19.3 C
București
sâmbătă, 28 septembrie 2024
AcasăSpecialNavele cu zbaturi, „comorile" turismului pe Dunăre

Navele cu zbaturi, „comorile” turismului pe Dunăre

 

Nava-tezaur „Republica” va fi reparată şi restaurată, Primăria Tulcea dorind să o pună la dispoziţia turiştilor şi pentru croaziere în Delta Dunării.

Nava cu zbaturi „Republica”, va acosta pe 20 octombrie la Şantierul Naval Brăila pentru a fi expertizată de Autoritatea Navală Română,  pentru emiterea avizului de reparaţii. În prezent sunt derulate procedurile de selectare a firmei care va proiecta şi executa reparaţiile corpului navei, ce vor costa 1,4 milioane lei, fiind finanţate de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului. În timpul reparaţiilor, vor fi evaluate şi lucrările de restaurare necesare pentru utilizarea navei în scop turistic. „Am avut o discuţie cu specialiştii constănţeni care mi-au dat asigurări că ne vor sprijini dacă vom intenţiona să organizăm pe navă un muzeu al istoriei navigaţiei pe Dunărea fluvială. Vrem în acelaşi timp să oferim posibilitatea de a se face şi croaziere pe Dunăre cu această navă”, a declarat primarul Tulcei, Constantin Hogea.

„Republica” este printre puţinele nave cu zbaturi salvate de autorităţile române, fiind inclusă din 2003 în Categoria Tezaur a Patrimoniului Cultural Naţional. Nava a fost construită în 1883 la Şantierul Naval din Linz, Austria. Au fost construite 3 nave identice, „Hansburg”, „Csobanc”, ce avea să devină „Republica” şi „Austria”, intrată în flota românească sub numele „Anghel Saligny”. Maşina cu aburi avea o putere de 550 CP. În primul război mondial, „Republica” a fost „navă – amiral” a Marinei Militare de la Dunăre, iar în al doilea război mondial a participat la mai multe operaţiuni. La bordul navei au urcat generalul von Mackensen, comandantul frontului austro-ungar în timpul Primului Război Mondial şi amiralul Wulf, comandantul „Donau Flotile” a Marinei Austro-Ungare. A fost rechiziţionată de ruşi, apoi restituită şi rebotezată „Republica”, redevenind navă amiral la Dunăre. În 1956, pe nava ancorată la Km 595 a avut loc o întâlnire de taină a lui Gheorghiu Dej cu liderul iugoslav Iosip Broz Tito. Din anii 70, a devenit navă de pasageri pe braţele Sulina şi Sfântu Gheorghe.

La Paris s-ar face programări cu câteva luni înainte

Alte nave cu zbaturi au fost distruse. Pe 26.07.2010, nava „Cetatea”, construită în 1903 la Turnu Severin, fosta navă hidrografică a Comisiei Europene a Dunării, a fost vândută de AFDJ Galaţi la fier vechi, pentru 7.903 euro. Nava „Anghel Saligny”, fostă „Austria”, a navigat 50 de ani pe Dunăre, făcând curse de pasageri pe relaţia Brăila-Galaţi-Tulcea. În anii 70 a devenit braserie plutitoare la Faleza Dunării din Galaţi. După ce pe navă s-a produs un incendiu, a fost tăiată la fier vechi. La Galaţi navighează „Tudor Vladimirescu”, iar la Brăila nava „Borcea”, inclusă şi ea în categoria Tezaur. În 2009, mai mulţi profesori universitari din Franţa, Italia, Spania şi Grecia, au fost încântaţi să călătorească cu nava „Borcea”. „E uimitor să vezi o astfel de navă funcţionând. La Paris, în Musee de la Marine, există două machete reprezentând nave cu zbaturi. Dacă ar exista o astfel de navă pe Sena, la noi, cred că s-ar face programări cu câteva luni înainte pentru a prinde o plimbare cu ea”, declara atunci prof . Pascal Dauthieux.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă