Noii bogaţi ai Chinei, milionari şi miliardari, iubesc produsele de lux – poşete importate din Franţa, maşini sport din Italia – şi cel mai mult iubesc să îşi etaleze semnele bogăţiei, spre disperarea liderilor comunişti.
Frenezia achiziţiilor produselor caselor de lux din Occident a noilor bogaţi ai Chinei pare să dea dureri de cap liderilor comunişti. După ce trei decenii au cerut cetăţenilor să se îmbogăţească, acum se confruntă cu o nemul-ţumire la nivel naţional provocată de prăpastia socială creată. Pentru a calma situaţia, oficialii vorbesc despre o bunăstare sigură şi mai bine distribuită şi cum să devii bogat, scrie Washington Post.
Economia globală cunoaşte o criză, iar China caută să accelereze tranziţia spre un model de creştere axat pe consum şi liderii de la Beijing văd articolele de lux ca o sursă de venituri lucrative. Numeroşi chinezi cumpără acum produse de lux în Hong Kong sau în străinătate pentru a evita taxele mari din China, aşa că liderii dezbat o trecere la tarife reduse pentru a încuraja consumatorii să cumpere „de acasă”. Analiştii şi media arată că guvernul nu este dispus să ia noile măsuri pentru a susţine populaţia care îşi poate permite să cumpere la preţuri prohibite noi poşete Hermes sau maşini Ferrari şi întârzie să decidă tăierea tarifelor. „Guvernul se confruntă cu un conflict”, susţine un reprezentant al Asociaţiei mondiale de lux din China, estimând că „nu doreşte să promoveze luxul pentru că există oameni supăraţi că nu îşi pot permite astfel de produse. În acelaşi timp, guvernul nu doreşte să limiteze produsele de lux pentru că fac bine economiei. Guver-nanţii sunt deci confruntaţi cu o dilemă”.
Într-o perioadă în care Europa sau SUA sunt confruntate cu o stagnare economică, China a devenit o piaţă imensă a produselor de lux şi, potrivit statisticilor, în 2015 va reprezenta 20% din toate vânzările articolelor de lux din lume. Pentru că tendinţa noilor super bogaţi ai Chinei este de a arăta cât de mulţi bani au.
Shanghai, clubul miliardarilor
Bentley a vândut în acest an în China mai multe maşini decât în Marea Britanie, piaţa chineză reprezentând 25% din vânzările totale, iar Mercedes Benz a deschis, în iulie, un nou birou de design la Beijing. Asociaţia mondială de lux arată că piaţa produselor de lux în China a crescut cu 20% în 2011 şi nu dă semne de încetinire. „Este singura ţară unde consumul articolelor de lux este în creştere de la an la an”.
În urmă cu trei decenii, nimeni nu era bogat în China. În pofida crizei, miliardarii chinezi nu au fost nicicând atât de numeroşi. „În Shanghai facem bani. Asta este materia primă şi ultimă”. Descrierea nu aparţine oraşului anului 2011, cel a zgârie-norilor din Pudong, ci anului 1922. Aşa descria Albert Londres oraşul cosmopolit de la acea vreme. Astăzi banii nu mai sunt apanajul marilor bănci occidentale „asemănătoare catedralelor” sau traficanţilor de opium, cum era teribilul Du Yue sheng, liderul Gangului Verde şi naşul oraşului. Marile averi din noua Chină, în marea lor majoritate, provine din afaceri imobiliare şi bursă. Dar, chiar dacă oamenii de afaceri s-au schimbat mult, Shanghai a rămas cel mai bogat oraş al Chinei. Astăzi oraşul-port găzduieşte marile averi chineze, foarte numeroase. Anii nebuni ai creşterii cu două cifre au fost mană pentru noii bogaţi ai Imperiului de Mijloc. Surprinzător, criza mondială nu a oprit această incredibilă extindere a clubului miliardarilor chinezi.
Pasiunea pentru maşini de lux
China a devenit motorul vânzărilor de maşini de lux high class şi chinezii se bat pe modelele cele mai scumpe ale celor mai prestigioase mărci. La Salonul Automobilului de la Shanghai a fost busculadă pentru achizi-ţionarea ultimelor modele prezentate. Aston Martin, fabricantul britanic, a declarat că cinci modele One-77, concepute pentru piaţa chineză, au fost comandate chiar înaintea deschiderii Salonului. Vândută cu 47 milioane yuani (5 milioane euro), această maşină a fost produsă în ediţie ultra-limitată, 77 exemplare.
Wang Jian, care lucrează pentru departamentul marketing al Daimler-Maybach, a anunţat că două vehicule ediţie specială „Shanghai 2011″, concepute special pentru acest eveniment, au fost cumpărate chiar în ziua deschiderii. Preţul unui Maybach 62 S ediţie „Shanghai 2011″ – o bagatelă de 13,88 milioane yuani (1,48 milioane euro).
Potrivit unui expert al pieţei auto din Beijing, consumatorii chinezi adoră să-şi etaleze bogăţia cumpărând produse de lux high class sau să le cumpere înaintea tuturor”, iar China este una dintre primele pieţe pentru mărcile auto de lux, la acelaşi nivel ca SUA. Stephan Winkelmann, pdg la Lamborghini, a confirmat că China va deveni prima piaţă a mărcii italiene în acest an după ce vânzările s-au triplat între 2009 şi 2010. În urmă cu doi ani, Lamborghini a vândut „doar” 72 de exemplare şi acum trebuie să înmulţim cu trei. La Salonul auto de la Beijing de anul trecut, fabricantul italian a prezentat o ediţie limitată a Murcielago LP 670-4 Super Veloce, special pentru piaţa chineză. Cele zece vehicule s-au vândut într-o săptămână cu 8 milioane yuani exemplarul. Acum, la Shanghai a apărut un nou model în ediţie limitată – Gallardo LP 550-2 Tricolore.
