UPDATE: Ministerul Afacerilor Europene confirmă, printr-un comunicat difuzat luni, că României îi vor fi aplicate de către Comisia Europeană corecţii financiare definitive pentru cinci programe operaţionale.
Dacă în cazul Transporturilor măsurile adoptate, menite să ducă la repornirea finanţărilor UE blocate în vară, vor fi clarificate în termen de o lună, în cazul altor programe operaţionale termenul este neclar.
România va propune Comisiei Europene soluţii de îndreptare a neregulilor sesizate pe programele operaţionale, în unele cazuri situaţia fiind mai simplă şi aproape de rezolvare, în timp ce în alte cazuri, cum ar fi cel al pogramului operaţional de dezvoltare a resurselor umane (POSDRU), evoluţiile sunt complexe. In cazul ultimelor există posibilitatea gravă a suspendării acestor programe.
„Pe fiecare program operaţional există un calendar. In cazul Axei 1 de la Transporturi se pot obţine soluţiile şi încheia analiza foarte repede in termen de 30 de zile. Vor fi propuse măsuri reparatorii. Urmează să fie acceptate de CE”, spune Răzvan Cotovelea, secretar de stat în Ministerul Afacerilor Europene.
Procedura a presupus că autoritatea de audit, in cazul Transporturilor aceasta fiind Curtea de Conturi, a făcut propriile verificări, a propus corecţii financiare, discută în prezent măsurile cu autorităţile de management şi va sesiza inclusiv OLAF (Oficiul European de Luptă Antifraudă) – dacă e cazul, după care măsurile se trimit la Bruxelles. Corecţiile financiare pot fi cuprinse între 15% şi 25%, dar există şi pericolul suspendării plăţilor. Odată ce aceste măsuri sunt aprobate, dacă CE nu decide propriile sale controale, atunci reîncepe procedura retrimiterii cererilor de rambursare (blocată în prezent pe toate programele operaţionale).
Situaţia este mai gravă în cazul POSDRU. „Pe POSDRU situaţia este foarte complicată, sperăm să salvăm programul”, spune Cotovelea. Grav ar fi să se ajungă la suspendarea programului, explică el. Potrivit secretarului de stat, există mai multe etape în procedurile interne ale CE, acestea fiind preîntreruprerea, întreruperea şi suspendarea. In cazul POSDRU Cotovelea spune că suntem în prima etapă. Odată intrată in procedura suspendării, repornirea finanţării va fi dificilă. „Este o procedură foarte greoaie, decizia CE de repornite necesitând câteva săptămâni bune”, spune secretarul de stat. El are cele mai multe emoţii în privinţa acestui program.
La finele anului, secetă de bani europeni
Dacă pe unele programe operaţionale, plăţile mai sunt suportate încă de la buget, spre finele anului banii se vor termina, iar statul nu va mai avea de unde să plătească beneficiarii. La programul operaţional de Transporturi în bugetele companiei de autostrăzi sau CFR s-au prevăzut cu titlul de avans sume necesare derulării proiectelor. In măsura in care constructorii nu au ajuns încă să justifice avansurile incasate, bugetele ordonatorilor de credite au încă bani. La epuizarea lor, plăţile vor trebui făcute de la bugetul de stat. „Suntem condiţionaţi de limitele bugetului, adică de deficitul bugetar stabilit cu FMI”, spune secretarul de stat.
El nu poate avansa un termen pentru reînceperea plăţilor de la CE, afirmând că acesta va depinde în mare măsură de ceea ce vor decide oficialii de la Bruxelles.
Plăţile pentru România sunt oprite
Pe durata misiunilor de audit, România nu poate trimite cereri de rambursare CE şi ca urmare Comisia nu are pentru ce să ne dea bani.
Presa a relatat luni că potrivit datelor oficiale de pe situl de e internet al autorităţii de coordonare a instrumentelor structurale – Ministerul Afacerilor Europene, din iulie nu au mai fost făcute plăţi pentru programele de creştere a competitivităţii şi resurse umane. In luna iunie s-au încasat bani doar pentru mediu şi dezvoltare regională. Alocările UE, pentru perioada 2007-2013, pentru cele şase programe blocate sunt de circa 19 miliarde de euro. Până acum, UE a decontat puţin peste 1,8 miliarde de euro.