13.9 C
București
duminică, 29 septembrie 2024
AcasăSpecialLegea PPP - Profit Pentru Partid

Legea PPP – Profit Pentru Partid

Deoarece nu dă bani din buzunarul propriu, ci doar din cel al amărâtului de contribuabil român care, deh, este îngăduitor cu orice nouă taxă pusă de stat, Guvernul a decis ca preţul autostrăzilor în concesiune, dar şi a altor parteneriate public-privat să poată creşte cu până la 50% în situaţii „excepţionale” şi „imprevizibile”.

In timp ce unele ţări nici nu vor să audă de concesiune (Suedia, Germania), iar alte în ţări există acuze publice de mistificare şi supraevaluare a aşa ziselor avantaje obţinute de stat prin construirea în concesiune a unei autostrăzi, guvernul român dă spre ştiinţă că este dispus să  lase violate interesele statului de către orice investitor într-un PPP care ar veni cu bani, dar care ar cere în schimb să i se şi majoreze contractul cu 50%.

Ca să fie clar, pentru stat este la fel de avantajos să realizeze o autostradă în concesiune, pe cât de avantajos este pentru noi să ne cumpărăm un apartament pe baza unui credit ipotecar.

Contează dobânda la care ne împrumutăm, care e preţul pe piaţă la un moment dat, ce facem cu proprietatea achiziţionată prin credit, unde e aceasta amplasată, cât de multă nevoie avem de ea sau dacă vom avea şi resursele necesare finanţării acesteia. Nu oricând, oricum şi orice reprezintă o investiţie bună care să merite să ne punem pielea la bătaie 30 de ani.

Revenind la problema celor 50% şi judecând după majorările acordate până în prezent de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale s-ar părea că în interiorul acesteia totul se desfăşoară sub semnul excepţionalului şi imprevizibilului, elemente invocate la umflarea contractelor. Regii asfaltului primesc dintr-un condei sume suplimentare prin acte adiţionale, egale cu cele atrase la bugetul de stat prin tăierea pensiilor, salariilor bugetarilor sau a subvenţiilor.

Toate tronsoanele centurii Bucureşti au suferit până în prezent astfel de majorări, unele chiar înainte de începerea lucrărilor. Una peste alta preţul centurii Sibiu sau a celei a Clujului s-au dublat după începerea lucrărilor pe baza situaţiilor excepţionale dar şi a claimurilor cerute de constructori.

Schema este simplă. La licitaţie se prezintă câte un rege al asfaltului român sau străin, acesta vine cu un preţ de dumping, câştigă licitaţia , după care aduce preţul lucrărilor spre cel real, dacă nu îl şi umflă, cerând majorarea preţului. In final el obţine profituri de 30%, Boc zâmbeşte fericit tăind panglica iar românii creduli afirmă că Guvernul „face”, chiar dacă îşi întorc buzunarele pe dos.

Cele mai citite

Extrema dreaptă din Austria, dată câștigătoare a alegerilor parlamentare

Extrema dreaptă din Austria se îndreaptă spre un succes istoric în alegerile parlamentare de duminică din Austria, conform primelor estimări care au fost publicate...

Băncile din UE dezvoltă Wero, un sistem de plăți alternativ pentru a reduce dependența de Visa și Mastercard

Cele mai mari bănci din Uniunea Europeană au colaborat în secret timp de mai mulți ani pentru a dezvolta un nou sistem de plăți...

Soarele, partener de afaceri: A demarat Programul Casa Verde Panouri Fotovoltaice

Administraţia Fondului pentru Mediu lansează sesiunea de înscriere cu un buget record de aproximativ două miliarde de lei. Fondurile alocate primei etape a programului, pentru...
Ultima oră
Pe aceeași temă