Salonul Auto de la Frankfurt nu a mai impresionat ca altădată printr-o abundenţă de concepte extravagante, cât mai ales prin pragmatismul afişat de producătorii auto: concepte care pot fi transpuse rapid în producţie, noi generaţii ale unor modele deja consacrate, destule maşini hibride şi electrice dar mai ales noi versiuni ale actualelor modele cu succes de piaţă uşor de prognozat.
Iată totuşi trei concepte care anunţă maşinile de serie ale viitorilor ani pentru mărci majore prezente pe piaţa europeană.
Ford Evos: Kinetic Design 2.0
Ford şi-a înnoit complet gama de automobile şi trece acum la un nou ciclu de producţie, unul care va sta sub influenţa versiunii 2.0 a limbajului de design Kinetic, prezentat pentru prima dată în 2005, pe Iosis Concept. O versiune caracterizată printr-o evoluţie – nu o revoluţie – a liniilor actuale ale maşinilor Ford, care pune accentul pe dinamică, pe forţă şi pe agresivitate. Kinetic 2.0 ar putea însemna, judecând după cum arată conceptul Evos, o transformare completă a calandrului modelelor Ford dinspre o zonă clasică spre una demnă de deceniul II al secolului XXI.
Evos are forma unui coupé 2+2 şi nu prefigurează vreun model viitor anume în gama mărcii, ci doar va servi ca sursă de inspiraţie pentru modul în care vor arăta modelele Ford în viitorul apropiat. Lung cât un Focus şi lat cât un Mondeo, Evos ar avea o stabilitate de invidiat, precum şi un spaţiu uriaş pentru pasagerii unei maşini compacte. Unele dintre soluţiile tehnice folosite la interiorul conceptului (ceasuri de bord digitale, ecranul central cu touchscreen etc.) vor fi preluate în echipările superioare ale viitoarelor modele, în timp ce elementele de design cum ar fi farurile extrem de înguste cu LED vor fi adoptate doar pe anumite modele Ford, cel mai probabil pe Focus şi Mondeo. Calandrul cu două grile trapezoidale în oglindă şi proiectoare de ceaţă proeminente ar urma să fie declinat însă pe întreaga gamă începând din 2013.
Volvo You Concept: revoluţia suedeză
Volvo doreşte să iasă din zona de mijloc dintre mărcile de volum şi cele premium şi să urce în sfârşit acolo unde îi este de fapt locul, şi anume în segmentul de lux, cel puţin prin modelul de top. Are şi tehnologia necesară, dar şi filosofia potrivită pentru a se bate de la egal la egal cu greii acestui domeniu, iar conceptul Volvo You prezentat la Frankfurt dovedeşte că marca este mai aproape de ziua lansării unui sedan de lux veritabil decât ar crede unii.
Cu o parte frontală complet diferită de ceea ce vedem pe actualele Volvo, dar care duce cu gândul la modelele PV din anii 1950, cu o linie generală de coupé în patru uşi (acestea se deschid ca la modelele Rolls Royce, în sens opus), Volvo You şochează mai ales prin gadgeturile din habitaclu: există două ecrane tactile situate pe bord şi între scaunele faţă, informaţiile vitale sunt afişate pe parbriz, iar volanul din lemn şi piele are integrate padele de aluminiu cu ecrane tactile încorporate! Ecranul central se activează atunci când şoferul priveşte spre el, datorită unui sistem de detecţie a ochilor acestuia, iar anumite funcţii ale sale cum ar fi navigarea pe Internet îi sunt accesibile doar pasagerului.
Sistemul audio va folosi o tehnologie complet nouă numită FreshAir, cu un subwoofer care utilizează aerul din afara maşinii pentru a oferi un sunet rafinat, iar toate suprafeţele din interior sunt căptuşite cu piele fină sau materiale moi la atingere şi minimale ca design, în bunul stil al casei de design Georg Jensen, care a inspirat conceptul. Peste 2 ani vom vedea cât anume din acest lux va fi oferit pe maşinile de serie Volvo.
SEAT IBL Concept
Designul modelelor viitoare SEAT este anunţat deja de conceptul IBL prezentat la Frankfurt: linii fluide, mai degrabă germane decât spaniole, un calandru elegant şi o alură de coupe în patru uşi – siluetă atât de dorită şi apreciată astăzi încât toate mărcile tind să utilizeze acest design. Versiunea SEAT este însă una echilibrată, din lateral maşina aducând aminte de proporţiile automobilelor Audi.
IBL demonstrează că berlinele sportive vor continua să facă parte din arsenalul SEAT, însă nici el nu este precursorul vreunui model de serie, ci doar un concept care ne explică în ce fel vor arăta modelele SEAT de peste câţiva ani. Dacă este să judecăm după ce s-a prezentat în Germania, marca va pune accent mai degrabă pe subtilitate, pe sugerarea puterii şi pe minimalism decât pe un stil flamboaiant sau agresiv.
Interiorul este în acord cu filosofia sportivă a mărcii: cockpitul este orientat spre şofer, informaţiile pot fi prezentate digital sau analog pe ecranele multimedia, iar ambianţa luminoasă la bord se schimbă în funcţie de unul dintre cele trei setări ale stilului de conducere al maşinii: Sport, Travel sau Efficiency. Navigaţia include informaţii din Google Maps, iar funcţiile multimedia sunt controlate cu ajutorul padelelor de pe spiţele volanului. În fine, SEAT afirmă că a conceput un nou sistem de ventilaţie, care utilizează suprafaţa superioară a cockpitului pentru a facilita aerisirea maşinii fără a mai fi curent. Tot în 2013 vom vedea primele modele inspirate de acest concept.