADNR are timpul necesar selecţiei avocaţilor, însă – nu se ştie – s-ar putea ca şi rezultatele licitaţiei să fie contestate, nu doar caietele de sarcini.
De ce cere COLAS despăgubiri?
Contractul de construire a celor 19 kilometri de autostradă dintre Cernavodă şi Medgidia a fost semnat în martie 2009 şi prevedea terminarea lucrărilor în 24 de luni. Valoarea iniţială a fost stabilită la 634 milioane lei. În urma descoperirii unor vestigii arheologice pe traseu, COLAS a cerut modificarea traseului autostrăzii pe 73% din lungime, precum şi lungirea autostrăzii cu un kilometru, fapt pentru care a cerut în plus 141 milioane lei (25% din valoarea iniţială) şi prelungirea contractului cu 18 luni. De aceea, în aprilie 2011 CNADNR a reziliat contractul, acordând terminarea lucrărilor firmei italiene Astaldi, care îl are şi acum în lucru. Tronsonul Cernavodă-Medigidia ar trebui terminat, integral, până la finele acestui an, potrivit contractului semnat cu italienii.