„2011 nu a fost un an profitabil pentru Carpatair”, potrivit preşedintelui Nicolae Petrov. Cauza principală fiind „concurenţa neloială, subvenţionată”.
Acesta a precizat că compania a fost nevoită să reducă preţurile cu 20% – „o chestie nesănătoasă, fiind vorba de preţuri de dumping”.
Nicolae Petrov a declarat că „succesul pe care Wizz Air îl trâmbiţează în România se bazează pe ajutor de stat” şi că Wizz Air „nu este agent economic românesc şi nu plăteşte impozit şi nici nu crează locuri de muncă”.
„Carpatair a înregistrat anul trecut o pierdere de 4,8 milioane de euro, în scădere de la 9,2 milioane de euro in 2009”, a precizat Nicolae Petrov.
De asemenea, el a mai spus că în primele 10 luni ale acestui an a fost înregistrată o creştere de 10% a numărului de pasageri, faţă de anul trecut şi se aşteaptă o creştere a cifrei de afaceri cu 5%.
La Aeroportul Timişoara, Comisia Europeană a deschis în luna mai o investigaţie la sesizarea Carpatair cu privire la relaţiile contractuale dintre aerogară şi Wizz Air, respectiv un contract de marketing încheiat în 2008 şi neplata unor taxe de aeroport în valoare de 2,6 milioane de euro, precum şi reduceri suplimentare de 72% până la 85% la toate taxele de aeroport pentru aeronavele de mare capacitate.
Pe minus, dar cu hangar nou
Compania aeriană Carpatair plănuieşte să investească aproximativ 15 milioane de euro, peste 2-3 ani, într-un hangar în care ar urma să fie efectuate reparaţii la avioane. Hangarul ar putea adăposti simultan patru aeronave de mari dimensiuni precum Airbus şi Boeing sau cinci-şase aeronave regionale Saab sau Fokker, potrivit preşedintelui Carpatair Nicolae Petrov.
Compania mai are o astfel de unitate în Timişoara care are o capacitate de numai două aeronave.
Noul hangar ar fi gata în aproximativ patru ani, fiind nevoie de circa 18 luni pentru pregătirea acestuia. Nicolae Petrov a declarat că „finanţarea va fi prin surse proprii si credite”.
Carpatair a investit circa un milion de euro in hangarul de la Timişoara iar în prezent acolo lucrează 90 de persoane. Hangarul adăposteşte piese de circa 5 milioane de euro, printre care şi motoare de rezervă pentru avioanele Saab şi Fokker. Nicolae Petrov a declarat că ar putea fi încheiat un parteneriat cu o companie elveţiană pentru a efectua lucrări de întreţinere la aeronave.
„Suntem în discuţii cu o companie din Elveţia, care operează avioane Saab-2000, să le efectuăm întreţinerea. Până acum nu am avut spatiu pentru ca aveam o flotă mai mare. De acum vom face reparaţii şi la avioanele altor companii din străinătate”, a declarat preşedintele companiei.
Nicolae Petrov a declarat că ar putea reduce la jumătate preţul manoperei, care este de 100 euro pe oră la alte companii din Uniunea Europeană. Potrivit acestuia, o lucrare de întreţinere poate să coste chiar şi 1.000.000 de euro la avioanele Boeing şi 600.000 de euro pentru avioanele Saab-200 şi Fokker.
Vrei să fii pilot?
O altă afacere a companiei Carpatair este şcoala de zbor „Carpatair Flight Training”. O licenţă de zbor costă aproximativ 45.000 de euro iar cursurile durează doi ani.
„După obtinerea licenţei poţi merge la orice companie aeriană unde vei face calificarea pentru un tip de aeronavă. La Carpatair pentru avioanele Saab, Fokker calificarea costă încă 30.000 euro”, a declarat Nicolae Petrov.
În prezent, 19 studenţi români urmează cursurile şcolii de zbor, însă, potrivit preşedintelui Carpatair, au absolvit şi studenţi străini, existând posibilitatea de a face cursurile în limba engleză.
Pentru o cât mai bună pregătire a viitorilor piloţi, şcoala este dotată cu un simulator de zbor, care a costat 500.000 de dolari.