Un spot publicitar turcesc la şampon, în care apare Adolf Hitler, a provocat furia comunităţilor evreieşti din Turcia şi din străinătate.
Clipul de 12 secunde, dublat în turcă şi cu subtitrare în germană, îl înfăţişează pe Hitler susţinând un discurs în stilul caracteristic şi îndemnând bărbaţii să cumpere un produs care este „un şampon 100% masculin”.
„Dacă nu purtaţi rochia unei femei, nu ar trebui să îi utilizaţi nici şamponul”, spune Hitler în limba turcă, buzele din imagine fiind aproape sincronizate cu vocea care îl dublează.
„Este total inacceptabil ca Hitler, exemplul cel mai izbitor de cruzime şi sălbăticie, să fie utilizat într-o reclamă, cu scopul de a ieşi în evidenţă sau de a suscita interesul”, a declarat sâmbătă comunitatea evreiască din Turcia.
Apare, inevitabil, întrebarea: cine s-ar putea folosi de imaginea lui Hitler în campaniile publicitare?
„Cu excepţia sânilor, Hitler este pivotul cel mai abuzat de către creatori în publicitatea din zilele noastre”, a declarat bloggerul Copyranter, specializat în domeniul publicităţii. Arhitectul nazist al Holocaustului a vândut totul: de la vodca la deodorant. Chiar şi filialele unor companii precum Saatchi&Saatchi şi McCann au sărit în lupta pentru beneficiile datorate imaginii lui Hitler.
Businessinsider.com prezintă unele dintre cele mai celebre postere publicitare care s-au folosit de impactul creat de imaginea lui Hitler pentru a atrage atenţia potenţialilor clienţi.
Creatorul spotului publicitar turcesc, Hulusi Derici, şi-a apărat clipul într-un interviu pentru revista Marketing Turkiye. „Dacă oamenii vorbesc despre publicitatea unui produs, acest lucru face produsul să existe”, a declarat el. „Dacă nu înţeleg gluma, este problema lor”, a adăugat Hulusi Derici.