Din ce în ce mai mulţi milionari chinezi, dornici să-şi arate bogăţia, cer constructorilor să le vândă modele unice, cum a fost cazul unei maşini Infiniti G37 (Nissan), acoperită cu aur, şi care a fost vândută în oraşul Nankin.
La Salonul Automobile International de la Qingdao 2011 constructorul de maşini de lux General Motors a expus pentru public un Cadillac CTS Coupe acoperit cu 350.000 cristale Swarovski.
Noul consumator
Dacă în trecut consumatorul chinez era în jur de 40 de ani şi cheltuielile sale erau legate de cultura cadourilor pentru apropiaţi, inclusiv a doua femeie, amanta, astăzi este clasa tinerilor între 18-30 de ani care cheltuieşte pe produse de marcă. Dacă în Japonia sau în Occident persoanele de 40-70 de ani sunt principalele „ţinte” ale consumului, în China sunt tinerii între 20-40 ani.
O clasă emergentă tânără care are nevoie să-şi afirme statutul social şi care este motorul creşterii vânzărilor mărcilor prestigioase cum ar fi Louis Vuitton, Chanel, Gucci, Hermes, Dior (clasificate în ordinea preferinţelor chinezilor). A crescut şi numărul turiştilor în străinătate, Europa fiind destinaţia inter-naţională favorită. Este vorba adesea de voiaje-shopping care le permite să cumpere produse de lux fără taxe. La rândul lor, firmele de lux se înghesuie să intre pe piaţa chineză, o piaţă promiţătoare cu evoluţie constant pozitivă.
China reprezintă deja 18% din vânzările Gucci şi 11% din cifra de afaceri a Hermes. Louis Vuitton şi-a prezentat bilanţul anului 2010 cu o creştere de 73% a beneficiilor nete (cu o cifră de afaceri de peste 20 miliarde euro) în plină perioadă de recesiune. Pentru pdg-ul său, Bernard Arnault, este un an extraordinar explicat prin penetrarea mărcii pe piaţa chineză şi asiatică în general.
La shopping în SUA
Potrivit ultimelor statistici, peste o mie de chinezi vin în SUA pentru turism şi pentru a cheltui în medie 6.000 de dolari. La New York, 95% din timp şi-l petrec pentru cumpărături şi pentru a se bucura de gastronomia americană, spre bucuria comer-cianţilor newyorkezi.
Studii ale cotidianului Wenhui Pao din Hong Kong arată că trei ţări de află pe primele locuri din lume în ce priveşte consumul produselor de lux. În ordine – Japonia, China şi SUA. China, cu un total de 8,6 miliarde dolari consacraţi achiziţiilor articolelor de lux , a depăşit pentru prima oară SUA, intrând pe locul doi. Ceea a ce reflectă aplecarea noilor îmbogăţiţi chinezi pentru orice este de lux şi pentru un consum ostentativ.
Amantă şi cadouri
Un adevărat om de afaceri trebuie să aibă o amantă şi să-i ofere cadouri foarte scumpe. O geantă Louis Vuitton este un cadou ideal al unui bărbat penru amanta sa. În China, un fenomen foarte special este „ernai” – a doua femeie, amanta. Bărbaţii bogaţi au toţi amante, tinere frumoase pe care le acoperă cu cadouri. Maşini de lux, bijuterii şi genţi Vuitton. Aceste frumuseţi asigură ele însele o mare parte a cererii produselor de lux din China. Pentru ele, bogaţii oameni de afaceri şi guvernamentalii nu precupeţesc nici un sacrificiu şi oferă un cadou de top – geanta Louis Vuitton.
În China continentală, cultura cadoului, în special la întâlnirile de afaceri, joacă un rol important în consumul produselor de lux. Circa 28% din consumatori declară că au cumpărat cadouri pentru partenerii de afaceri şi tot atâţia declară că au achiziţionat cadouri de lux pentru prieteni. Potrivit unui studiu de piaţă, 84% din persoanele intervievate declară că îşi cumpără regulat produse de lux pentru uz personal şi se estimează că China va deveni prima piaţă mondială de lux până în 2020.
Cel mai scump câine din lume
Un dog roşu de Tibet a fost cumpărat de un bogat chinez contra sumei de 2,5 milioane de dolari, ceea ce face din el cel mai scump câine din lume.
Acest Mastiff de 81 kg este cunoscut sub numele de Big Splash sau Hong Domg în mandarină.
Se consideră că rasa descinde din lupi, având strămoşii în urmă cu 58.000 ani şi potrivit crescătorului, este un câine prietenos.
Rasa a devenit simbolul reuşitei sociale în China, asemenea maşinilor de lux şi a altor obiecte bling-bling, un nou mod de etalare a bogăţiei.
Roşu este considerat a fi culoarea norocului în cultura chineză şi dogii tibetani sunt consideraţi animale sacre, aducătoare de bogăţie şi sănătate pentru stăpânii lor.
O explicaţie a interesului pentru această rasă şi a creşterii preţului.