13.9 C
București
duminică, 29 septembrie 2024
AcasăSpecialMetrorex sapă tunel prin buget

Metrorex sapă tunel prin buget

Compania de la Transporturi este parazitată de numeroase contracte oneroase privitoare la publicitatea în staţii, furnizare de energie şi reparaţii material rulant.

Societatea Comercială de Transport cu Metroul Bucureşti – Metrorex nu reuşeşte nici măcar cu sub­venţiile substanţiale acordate de stat să se menţină financiar pe linia de plutire. Potrivit bilanţului depus pentru 2010 la Ministerul Finanţelor, Metrorex a avut venituri de 549 milioane lei şi cheltuieli de 600 milioane lei, pierderea fiind de aproximativ 50 milioane lei.

Transportul de pasageri în subteran este însă subvenţionat, iar veniturile menţionate mai sus includ şi aceste subvenţii.

Subvenţia este la fel ca şi la Londra

Bugetul societăţii comerciale pe 2011 prevede că din veniturile totale, de 570 milioane lei, cele din producţia vândută (adică biletele vândute de Metrorex) sunt de 152 milioane lei. Diferenţa de 349 milioane lei este reprezentată de către sub­venţiile primite de la stat. Luând în calcul că în 2010 societatea a efectuat 177 milioane călătorii, rezultă că pentru fiecare dintre acestea statul a dat Metrorex câte doi lei. Autoritatea londoneză de transport „Transport for London” – TFL primeşte de la primărie, anual, aproximativ un miliard de lire sterline pentru trei miliarde de călătorii înregistrate anual. TFL gestionează şi transportul de suprafaţă. În Marea Britanie subvenţia pe călătorie este 30 pence, adică aproximativ egală cu cea de la Bucureşti.

Contractele băieţilor deştepţi

Nici un ministru al Transporturilor de până în prezent nu s-a atins vreodată de o bună parte din contractele dezavantajoase moştenite de către companie, în principal din perioada fostului ministru al Transporturilor, Miron Mitrea.

Înainte de 2005, societatea a semnat cu firma franceză Alstom un contract scump de întreţinere a garniturilor de metrou, deşi o bună parte a acestora tocmai fuseseră cumpărate, fiind în garanţie.

De-abia acum două luni ministerul Transporturilor a anunţat introducerea unui nou tarifar la lucrările făcute de Alstom în urma cărora se prognozează economii de 83 milioane lei. Potrivit bugetului pe 2011, contractul lui Alstom presupunea cheltuieli pe acest an de 120 milioane lei.

Publicitatea în spaţiile de metrou este un alt contract „sacru”, de care ministrul nu îndrăzneşte să se atingă.

Exploatarea afacerii se face pe baza unui contract de asociere semnat cu firma Sindomet -care se pretinde a fi a sindicatelor. Grosul veniturilor revin primei firme, iar ea negociază contractele de închiriere, încasează banii, în timp ce compania de stat nu are practic nici un control asupra banilor încasaţi.

Alimentarea cu energie electrică este o altă gaură neagră, bănoasă însă pentru firmele care vând societăţii energia electrică necesară. Metrorex este unul dintre cei mai mari consumatori din Bucureşti, cu 180.000 MWh anual. În vara acestui an Metrorex a cumpărat energie de la firma Petprod deţinută de Jack Cutişteanu la un preţ de 303 lei MWh, în condiţiile în care preţul mediu pe bursa energiei -OPCOM era de 170 lei /MWh.

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Valea Oltului, închisă din nou în reprize

Tronsoanele vizate sunt între Râmnicu Vâlcea și Sibiu, pe DN7 Trei tronsoane vor fi afectate de lucrări de stabilizare a versanților și de îndepărtare a...

Șoferiță de 25 de ani, decedată într-un accident cumplit

O şoferiţă în vârstă de 25 de ani a murit, în noaptea de sâmbătă spre duminică, în Târgovişte, după ce a pierdut controlul asupra...

Primăria București organizează o licitație pentru un împrumut de 69,6 milioane lei

ING Bank România, BRD - Groupe Societe Generale, UniCredit Bank România și Raiffeisen Bank România participă la licitația organizată de Primăria Municipiului București (PMB)...
Ultima oră
Pe aceeași temă