7.6 C
București
luni, 25 noiembrie 2024
AcasăSpecialMazda3 MPS. Road Runner îmblânzit

Mazda3 MPS. Road Runner îmblânzit

Noua Mazda3 MPS trebuie să respecte o tradiţie conform căreia e cea mai greu de stăpânit din clasă, numai bună pentru derapaje şi recuperări la limită. Mai puternică şi mai rapidă decât precedenta generaţie, este însă noua Mazda3 MPS şi mai controlabilă, pe o piaţă care a cam renunţat la nebunii?

Semnele unei maturizări sunt omniprezente: dacă fostul MPS nu diferea prea tare de Mazda3 standard, luând foarte multă lume prin surprindere cu acceleraţiile sale fulgerătoare, actuala generaţie strigă sus şi tare că ceva malefic se întâmplă sub capotă, ba chiar şi pe dedesubt.

Avem aşadar o imagine foarte sport: grila este supradimensionată, jantele au 18 inch, pe capotă tronează o uriaşă priză de aer, apar praguri sport iar în spate evacuarea dublă şi eleronul de deasupra lunetei arată clar cu ce avem de-a face.

La interior, pedalierul de aluminiu, schimbătorul cu cursă scurtă şi scaunele cu susţinere laterală pronunţată te pun într-o atmosferă pur sportivă din care lipseşte, din păcate, volanul cu partea de jos teşită, o scăpare greu de înţeles la echiparea standard.

Armăsar îmblânzit

Mai corect ar fi „herghelie îmblânzită”, căci Mazda3 MPS are sub capotă un motor de 2.3 litri DISI (injecţie directă de benzină) care dezvoltă nu mai puţin de 260 de cai! Dacă la generaţia precedentă herghelia era aruncată de-a valma pe puntea faţă iar volanul îţi juca permanent în mâini din această cauză, acum avem un diferenţial cu alunecare limitată bine calibrat, care ţine sub control cuplul de 380 Nm dezvoltat de MPS la 3.000 de ture. Rezultatul este extrem de plăcut, căci acum te poţi bucura de maşină fără a te preocupa mereu cu privire la păstrarea maşinii pe şosea.

Iar bucuria e mare, căci 0-100km/h se fac în 6,1 secunde (un timp bun pentru un hot hatch, chiar dacă MPS nu e cea mai rapidă din segment), iar viteza maximă este de 250km/h. Motorul urcă repede în ture, astfel că sprinturile pe distanţele scurte dintre acele de păr de la Poiana Braşov s-au făcut rapid, iar maşina stă ascultătoare în viraje, atât timp cât nu exagerezi. Şi asta face parte din distracţie, căci pentru asta îţi şi iei un MPS, pentru capacitatea de a se transforma instant dintr-o maşină normală într-o nebunie motorizată.

Atent cu pasagerii

Interesant este că poţi folosi această maşină şi pentru deplasările zilnice, eventual chiar ale familiei, căci interiorul rămâne unul bine împărţit şi dotat, atât cu locuri de stocare cât şi cu cele utile în mod obişnuit pentru traiul zilnic. Suspensiile sunt sport, într-adevăr, iar asta înseamnă că vei trece cu mai mare atenţie peste şinele de tramvai şi prin gropi, însă nu vei rămâne nici rupt de spate aşa cum se întâmplă la unii dintre concurenţi.

Confortul sonor este surprinzător de ridicat, având în vedere evacuarea dublă din spate – aceasta este chiar prea silenţioasă având în vedere scopul maşinii, zgomotul pătrunzând în habitaclu doar la turaţii mari. Dar şi când pătrunde! În restul timpului, te vei delecta cu sistemul audio Bose Surround, sau cu liniştea unui interior bine asamblat, cu materiale de calitate şi un design tineresc, modern.

În spate ai cam puţin spaţiu pentru picioare şi cap, iar printre minusurile maşinii se numără şi scaunele cam tari, în care rişti să amorţeşti la drum lung, precum şi climatizarea care e mai lentă de felul ei. Ambreiajul tare face parte însă din personalitatea sport a maşinii, aşadar şoferul să nu se plângă că trebuie să muncească mai mult în traficul aglomerat din oraş!

Consumul de 9,7% este în acord cu performanţele maşinii, însă rămâne în urma adversarilor direcţi. În schimb, o Mazda3 MPS costă 29.590 de euro cu TVA inclusă (se scad 2.000 de euro din acest preţ în oferta curentă), un preţ aflat în zona mediană a segmentului. În aceşti bani, primeşti un Road Runner pe care poţi în sfârşit să-l controlezi, precum şi foarte multă distracţie pură. 

Mazda3 MPS 2.3i DISI Turbo

Text Box:   Cilindree: 2261 cmc

Text Box:  Putere nominală: 191 KW (260 CP) / 5.500 rpm

Text Box:  Cuplu maxim, 380 Nm / 3.000 rpm

Text Box:  Acceleraţie, 0-100 km/h               6,1 sec

Text Box:  Viteză maximă, km/h:               250

Text Box:  Consum mixt, urban, extraurban: 9,6, 13,5, 7,5%

Text Box:  Lungime, lăţime, înălţime: 4.460 mm, 1.755 mm, 1.470 mm

Text Box:  Greutate 1.280 kg

Text Box:  Transmisie: M6+1; 4×2 diferenţial cu alunecare limitată pe puntea faţă

Text Box:  Volum rezervor: 55 litri

Text Box:  Volum portbagaj: 300 litri

Adrian Mihaltianu
Adrian Mihaltianu
Adrian Mihaltianu, redactor-sef www.drive-test.ro
Cele mai citite

Reacția Kremlinului la succesul lui Călin Georgescu în alegerile prezidențiale din România

Kremlinul a avut o reacție rezervată după ce Călin Georgescu, un candidat prorus, a obținut cel mai mare număr de voturi în primul tur...

Mircea Geoană se retrage din politică: Cred că trebuie să îţi pui ghetele în cui, într-un anumit moment

Geoană a subliniat că votul exprimat reflectă o "furie" împotriva sistemului actual de partide Candidatul independent la alegerile prezidențiale, Mircea Geoană, a reacționat duminică seară...

Procurorii sud-coreeni cer pedeapsă cu închisoarea pentru liderul Samsung, într-un dosar controversat

Președintele grupului Samsung Electronics Co., Lee Jae-yong, se confruntă cu o cerere de condamnare la cinci ani de închisoare, formulată de procurorii sud-coreeni în...
Ultima oră
Pe aceeași temă